Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen min kommer ikke lenger enn forbi BIOS-sjekk

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har nettopp kjøpt meg ny PC med følgende spesifikasjoner:

1 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

2 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

1 MSI GeForce 8600GTS 256MB OC GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out/HDCP

1 Asus P5K-VM, G33, Socket-775, DDR2, m-ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

Ikke så mange dager siden den ble bygget, men i dag skulle jeg installere Norton Antivirus som lå som en utility på skjermkortcd'en, det angrer jeg på nå!

Da maskinen startet på nytt etter installasjonen, kommer ikke maskinen videre etter BIOS-bildet. Dvs. at jeg får oppstartsbildet, og "BIOS"-bildet hvor jeg kan trykke for å komme inn i BIOS, men etter dette kommer det ingenting, altså der man vanligvis skal få XP-logoen.

Har prøvd litt forskjellig, bl.a. ta ut strømmen og sette skjermen i det interne skjermkortet, byttet om på skjermene, flasha BIOS uten hell.

Når jeg setter i Windows XP CD-en, så kommer jeg til det bildet hvor det står "Konfigurerer maskinvare" eller hva det står, og så blir det svart igjen.

Har også prøvd å la den stå lenge uten at noe hender.

Prøvde å tryke F8 for å prøve å komme i safemode, men da får jeg bare opp bootmenyen for maskinen hvor jeg kan velge Harddisk, Floppy eller CDRom. Jeg ser både harddisk og cdrom i BIOS.

Både harddisk og CDRom er den litt eldre, ikke S-ATA, mn den gamle typen... (IDE)

Hva kan ha skjedd? :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det ikke er nevnt PSU her. Hvis den er akkurat for liten for oppsettet ditt så vil den restarte når maskina byner å jobbe. Likevel litt rart at det skulle skje etter noen dager, men om du forteller hva slags PSU du har så hadde det vært fint.

Det kan også være RAM-en siden den restarter først når du byner å jobbe med data.

Harddisken tror jeg egentlig ikke det er, men vil heller ikke utelukke det. Som regel når det er problemer med harddisken så vil du se det i form av at ting går treigt, feiler her og der, får blåskjerm osv. At den derimot skal spontanrestarte ville være rart om det var HDD-en.

Lenke til kommentar

Får ingen blåskjerm... Den blir bare svart... Der som windows-logoen vanligvis skulle kommet, er det ingenting, bare en svart skjerm.

Er heller ikke slik at det ikke kommer noe signal fra skjermkortet, for lampen på skjermen lyser grønt, og ikke orange....

Har også som sagt prøvd å sette i XP-plata, uten hell... :S

Jeg har en Hirens bootcd som jeg har prøvd å bruke, men da får jeg uansett hva jeg skulle prøve at "Cdrom driver failed to load", og det er da jeg mistenker at det kanskje er noe med ATA-kontrolleren eller noe sånt??? Men den ser jo fortsatt disk og cdrom i BIOS da....

Edit: PSU'en min er på 400W, men alikevel, dette har som sagt virket i snart en uke nå, men det var først nå hvor jeg installerte virusprogrammet at det skar seg.

Med andre ord... den restarter aldri, den bare står med svart skjerm helt til jeg skrur den av selv...

Første gangen så kom faktisk det bildet opp som man får når man slo av maskinen på feil måte, hvor man kan velge å starte i safe-mode eller vanlig osv. Jeg valgte Start på vanlig måte, og siden da har det ikke virket noenting...

Endret av ZtilongZ
Lenke til kommentar

Har ikke noen gode tips, men om du kommer fram til noe så gi beskjed, jeg har nemlig akkurat samme problem!

Litt forhistorie her også:

PC har funket fint over langt tid, plutselig en morgen når jeg skal skru den på nekter den å komme seg lenger enn til rett forbi "BIOS-sjekk", da er det svart/blå skjerm med en linje som blinker oppe i venstre hjørne. Om jeg setter inn windows-cd kommer det opp "configuring hardware blablabla", men ingenting mer skjer.

Derimot, når jeg skiftet boot-orden slik at min andre disk ble 1st, får jeg kommet videre med windows-innstallering/reparering. Da får jeg også tilgang til å se på disken som windows er innstalert på.

Dette får meg til å lure på om det kan være noe med harddisken som windows er innstalert på?

Lenke til kommentar

Tilfeldigvis er jeg i samme situasjon i akkurat nå :S (epedemi/virus?), forskjellen er bare andre hardware spesifikasjoner og at pcen er et år gammel. Dessuten ser jeg også et lite glimt av blåskjerm rett før det kommer opp at det har oppstått en feil. Jeg prøver så å gå inn i sikkerhetsmodus, men det funker heller ikke. Så jeg som deg begynte å lure på om system hardisken min hadde krasja, men nå har jeg prøvd den som slave i en annen PC og der funker alt fint, får tak i all data, har også scannet den for feil, og virus scannet den, er jo fortsatt muligheter for at det er noe med oppstart sekvensen, men virker litt tvilsomt etter å ha gjort dette. Jeg får heller ikke til å boote med XP cd =/.

Jeg må også nevne at dagen før pcen ikke ville starte seg skikkelig så innstallerte jeg ingenting og at jeg har en 550watt PSU.

Mitt forslag er at det kan være hovedkortet eller rammet som har gått dadundas, men hva vet vel jeg. Håper at flere kommer med forslag til hva som kan ha krasjet eller som har gått galt. Vil helst ikke sende inn pcen til reprasjon å ikke få den igjen før nyåret!

Endret av TheRuthless
Lenke til kommentar

Den klarer hvertfall å telle opp riktig mb med ram i oppstarten, er også riktig i BIOS...

Prosessoren er kompatibel med hovedkortet ja, (i følge komplett)...

Har fått en disk av en kompis som jeg skal prøve, men jeg har fortsatt mulighet for å returnere på angrerett, så jeg returnerer hovedkortet innenfor angrefristen, og bestiller meg et nytt tenker jeg...

Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt er også rimelig nytt, men siden det funker med andre hardisker og slikt tviler jeg på det har noe med hovedkortet å gjøre. Men pc er pc, det kan jo forsåvidt være hva som helst. Får vel bare innstalere windows på en annen disk å se hvordan det går da.

Har sjekka med forskjellige RAM-brikker, ingen forskjell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe... hadde ett lignende problem med min ny bygde maskin (se ny pc slår seg av etter 3 sek), har nå bedt om retur på mitt hovedkort og har nok bestilt det du sendte inn til komplett (tror jeg)demo , det sto det skulle fungere. Fikk det for ca 570. Skal bruke det på Q6600 så håper det funker. Prøvde du noe overklokking på det? Hadde du prøvd å boote med det interne skjermkortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...