steen_jadd Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) I nyere tid har det stadig blitt mer vanlig å lage filmer basert på spill. Hva mener dere er den dårligste filmen basert på et spill? Finnes det gode filmer som er basert på film? Kom med synspunkter! Fra WoW som nå skal bli film Diskuter! Sjekk også ut linken og diskuter hva som er det dårligste spillet basert på film! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0#entry10047439 Endret 12. april 2009 av steen_jadd Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Super Mario Bros.-filmen. Makan til makkverk skal du lete lenge etter. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Doom 3 var jo ingen spesiell høydare. De fantastiske Silent Hill-spillene mistet all sjel, spenning og grøss når det kom på filmlerrettet. Den nye Hitman-filmen blir jo slaktet ned for fote. Uwe Boll's forsøk regnes jo som rene makkverk.... Nei, spar meg for filmatiseringer av spill før de kan gjøre det skikkelig! Endret 4. desember 2007 av CollectTheCheck Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Personlig likte jeg "Silent hill"-filmen svært godt, og karakterene var svært creepy. Den holdt seg godt unna standardformelen for skrekkfilmer, men var allikevel engasjerende og skummel nok til at jeg ser frem til oppfølgeren. Jeg spilte riktignok aldri spillene. Personlig syns jeg TV-serie spinoffen av Super Mario er det værste som kunne skjedd med et spill. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Personlig likte jeg "Silent hill"-filmen svært godt, og karakterene var svært creepy. Den holdt seg godt unna standardformelen for skrekkfilmer, men var allikevel engasjerende og skummel nok til at jeg ser frem til oppfølgeren. Jeg spilte riktignok aldri spillene. SH-filmen er, visuelt sett, en av de beste skrekkfilmene jeg har sett. Problemene med den ligger mer i at historien er en middelmådig blåkopi av handlingen i det første spillet, med en god del unødvendige forandringer. Spillene er mye, mye bedre enn filmen (Silent Hill 2 er det skumleste spillet jeg noen gang har vært borti), men jeg ser allikevel fram til oppfølgeren. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Visuelt sett var SH-filmen fremdragende, og den var tross alt ikke håpløs. Sånn sett kan ikke filmen sammenliknes med feks. Uwe Bolls makkverk. Men når man er bortskjemt på den psykologiske skrekken og den fryktelige stemningen fra spillene, så blir man rett og slett skuffet over at man ikke sitter vettskremt under dyna når man ser filmen. Den rotet seg dessverre for mye bort i en uinteressant smørje av en religiøs historie og fokuserte på overbruk av spesialeffekter, blod og gørr. Endret 4. desember 2007 av CollectTheCheck Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Og der starter jo krangelen vi så ofte ser her på forumet med hensyn til diskusjoner rundt historie=>film, , tegneserie=>film, spill=>film og bok=>film. Skal man bedømme en film ut ifra hvordan den er som film, eller hvordan den er som fortellermåte av et annet medie. Jeg mener førstnevnte, og derfor mener jeg også SH holder mål, mye fordi Hollywood lider av en idè-tørke. SH var absolutt et friskt pust innenfor sin sjanger, hvordan den da måles opp mot spillet er for meg likegyldig. Lenke til kommentar
held hofftage Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Skulle vært rått om noen laget film av tetris....eller ping pong Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Og der starter jo krangelen vi så ofte ser her på forumet med hensyn til diskusjoner rundt historie=>film, , tegneserie=>film, spill=>film og bok=>film. Skal man bedømme en film ut ifra hvordan den er som film, eller hvordan den er som fortellermåte av et annet medie. Jeg mener førstnevnte, og derfor mener jeg også SH holder mål, mye fordi Hollywood lider av en idè-tørke. SH var absolutt et friskt pust innenfor sin sjanger, hvordan den da måles opp mot spillet er for meg likegyldig. Spørsmålet er da; hva i all verden er vitsen med å filmatisere en spillserie hvis man ikke klarer å overføre det viktigste og mest essensielle? SH-spillene blir kjøpt ene og alene fordi spillere veit de kommer til å bli skremt til helvete og tilbake. Når man da ikke klarer å ta med dette til skjermen, mener jeg filmskaperne har feilet. Silent Hill er i mine øyne en dårlig filmatisering og en middelmådig film. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Skulle vært rått om noen laget film av tetris....eller ping pong Eller Lenke til kommentar
steen_jadd Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Skulle vært rått om noen laget film av tetris....eller ping pong Dette er vel det nermeste du kommer http://kotaku.com/gaming/clips/minesweeper...ovie-286639.php Ellers hvis du er interesert i tetris kan du alltids ta en titt på "Human Tetris" http://www.youtube.com/results?search_query=human+tetris Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Spørsmålet er da; hva i all verden er vitsen med å filmatisere en spillserie hvis man ikke klarer å overføre det viktigste og mest essensielle? Vitsen er da og lage en film som tar for seg hovedpersonen(e) og elementer fra spillets oppbygging uten å komme i konflikt med copyright-lovgivningen. Som film åpner dette mulighetene å gi karakterer mer dybde da skuespillere kan gjøre en karakter mer levende enn hva en spillkontroller kan, og dette kan da utdypes bedre i en film enn hva det kan i et spill. For å snu problematikken på hodet; for å få et spill=>film-konvertering til å bli 100% perfekt, må man jo da få til å lage en film som er omentrent som å se på noen andre spille spillet fra start til slutt, noe som er selve oppskriften på KJEDELIG! At filmskapere drar med seg det beste fra filmverdenen inn i det "universet" spillet tilrettelegger for, mener jeg er en forutsetning for en bra film, og burde gjøres i større grad enn det gjøres i dag. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Og der starter jo krangelen vi så ofte ser her på forumet med hensyn til diskusjoner rundt historie=>film, , tegneserie=>film, spill=>film og bok=>film. Skal man bedømme en film ut ifra hvordan den er som film, eller hvordan den er som fortellermåte av et annet medie. Jeg mener førstnevnte, og derfor mener jeg også SH holder mål, mye fordi Hollywood lider av en idè-tørke. SH var absolutt et friskt pust innenfor sin sjanger, hvordan den da måles opp mot spillet er for meg likegyldig. En film basert på kildemateriale fra en annen sjanger vil alltid bli målt opp mot originalkilden, f.eks. ble, og blir, LotR-trilogien målt opp mot originalboken, og for mange av dem som kjenner til kildematerialet, så kommer filmene til kort. Ikke dermed sagt at det er dårlige filmer (personlig elsker jeg dem), men jeg skjønner godt at mange mener de er dumme, forenklede og altfor lite tro mot kildematerialet. Endret 4. desember 2007 av Eldritch Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg liker selv LOTR-filmene, mener mener de blir litt lange for å bli sett så alt for ofte. Bøkene klarer jeg bare å lese de første 150 sidene før jeg blir lei. Skulle de filmatisert bøkene nøyaktig, ville filmene blitt enda lenger, og enda kjedeligere, selv om boka kanskje er bedre enn filmene. Derfor mener jeg film hovedsakelig skal vurderes utifra hvordan den er som film, uavhengig av hvordan kildematerialet var. Ta feks "Children of men", her syns jeg filmen var mye bedre enn boka, selv om de var ganske forskjellige. Og det var også forskjellene mellom boka og filmen som var filmens styrke. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) For å snu problematikken på hodet; for å få et spill=>film-konvertering til å bli 100% perfekt, må man jo da få til å lage en film som er omentrent som å se på noen andre spille spillet fra start til slutt, noe som er selve oppskriften på KJEDELIG! At filmskapere drar med seg det beste fra filmverdenen inn i det "universet" spillet tilrettelegger for, mener jeg er en forutsetning for en bra film, og burde gjøres i større grad enn det gjøres i dag. Ingen som ønsker en 100 % konvertering. Ihvertfall ikke jeg. Men det er snakk om å overføre det essensielle. Jeg skjønner hva du vil frem til, nemlig at det egentlig ikke har så mye å si hvis filmen i seg selv er god. Men for meg og antakeligvis en hel bønsj av andre fans av spillene, så kan en Silent Hill film aldri bli god så lenge den ikke er skummel. Da kunne man likegodt vært litt oppfinnsomme og lagd en egen historie (man har jo tross alt tatt nok friheter fra før uansett). Endret 4. desember 2007 av CollectTheCheck Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg liker selv LOTR-filmene, mener mener de blir litt lange for å bli sett så alt for ofte. Bøkene klarer jeg bare å lese de første 150 sidene før jeg blir lei. Skulle de filmatisert bøkene nøyaktig, ville filmene blitt enda lenger, og enda kjedeligere, selv om boka kanskje er bedre enn filmene. Derfor mener jeg film hovedsakelig skal vurderes utifra hvordan den er som film, uavhengig av hvordan kildematerialet var. Ta feks "Children of men", her syns jeg filmen var mye bedre enn boka, selv om de var ganske forskjellige. Og det var også forskjellene mellom boka og filmen som var filmens styrke. For all del, filmatiseringen av <insert source material here> bør jo vurderes som et frittstående produkt, men på den annen side, om nevnte filmatisering ikke klarer å formidle den forventede stemningen fra originalmaterialet, så kan man jo spørre seg selv hvor poenget med filmatiseringen er. Ta Doom-filmen som et eksempel. Om man ser på den som et frittstående produkt, så funker den greit som en hjernedød actionfilm. Sammenligner man den opp mot spillserien den er basert på, så går den totalt på trynet i og med at historien har lite til ingenting å gjøre med spillene den er basert på. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Jeg bare gleder meg til Max Payne kommer på lerretet jeg. Bare synd at Johnny Knoxville ikke er en bedre skuespiller, med tanke på at han ligner grassalt på Max Payne. Og Tomb Raider er vel kanskje den mest "aksepterte" spill til film konverteringen? Og "House of the Dead" blir vel den dårligste for min dèl, HUFF! (morsom på sin egen lille måte var den dog) Endret 5. desember 2007 av NiXx Lenke til kommentar
Dagon Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Visuelt sett var SH-filmen fremdragende, og den var tross alt ikke håpløs. Sånn sett kan ikke filmen sammenliknes med feks. Uwe Bolls makkverk. Men når man er bortskjemt på den psykologiske skrekken og den fryktelige stemningen fra spillene, så blir man rett og slett skuffet over at man ikke sitter vettskremt under dyna når man ser filmen. Den rotet seg dessverre for mye bort i en uinteressant smørje av en religiøs historie og fokuserte på overbruk av spesialeffekter, blod og gørr. For min del så er spill alltid skumlere enn filmer. Det blir en helt annerledes opplevelse. Jeg har ikke opplevd virkelig guffen stemning i en film siden jeg så Ondskapens Hotell som 15åring, men når jeg spiller, merker jeg at denne stemningen fortsatt er tilstede i spillene. Det jeg prøver å si er vel at man ikke kan forvente det samme av en film som et spill. Likevel forstår jeg at blodfans av spillene lett kan henge seg opp i ting de ikke likte med sh-filmen, mens folk som meg som ikke har spillt spillene kunne bli overasket over en ganske spennende historie og god film. Endret 5. desember 2007 av Dagon Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Doom Super Mario the Movie The Wizard Double Dragon House of the Dead Blood Rayne Og flere uwe boll filmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå