Gå til innhold

Hjelp til nytt miniDV kamera. Hvilket?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lest gjennom guiden her på forumet, men jeg synes valget er vanskelig.

Jeg har idag ett Sony DCR-PC120, som er 5 år gammelt. Kameraet var svindyrt når jeg kjøpte det, og idag har jeg problemet med at det bare er masse sort flimring på skjermen når jeg prøver å filme. Avspilling går fint.

Jeg har kontaktet det lokale SonyCenter her i Tromsø, og de mener at det ikke er verdt å koste på noen reparasjon.

Nå er det slik at siden jeg har en hel del med miniDV kasetter, så ønsker jeg å fortsette med dette. Kona maser fryktelig om at jeg må kjøpe ett nytt kamera, da junior blir større og større for hver dag, uten at hun får han på film.

Jeg hadde tenkt å ikke bruke mer en 4000,- kroner på dette.

Noen som kan anbefale ett godt tape-kamera? Kanskje ett Sony?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg kjøpte videokamera, valgte jeg et NV-GS180.

Dette er imidlertid ikke i salg lengre, men jeg vil tippe at NV-GS320 burde holde mål, og vel så det. Er nok bedre enn mitt i alle fall.

En av fordelene med kameraet er at det har 3CCD istedet for bare 1. 3CCD vil si at det er 3 forksjellige brikker som kontrollerer fargen. Dette skaper ofte en god farge, i motsetning til kameraer med bare en brikke som kontrollerer alle fargene.

Så lenge du ikke vil ha mer budskjett enn 4000,- kroner, vil jeg tro at HDV (High Definition Video) er uaktuelt.

Lenke til kommentar

Enig med steffenz. Forskjellen mellom 3CCD og 1CCD er ganske stor, selv for totalt "utrente" øyne, og eneste produsenten som har 3CCD i nærheten av denne prisklassen, er Panasonic. GS230 og GS320 ligger rundt 4000 kroner, og er så absolutt det beste valget til under 6000 kroner (mener nå jeg ihvertfall :) ).

Lenke til kommentar
Okei.. så da er det lite aktuellt med ett Sony 48?

https://prisguiden.no/product.php?productId=63961

hvis du først er oppe i 4000 får du jo toppmodellen til sony for den prisen

https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

dette kameraet er visstnok det beste i lavlys situasjoner i sin prisklasse, inkludert panasonic 3xx.

48 er sikkert et helt ok kamera, tipper det ikke er mye som skiller det fra feks panasonic 320.

camcorderinfo kjefter panasonic opp og ned pga nedstrippingen de har gjort av 320 vs 300;

http://www.camcorderinfo.com/content/Panas...-Conclusion.htm

og lavlysoppførselen er heller ikke topp i sin klasse, 3ccd til tross.

Lenke til kommentar
Okei.. så da er det lite aktuellt med ett Sony 48?

https://prisguiden.no/product.php?productId=63961

hvis du først er oppe i 4000 får du jo toppmodellen til sony for den prisen

https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

dette kameraet er visstnok det beste i lavlys situasjoner i sin prisklasse, inkludert panasonic 3xx.

48 er sikkert et helt ok kamera, tipper det ikke er mye som skiller det fra feks panasonic 320.

camcorderinfo kjefter panasonic opp og ned pga nedstrippingen de har gjort av 320 vs 300;

http://www.camcorderinfo.com/content/Panas...-Conclusion.htm

og lavlysoppførselen er heller ikke topp i sin klasse, 3ccd til tross.

Får lyst til å slakte denne testen litt. De har testet GS320 ut fra totalt feil grunnlag.

For det er litt merkelig... GS300 vinner over HC96 fordi HC96 har for få manuelle kontroller, mens HC96 vinner over GS320 fordi GS320 blir sammenlignet med GS500 og GS400 sine manuelle kontroller og plasseringer av kontakter. GS500 koster noen tusenlapper mer. GS400 enda mer, men er også en utgått modell. Det var ihvertfall slik jeg oppfattet testen.

Fra testen:

"yet all that made the PV-GS400 great has fallen to cinders." GS400 er utgått, og kostet over det dobbelte.

"First of all, the camcorder does not offer a manual focus ring" Det har da vel heller verken GS300 eller Sony HC96.

"Hmm..it has three CCDs? Oh, but they’re each 1/6 inch.!" Dette betyr ingenting, så lenge pikslene er store nok til å være lysfølsomme. Og de er faktisk ganske store, ettersom pikslene er fordelt på tre sensorer. 1/6" ganger 3 er faktisk 3/6" eller 1/2" om du vil. Totalt større sensorflate enn Sony'en.

"Alright, so the PV-GS320 takes stills at a maximum resolution of 2048 x 1512. Not bad for a camcorder. But then again, most Sonys within this price range offer much larger still resolutions." Hvis man på død og liv vil ha mest mulig piksler inn på disse brikkene, så vil det redusere lysfølsomheten. Og hvem kjøper et videokamera basert på stillbildeoppløsningen? Ikke de som vektlegger videokvaliteten ihvertfall.

"the SD card slot is located on the bottom of the camcorder, requiring the shooter to remove the PV-GS320 from the tripod in order to swap card" Hvorfor er dette relevant, om man vektlegger videokvalitet? Da bruker man ikke SD kortet uansett. Og hvor ofte ønsker man å bytte SD kort når man har kameraet på stativ? Har man et SD kort på en del megabytes, så har man uansett plass til mange hundre bilder om man virkelig vil bruke kameraet til stillbilder. Synes jeg ser en eller annen bruke et videokamera til å ta så mye seriøse bilder mens det står på stativ at han må bytte minnekortet.

"Remember the days of the PV-GS400 with its control ring, image adjust buttons, and bountiful crop of manual controls? They are long gone, ladies and gentlemen." IGJEN sammenligner de med GS400. En over dobbelt så dyr modell, som har forsvunnet fra markedet.

"There is nothing professional or serious about this camcorder except good quality video, but it takes a few more features to make it a pro back-up camcorder. " Nå skal det jo heller ikke være et "Pro-kamera" heller (det er GS500 sin misjon).

"we hope this review prevents many more people from getting duped" Snakker vel for seg selv...

Samtidig påstår de at kameraet har INGEN bra "features". Hva med 3CCD? Optisk bildestabilisator? Leica-lisensiert optikk?

Hvordan de kan slakte kameraet, og påstå at man ikke må kjøpe dette kameraet på grunn av punktene jeg har listet opp over, er for meg et stort mysterium. Spesielt når de sier dette om bildekvaliteten:

"Sony has carried over their top DV camcorder from last year, the DCR-HC96 (Review, Specs, $516), which is the only real competition. We really liked the HC96 in our review last year. Sony chose a large, single chip instead of the three, smaller CCDs. The Sony HC96 did not have the same even color tones, and appeared a little soft on the greens. There was not as much evidence of sharpening as we saw in the PV-GS320. "

Med andre ord... selv om GS300 ikke hadde så sterkt oppskarping som GS320, er det fortsatt kun Sony HC96 som kan konkurrere på bildekvaliteten. Og på grunn av 3CCD, vinner GS320 på fargegjengivelse. HC96 er dog bedre i dårlig lys, men bildene kan oppleves som litt for saturerte (hvis det er et godt norsk ord :) ).

De skryter også av bildestabilisatoren: "This is among the best scores we have seen, and is a testament to Panasonic's bold claims of the efficacy of their optical image stabilization."

Så jada... det er INGEN gode grunner til å velge dette kameraet, i følge Camcorderinfo (sorry Camcorderinfo... der mistet dere plutselig all troverdighet).

Lenke til kommentar
For det er litt merkelig... GS300 vinner over HC96 fordi HC96 har for få manuelle kontroller, mens HC96 vinner over GS320 fordi GS320 blir sammenlignet med GS500 og GS400 sine manuelle kontroller og plasseringer av kontakter. GS500 koster noen tusenlapper mer. GS400 enda mer, men er også en utgått modell. Det var ihvertfall slik jeg oppfattet testen.

tror du overtolker den, slik jeg ser det sier de ikke at hc96 vinner klart over 320, men at bildet stort sett er like bra,

noe bedre i mørke. cci irriterer seg over at manuelle muligheter strippes mer og mer vekk, og i tillegg lager upraktiske "hindringer", mens sony ikke gjør dette i samme grad. når prisen på de to blir lik er det mao ikke så overveldende mange grunner til å velge panasonic som

før, sony er feks svært god i "auto" modus som vanlig. proffene mister dermed et innstillbart, godt nr2/3 kamera som

ikke koster skjorta.

sensorstørrelsebetraktningen din for ccd vs cmos er feil. i et 3ccd system fanger hver sensor en farge, og hele bildet. arealforholdet cmos/ccd blir (1/3)^2/(1/6)^2 = 4, i tillegg må lyset fra linsen til ccd gjennom prisme, noe

som også reduserer lysstyrken. det er ikke lengre slik at 3ccd er cmos overlegent, det blir derimot mer og mer

cmos også i high end, dette både pga pris og ytelser.

Lenke til kommentar
Hehe.. Stemplar - ikke at det gjorde ting noe enklere for meg :)

Nå ble jeg i allefall usikker. Hele argumentet for å velge panasonic var jo 3ccd, mens at Sony bare har 1 ccd til samme pris som panasonic.

Hva ville dere valgt da?

ville nok tatt sonyen, panasonicen har kanskje hakket bedre manuelle muligheter, men i og med at sonyen er god i lite

lys og du slipper å ta ut batteriet for å sette i strømmen eller koble til PC-en vinner den med knapp margin.

ifølge cci ligger sonyen også bedre i hånden pga bedre reimsystem, og det er ikke å kimse av. det jeg ville savnet mest på panasonicen er nok optiske bildestabilisator, men på lang avstand så redder egentlig ikke en stabilisator bildet uansett, da må det stativ til. så ingen av disse er perfekt dessverre, men det er det man får for 4000 i dag. i akkurat dette tilfellet er ikke 3ccd eller cmos veldig viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...