hobgoblin Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 er det noen som gidder å si fra når denne episke togavsporingen endelig stopper? Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Har lastet ned og installert Opera 9.50 på min Powerbook G4, og dette virker bra. Det eneste jeg alltid har irritert meg over med Opera er at den ikke hadde et block filter for reklame. Greit da finnes det 3rd party apps, men ikke sett noe bra til O. Jo det har den. Høyreklikk på en side og velg "blokker innhold" eller last ned forhåndsinnstilte konfigurasjoner. Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) I firefox kan du skrive "imdb december boys" i adresselinja og du kommer rett til filminformasjonen på imdb. Altså man kan legge til det meste av funksjonalitet uten at det gjør den ene bedre enn den andre. Også kalt Custom Searches. Høyreklikk på ethvert søkefelt og du kan lage slike selv, både i Opera og Firefox. Rett skal være rett... denne funksjonaliteten kom i Opera før Firefox. Tror du ogsa at hackere ikke gidder a hacke linux? "Hacking" er ikke et problem for nomale brukere med mindre de kommer ut for scriptkids. Spyware og botfarm-greier dog... er opportunistiske programmer. Sansynligheten for at man klarer å bruke andre sine maskiner mot deres vilje er meget meget lav, så det sier seg selv at man gjør lurest i å gå for det største markedet. En lommetyv stikker ikke hånda i alles lommer... han ser etter gode muligheter. Derfor flere lommetyver på kjøpesentre enn på Coop'en på Volda. Samme prinsipp. Dessuten er sansyligheten for at en linuxbruker er mer sikkerhetsbevisst enn den generelle Windowsbruker stor. Så et svært lite markedssegment kombinert med liten treffsansynlighet gjør det til bortkastet tid å gjøre lignende på Linux. Alltid så mye mas om ekstra funksjoner i Opera som folk ikke vil ha. F.eks mail klientenn tar vel enorme 150kb... om du skrur den på. Selv foretrekker jeg at Opera har enkelte ting innebygd i stedet for å være avhengig av plugins. F.eks Mouse Gestures er langt mer responsivt i Opera siden det ikke ligger "utenpå", men er en del av programmet i utgangspunktet. Er ikke dermed sagt at jeg ikke vil ha støtte for plugins. Og torrentfunksjonalitet kunne de faktisk godt ha spart seg... Man kan også bruke Filterset.G for Opera for bedre/automatisk ad-blockfunksjonalitet. En nettleser kan rett og slett ikke leveres med bedre innebygd ad-blocking enn den Opera kommer med, av den enkle grunn at i såfall ville produsenter av nettsider sperre ut denne nettleseren grunnet tapte reklameinntekter. Firefox har dog bedre og enklere muligheter for blokking av reklame (i mine øyne)... legger ikke skjul på det. Ble mye Opera-skryt her... som nevnt i utallige tråder så bruker jeg både Opera og Firefox og synes begge er utrolig bra til sitt bruk. Har bare sett meg litt lei på at nettleserkrigen stort sett er basert på å spre feilinformasjon om "konkurrenten". Prøver stort sett å opplyse litt om muligheter istedet for å sette fokus på det folk kaller mangler, som ganske ofte bare er manglende peiling på hva som er mulig og ikke. Endret 5. desember 2007 av Dummst Lenke til kommentar
g5 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Har lastet ned og installert Opera 9.50 på min Powerbook G4, og dette virker bra. Det eneste jeg alltid har irritert meg over med Opera er at den ikke hadde et block filter for reklame. Greit da finnes det 3rd party apps, men ikke sett noe bra til O. Jo det har den. Høyreklikk på en side og velg "blokker innhold" eller last ned forhåndsinnstilte konfigurasjoner. Jeg skrev: "Yesterday, 22:50 Post #37 Har lastet ned og installert Opera 9.50 på min Powerbook G4, og dette virker bra. Det eneste jeg alltid har irritert meg over med Opera er at den ikke hadde et block filter for reklame. Greit da finnes det 3rd party apps, men ikke sett noe bra til O. Men så googlet jeg litt om akkurat det, for det hjelper lite å ha en rask browser når man får opp all reklamen som er rundt om. Så da fant jeg Opera ADblock. Den forklarer hvor enkelt det er, bare høyreklikk et sted uten innhold, så velg block content og wips :-) Nå blir det mye mye mer Opera ! Takk for den fuksjonen!" Så skriver du "Jo det har den. Høyreklikk på en side og velg "blokker innhold" eller last ned forhåndsinnstilte konfigurasjoner." Men jeg skrev akkurat det nederst i min post Så vet ikke om du har vært litt rask med å svare eller om du har liten skjerm så du ikke så alt jeg skrev i første posten. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg leste ikke hele innlegget ditt nei, for det var ingenting som indikerte i starten der hva som skulle komme. Beklager det, men det er faktisk slik folk leser på nettet. Derfor skriver nettaviser nyheter og artikler i omvendt pyramide. Dvs. å få frem hovedpoenget allerede i første eller andre avsnitt, før videre drøfting. Så det må man ta høyde for når man skriver Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Dummst: Du har vel ikke helt rett i at det er ren "custom search" funksjonalitet. Det du hinter til med "høyreklikk og lag din egen" er søkebaren man har til høyre for adresselinjen. Endret 5. desember 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Og i Opera kan du skrive "g site:diskusjon.no 10048774" rett i adresselinja, og har google indexert denne siden allerede så kommer du da tilbake hit Det samme kan du gjøre i Firefox, men da søker du i tillegg etter stikkordet "g" som ikke hører hjemme noe sted. I firefox kan du skrive "imdb december boys" i adresselinja og du kommer rett til filminformasjonen på imdb. Altså man kan legge til det meste av funksjonalitet uten at det gjør den ene bedre enn den andre. Jeg har ikke sagt at den ene nettleseren er bedre enn den andre. Men det er min påstand at inkluderingen av "g" som søkeord på Firefox er en bakdel. Likeledes kan man skrive "google diskusjon.no" og få et søk som googler på google etter både google og diskusjon.no. Den ene parameteren som sparker deg til google burde ikke være med i søket. Firefox burde oppført seg her på samme måte som Firefox oppfører seg når du søker på imdb. Inkonsekvens er dårlig brukbarhet. Jeg er forøvrig positiv til denne type shortcuts uavhengig av hvem som implementerer dem først, så lenge de blir implementert godt. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Dummst: Du har vel ikke helt rett i at det er ren "custom search" funksjonalitet. Det du hinter til med "høyreklikk og lag din egen" er søkebaren man har til høyre for adresselinjen. Det er vel begge. Endret 5. desember 2007 av Ståle Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Konkurransen ser ut til å trappe seg opp når MS kommer med slike uttaleser ja.. Den generelle effekten av dette er jeg mer nyskjerrig på. Regner egentlig med at folk som allerede bruker FF har forstått regla og spytter ei heftig klyse Jeff Jones' tryne og konstaterer bare at konkurransen begynner å bli heftig god i disse tider. Likevel er en ideologi om at det eksisterer flest mulig forskjellige nettlesere i verden godt mtp sikkerheten til alle brukere. Finnes det for øvrig noen nettleser i verden som står imot Opera på PC-platformen? Tenker på Windows (dessverre) Lenke til kommentar
g5 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg leste ikke hele innlegget ditt nei, for det var ingenting som indikerte i starten der hva som skulle komme. Beklager det, men det er faktisk slik folk leser på nettet.Derfor skriver nettaviser nyheter og artikler i omvendt pyramide. Dvs. å få frem hovedpoenget allerede i første eller andre avsnitt, før videre drøfting. Så det må man ta høyde for når man skriver Ja, det er sånt som skjer. Du er ikke alene for å si det sånn Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Dessuten er sansyligheten for at en linuxbruker er mer sikkerhetsbevisst enn den generelle Windowsbruker stor. Sikkerhetskyndig, ja. Bevisst, nei. Blant linuxbrukerene er kunnskapen om trygg konfigurering langt høyere enn på windows. Dette har en direkte sammenheng med at blant linuxbrukere er erfaringen med konfigurering generelt langt høyere. En nybegynner på Linux er generelt en mer erfaren bruker enn en nybegynner på Windows. Det er likevel mitt inntrykk at den gjennomsnittlige linuxbruker har ikke gidder bry seg med antivirus eller brannmur på windowsmaskinen sin. Til dels fordi han vet hva han driver på med (eller i alle fall noe av det) og til dels fordi han er av den oppfattningen at Windows er så ubrukelig likevel at det ikke nytter hva han enn gjør. Han slår av noen av de mest sårbare tjenestene, men er hellig overbevist om at han aldri selv vil starte opp et vedlegg som har bismak. Men sender han ut kjedemail med morsomme pdf'er og ppt'er? Ja. Finnes det virus i pdf'er og ppt'er? Ja. Er han beskyttet mot det? Nei. Jeg argumenterte mot en microsofthater som etterhvert ble rasende over at jeg ikke delte hans synspunkt. Hans synspunkt var at siden windows uansett var bånn i bøtta, bør man faktisk ikke bruke brannmur og antivirus i det hele tatt. Uendelig dårlig +1 er fortsatt uendelig dårlig... Hvis man bruker brannmur og antivirus blir man bare hacket av noen som er flinkere, og da er det bedre å bli hacket av en scriptkiddie som ikke vet hva han gjør. Vel. At man har kunnskap om sikkerhet betyr definitivt ikke at man har forståelse for sikkerhet. Det er faktisk sånn at man kan begynne å tro de vil at Windowsmaskinene skal bli komprimittert, sånn at det reflekterer bedre på det systemet de liker å snakke om. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Deler ikke helt de synspunktene tommyb, men istedet for å komme med et langt svar som tar for seg mange av påstandene så kan jeg gå rett til kjernen. Med dagens distroer og de som har eksistert siste årene vil neppe en Linux bruker være mer sikkerhetskyndig eller bevisst enn en windowsbruker. Linux er for mange en sovepute. Endret 5. desember 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Det eneste jeg alltid har irritert meg over med Opera er at den ikke hadde et block filter for reklame.Greit da finnes det 3rd party apps, men ikke sett noe bra til O. Men så googlet jeg litt om akkurat det, for det hjelper lite å ha en rask browser når man får opp all reklamen som er rundt om. Så da fant jeg Opera ADblock. Den forklarer hvor enkelt det er, bare høyreklikk et sted uten innhold, så velg block content og wips :-) Nå blir det mye mye mer Opera ! Til info har Opera hatt høyreklikk-og-blokker-funksjonen siden versjon 9.0 (fra 2006) og gjennom manuell redigering av filter.ini siden versjon 6.02 (fra 2001). Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Dessuten er sansyligheten for at en linuxbruker er mer sikkerhetsbevisst enn den generelle Windowsbruker stor. Sannsynligheten er nok større, ettersom Windows-brukere er en mye større gruppe, og dekker både kyndige og ukyndige. Men den generelle windowsbruker under en gitt alder, f.eks. 30 år, er nok like bevisst på sikkerhet som en linuxbruker. Linuxbrukere vet lite om windowsbrukere og visa versa. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Med dagens Linux distroer vil jeg påstå at Linux har en økende brukerguppe som hverken er kyndige eller bevisste på sikkerhet. Som sagt, Linux er en sovepute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå