eirikJO Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Jeg har begynt å drømme om et vidvinkel objektiv, men har ingen erfaring med dette. Jeg trenger derfor noen råd, vink eller hint.. Jeg har et Nikon D80 hus. Hva skal jeg bruke objektivet til? Det kan jeg ikke 100% svare ærlig på, da jeg ikke har noen erfaring med vidvinkel. Men jeg er mildt sagt en fluefiske iditot, så her kan jeg sikkert finne motiver. (Natur bilder). Hvordan er det å bruke vidvinkel i "familieselskap"/fester? Prisklasse? Dette er ikke så viktig, men har selvfølgelig litt å si. Jeg skulle gjerne ha kjøpt et Nikon 17-35mm F2.8D ED-IF AF-S med en gang, men må også være realistisk. Trenger jeg et så rått objektiv? Er Sigma 24-60mm F2.8 EX DG Nikon et bra valg? Andre krav. Zoom er vel nødvendig? Ihvertfall ser jeg den praktiske nytten av dette. Takker masse for anbefalinger på forhånd Endret 4. desember 2007 av eirikjo Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Jeg antar at du har en 18-70mm idag. Skal du ha mer vidvinkel enn det, så er det tre alternativer, Nikon 12-24mm, Tokina 12-24mm eller Sigma 10-20mm. Edit: Jeg lurer på om du egentlig vet hva du vil ha ? Husk at X mm gir deg samme bildeutsnitt uansett hvilket objektiv du setter på din D80; så en 24-60mm gir deg ikke noen nye bildevinkler enn det du har i dag. Tom Endret 4. desember 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Ja, jeg kjøpte et D80 kit med en 18-70 linse. Så det du sier er at det objektivet er en vidvinkel? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Ja, jeg kjøpte et D80 kit med en 18-70 linse.Så det du sier er at det objektivet er en vidvinkel? 18-70mm er det vi kaller en standard zoom; som dekker området fra lett vidvinkel til lett tele. Hvis du føler at du bunner når objektivet står på 18mm, og du vil ha med mer i bildet - da trenger du mer vidvinkel. I motsatt ende - hvis objektivet står på 70mm og du skulle hatt motivet nærmere, da trenger du mer tele. Tom Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 aha.. forstår. takk:) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Du blir nok lurt av at Sigma 24-60 er laget for sk. fullformat, og derfor omtales som en vidvinkel. På din D80, med cropfaktor på 1.5, er den en normalzoom. På en D3 med FX ("fullformat") er den en ok vidvinkel-normal. Som Tom sier, må du se på den fysiske brennvidden. 18mm, som er den vide enden på zoomen din, er trygt og godt inne i vidvinkelområdet (alt under ca. 24mm er vidvinkel), men skal du ha skikkelig vidvinkel, så må du kikke på de andre objektivene Tom foreslo. Det ligger forøvrig en Nikon 12-24/4 ute på bruktmarkedet på foto.no nå til 5500, som er omtrent det du må betale for det nest beste - Tokina 12-24/4 - nytt. Det bør være et godt kjøp. Mange velger Sigma 10-20, som er relativt billig, og yter bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg antar at du har en 18-70mm idag. Skal du ha mer vidvinkel enn det, så er det tre alternativer, Nikon 12-24mm, Tokina 12-24mm eller Sigma 10-20mm. Det er et alternativ til: Tamron 11-18mm https://prisguiden.no/product.php?productId=21981 Det har også den fordelen (hvis du tenker transport ut i naturen) at det veier mindre enn de andre objektivene Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Da har jeg fått litt mer "kjøtt på beina" angående vidvinkel. Takker for tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå