poZZe Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Jeg har lyst å sette opp en vpn forbindelse mellom meg og en kompis slik at jeg kan bruke hans maskin som gateway til internett. Jeg sitter på adsl og han på studentby. Sikkert noen som skjønner hva jeg vil noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette? -v- Lenke til kommentar
TunK Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Du vil inn på dc-hubbene til uninett, kanskje? Det enkleste, men dyreste, er jo selvsagt å sette opp en vpn-kapabel ruter i hver ende, og kjøre alt gjennom disse. Men det er vel uaktuelt Litt avhengig av om dere kjører linux eller windows, er det forskjellige muligheter for å sette opp en software vpn på hver side. I tilfelle windows, kan dere bruker windows (xp og 2000 ihvertfall) sin egen pptp vpn løsning, som følger med i os'et, og som kan settes opp i nettverksinnstillings vinduet under kontrollpanelet. Er ikke helt sikker på om du kan route all trafikk gjennom denne, dog. Du må da evt. gå inn og forandre routingtabellene i begge maskinene etter oppkobling, og aktivere nat på maskinen som skal stå som gateway. Hvis dere bruker linux, så ta en titt på freeswan (www.freeswan.org).. det fikser garantert sakene for deg Lenke til kommentar
Lef Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Mener å ha sett at det ikke tillates VPN tilkoblinger mot snabbhuben/NTNU (?). Ikke spør meg hvordan de skal finne ut at du laster gjennom VPN, for det har jeg ikke peiling på Lenke til kommentar
TunK Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Det er helt riktig at du ikke får tilgang til snabbhubben gjennom NTNU's sin egen vpn-konsentrator, men dersom du setter opp din egen vpn mot en maskin på innsiden, og kjører adresseoversetting på denne, vil det virke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå