demiurgen Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 jeg har nettopp lagt til en ny harddisk i min server. jeg brukte gparted til å formatere den med ext3 filsystem. hvordan får jeg delt hele disken med smb? slik at andre på nettverket kan få lese å skrive tilgang til den? for øyeblikket kommer kun de gamle mappene opp som delte når jeg prøver å koble til fra en annen maskin. når jeg går på places/computer så kommer den opp som 465.8 GB Volume.... er det noen måte jeg kan endre navnet/label på den? Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 legg dinna inn i smb.conf: [rot] path = / available = yes browsable = yes public = yes writable = no Viss du vill at andre skal kunne ha skrvetilgang kan du berre bytte ut no med yes i writable. Det kan vere lurt å lese litt info om smb.conf man smb.conf Viss ikkje du har brukt samba før må du legge til ein brukar. smbpasswd -a <brukar> -a står for add, <brukar> kan du bytte ut med det du vill. Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 jeg har nettopp lagt til en ny harddisk i min server. ååå... las litt feil først. Viss du har delt rot frå før burde du finne den nye harddisken. Kansje du ikkje har mounta harddisken i systemet da? Men det skal vell skje automatisk. Viss du berre skal dele den nye harddisken blir "path" i smb.conf nåke anna enn /. Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 ja / funker ikke. men når jeg mounter den i nautilus blir den hetende disk bare... men er litt kjipt at jeg må mounte den manuelt hver gang. har lagt in dette i etc/fstab: //192.168.50.232/files /media/disk smbfs credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777 0 0 men når jeg kjører mount -a etterpå får jeg feilmelf\ding på /media/disk...?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå