JorgenSeverin Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Siden vi har en tråd for Les Paul, trenger vi en for tidenes beste gitar!! Bare for å få det i gang; Hva synes folk om den nye VG - Stratocasteren? Jeg liker den ikke! Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg synes VG stratocasteren virker grei, men har forståelse for at musikere som er ofte av det mer konservative slaget ikke er like begeistret for en digitalisering av instrumenter. Har ikke fått prøvd den ut enda selv, men fra videoene jeg har sett så virker den som en grei "jamme"-gitar der en kan øve og ta opp sesjoner med en rekke forskjellige lyder og stemmer for å gjøre mye forskjellig med en og samme gitar. Lenke til kommentar
JorgenSeverin Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Det er sant! Det er en veldig god studiogitar, og det er faktisk gøy å jamme med den! Gøy med slide i alle fall! Men det blir litt upersonlig gitar!! Endret 4. desember 2007 av JorgenSeverin Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Hvorfor blir det upersonlig? Nå har ikke jeg en VG strat, men jeg har en Roland GR33, og slik jeg ser det, blir det mye det samme. Det er ikke som å spille gitar, gitaren er kun en kontroller, og mange av de tingene som gitarister gjør mer eller mindre ubevisst, fungerer ikke. Man må spille mye renere enn det man er vant med, for eksempel. Men mer upersonlig? Det er jo nye muligheter inne i bildet også. Tviler faktisk litt på at du og jeg låter likt på en VG Strat. Når det er sagt, så sporer vel denne tråden av i hurtigtogsfart. En VG strat er jo ikke akkurat det typiske eksemplet på en vanlig Stratocaster, i den grad det finnes. Endret 4. desember 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Hm....for å se litt SCHWÆRT på saker og ting... En gitar er i bunn og grunn et verktøy som skal formidle musikk fra en utøver. Som med veldig mye annet menn er fascinert av er utstyrsopphenget her gedigent. Jeg blir av og til litt svett over folk som er mer opptatt av "riktig" utstyr enn av det man ønsker å bruke utstyret til - formidle musikk. Man blir antagelig ingen bedre gitarist om det står Gibson eller Epiphone på LP-hodet, og man fikser ikke nødvendigvis licksa til gamle Hendrix bedre med en Jim Dunlop CryBaby enn med enn Vox. For all del, gitarister er dessverre ofre for en massiv mytologi hva gjelder ulike gitartyper og opprinnelse og "man kødder ikke med en klassiker!"-utsagn, og man ser hva favorittgitaristen spiller på osv osv. Skal ikke gjøre noe forsøk på å forklare hvorfor det er slik, men sånn er det - og vi ser det samme overalt hvor menn skal gjøre noe med noe. Jeg tror det hadde vært litt mindre penger i omløp om folk kunne slått seg til ro med å utvikle egne ferdigheter og musikalitet i stedet for å kompensere manglende evner/stagnasjon/treig progresjon med å kjøpe bedre og dyrere verktøy. Dette blir kanskje litt off-topic akkurat i denne tråden, og jeg skal for all del ikke påstå at jeg ikke lar meg friste av utsøkte gitarer/gitarutstyr fra tid til annen. Bare noen tanker jeg har gjort meg etter å ha lest mange tråder i det siste. En liten oppfordring til slutt: Bruk litt energi på å utforske den gitaren du har. Søk etter tips til forbedringer/mindre justeringer/reparasjoner - kort sagt, lær gitaren din å kjenne. De fleste vil bli overrasket over hvor lite som skal til for å få et suverent instrument ut av noe som i utgangspunktet ble omtalt som en nybegynner-gitar. I mitt univers er det ikke noe som heter nybegynner-gitar. Det er gitarer alt sammen. Og ha det for all del ikke travelt! (om en moderator mener dette ble litt over kanten, postet feil eller rett og slett way off topic kan jeg leve med å bli slettet, eller flyttet) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvorfor blir det upersonlig? Nå har ikke jeg en VG strat, men jeg har en Roland GR33, og slik jeg ser det, blir det mye det samme. Det er ikke som å spille gitar, gitaren er kun en kontroller, og mange av de tingene som gitarister gjør mer eller mindre ubevisst, fungerer ikke. Man må spille mye renere enn det man er vant med, for eksempel. Men mer upersonlig? Det er jo nye muligheter inne i bildet også. Tviler faktisk litt på at du og jeg låter likt på en VG Strat. Når det er sagt, så sporer vel denne tråden av i hurtigtogsfart. En VG strat er jo ikke akkurat det typiske eksemplet på en vanlig Stratocaster, i den grad det finnes. er ikke GR33 bare et effektbrett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Hm....for å se litt SCHWÆRT på saker og ting... En gitar er i bunn og grunn et verktøy som skal formidle musikk fra en utøver. Som med veldig mye annet menn er fascinert av er utstyrsopphenget her gedigent. Jeg blir av og til litt svett over folk som er mer opptatt av "riktig" utstyr enn av det man ønsker å bruke utstyret til - formidle musikk. Man blir antagelig ingen bedre gitarist om det står Gibson eller Epiphone på LP-hodet, og man fikser ikke nødvendigvis licksa til gamle Hendrix bedre med en Jim Dunlop CryBaby enn med enn Vox. du har tydligvis ikke spilt på en dyr god gitar, forskjellen er himmel og jord, ikke bare lyd med også hvordan den spilles. bedre hardware og pickuper..treverk, bygge måte osv.. jeg har spilt på en Epi i mange år så kjøpte meg en gitar i 15k klassen mye enklere og spille på og får til ting bedre. men nå er jeg kommet såpass langt med gitar spilling at jeg kan få hvilken som helst gitar til å høres bra ut. men enig med deg om at man trenger ikke det beste før man fortjener det, man kan spille på en gitar til 3-5k i mange år og få mye ut av spillingen. også enig at noen merker som Gibson/fender betaler man mye for navnet Endret 5. desember 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Nird- en Roland Gr33 er en gitarsynth. Det samme er jo den straten. Samme teknologi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Nird- en Roland Gr33 er en gitarsynth. Det samme er jo den straten. Samme teknologi. ok så noe som simulerer en gitar uten og spille gitaren? vet ikke hva en VG strat er heller... Endret 5. desember 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) du har tydligvis ikke spilt på en dyr god gitar,forskjellen er himmel og jord, ikke bare lyd med også hvordan den spilles. bedre hardware og pickuper..treverk, bygge måte osv.. Har nok det gitt. Har vært innom hele spekteret og alle prisklasser siden jeg fikk min første gitar i 1978, til jeg bygget min hittil siste i 1998. Innlegget mitt var ment som en liten tankevekker - og kanskje bidra til å dempe kjøpe- og "mote"-presset som også finnes blant gitarister, dessverre. Endret 5. desember 2007 av Tumbleweed Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Nird- en Roland Gr33 er en gitarsynth. Det samme er jo den straten. Samme teknologi. ok så noe som simulerer en gitar uten og spille gitaren? vet ikke hva en VG strat er heller... Nei. Ikke helt presist. Man monterer en spesiell pickup på gitaren, eller man kjøper en som har ferdig innebygget. Godin og Ibanez har noen modeller. Pickupen gjør om svigninger fra strengene til MIDI- signaler. Så bruker man gitaren som en kontroller for en synth. En GR33, og flere andre enheter, også fra andre produsenter enn Roland, har et spesielt grensesnitt som gjør at man kan koble pickupen og brettet sammen. Kablen har 13 pinner, og er tykk og ekkel. Nok om det. Man trenger ikke å bruke synthen i GR33, man kan sende signalene videre til andre Synther med MIDI- grensesnitt, hvis man ønsker. Så da blir det slik, at hvis man velger en gitarlyd på synthen, så kan man si at man simulerer en gitar. Velger man for eksempel orgel, er det ikke gitarsimulering lenger, rimelig nok. I en VG strat, er det innebygget en synth med en rekke "Fender " gitarlyder i forskjellige stemminger, men det har lite med "ekte" gitarlyd å gjøre. Det er ikke lyd som blir overført, men MIDI- data, med de fordeler og begrensninger det gir. Endret 5. desember 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Nird- en Roland Gr33 er en gitarsynth. Det samme er jo den straten. Samme teknologi. ok så noe som simulerer en gitar uten og spille gitaren? vet ikke hva en VG strat er heller... Nei. Ikke helt presist. Man monterer en spesiell pickup på gitaren, eller man kjøper en som har ferdig innebygget. Godin og Ibanez har noen modeller. Pickupen gjør om svigninger fra strengene til MIDI- signaler. Så bruker man gitaren som en kontroller for en synth. En GR33, og flere andre enheter, også fra andre produsenter enn Roland, har et spesielt grensesnitt som gjør at man kan koble pickupen og brettet sammen. Kablen har 13 pinner, og er tykk og ekkel. Nok om det. Man trenger ikke å bruke synthen i GR33, man kan sende signalene videre til andre Synther med MIDI- grensesnitt, hvis man ønsker. Så da blir det slik, at hvis man velger en gitarlyd på synthen, så kan man si at man simulerer en gitar. Velger man for eksempel orgel, er det ikke gitarsimulering lenger, rimelig nok. I en VG strat, er det innebygget en synth med en rekke "Fender " gitarlyder i forskjellige stemminger, men det har lite med "ekte" gitarlyd å gjøre. Det er ikke lyd som blir overført, men MIDI- data, med de fordeler og begrensninger det gir. ok, men ser ikke helt bruksområdet i det greiene der. greit nok og sitte hjemme å leke med, mer enn det kan jeg ikke se dette blir brukt til noe fornuftig. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 VG'n har null mojo. Og in the end er det det som teller. ;D Og: Du kødder ikkje med klassikarar! Wohoo, sei kva de vil, men den kjem eg til å stå på resten av livet. Og for å vere litt ontopic igjen: Den beste playeren eg har eigd. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Et lite bilde fra den gangen vi hadde tre av dem her i huset. Fra venstre min 1979 Silver Anniversary strat, det var den første skikkelige elgitaren jeg kjøpte. Den har jeg fremdeles. Så en MIM strat som jeg solgte for noen år siden. Og til høyre en Squire strat som var juniors første elgitar. Den er også solgt. Nå venter jeg på min Mary Kaye, så blir det strat-glede i huset igjen. Geir Endret 6. desember 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
xersess Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 stratocaster er faen litt av ein stygg gitar. etter min meining. Lenke til kommentar
skankwiz Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 skjønner ikke helt hva som er galt med VG-strat. Jeg hadde en fender 50th anniversary standard american stratocaster med seymour duncan JB mini pickup i bridgen. Solgte den nettopp for å kjøpe vg-straten. Setter inn en JB på VG straten og vips så har jeg nøyaktig den samme gitaren jeg solgte, men med roland systemet i tillegg. Kan ikke se på det som noe annet enn en fordel. teknologien i gitarverdenen går framover, det blir enklere å få de lydene man ønsker, det er ikke negativt. Jeg elsker fender stratocaster, med VG-stratocaster kan jeg spille stairway to heaven med 12-strenger simmulering og vips bytte over til vanlig 6-strenger uten å ha gitar med 2 halser, eller litt Alan jackson med telecaster simmulering hvis jeg skulle ønske det, samtidig som jeg har muilgheten til å slå hele roland systemet av for å spille på den som en helt vanlig "analog" stratocaster Fender stratocaster er verdens mest allsidige gitar, det må vi vel være enige om her, at den med Roland systemet blir den enda mer allsidig. Hvorfor er det negativt? Ser litt argumentet med at du mister litt personligheten når du bruker simmuleringer. Men jeg mener at det meste av personligheten ligger i hendene og ikke i gitaren. Men det er det som er så genialt med VG-straten for den har begge deler i motsetning til Line6 sine VARIAX modeller. Grunnet studier og dermed plassmangel har jeg skaffet meg en Pod X3 Live og venter nå på at VG-straten skal ankomme fra USA. Selv mener jeg at dette er noe av det mest allsidige utstyret noen sinne og jeg kan spille omtrent hva det skal være, og det er lett og høre at det er meg som spiller uansett hvor mye jeg stiller på knotter og brytere. Når VG-straten annkommer kan jeg spille inn litt så vi kan høre hvordan det låter. Om det er sjel-løst og mekanisk vil vi da kanskje få svar på. Kan ikke de som har VG-strat her gjøre det samme slik at det ikke bare blir subjektive meninger her basert på produktbeskrivelsen på fender.com!!! Lenke til kommentar
JorgenSeverin Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Stratocaster.. Stygg??! Har du røykt sokkene dine? Jeg kan være enig i at stratten ikke er en FIN gitar, men nå er det vel heller ikke det som teller? Det er jo spillbarhet og lyd!! Spør du meg, slår stratten alt når det gjelder spillbarhet og sound.. ! .. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Stratocaster.. Stygg??! Har du røykt sokkene dine? Jeg kan være enig i at stratten ikke er en FIN gitar, men nå er det vel heller ikke det som teller? Det er jo spillbarhet og lyd!! Spør du meg, slår stratten alt når det gjelder spillbarhet og sound.. ! .. både ja og ney, det kommer ann på hvordan musikk stil man spiller en strat passes ikke meg, ikke lyden og ikke hvordan den spilles. jeg er mer en LP og Ibanez form kind of guy... Lenke til kommentar
JorgenSeverin Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Stratocaster.. Stygg??! Har du røykt sokkene dine? Jeg kan være enig i at stratten ikke er en FIN gitar, men nå er det vel heller ikke det som teller? Det er jo spillbarhet og lyd!! Spør du meg, slår stratten alt når det gjelder spillbarhet og sound.. ! .. både ja og ney, det kommer ann på hvordan musikk stil man spiller en strat passes ikke meg, ikke lyden og ikke hvordan den spilles. jeg er mer en LP og Ibanez form kind of guy... Derfor sa jeg: "spør du meg".. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Straten din så litt sliten ut, KimNK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå