Gå til innhold

Kan jeg kjøre vifteløst?


Trond-Eirik

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Dersom en foreløpig ser helt bort fra problematikken rundt kjøling av CPU'en;

 

Tror dere at jeg kan kjøre vifteløst med disse komponentene?

Kabinett: Zalman HD160XT Plus

Hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS4

Minne: 4 GB Crucial DDR2-1066 2,2V PC2-8500

Skjermkort: Vifteløst HIS Radeon HD 2600 XT

 

I tillegg står det en enkelt HD, en HD DVD driver og et FloppyDTV TV-tuner kort i boksen.

 

PSU'en kan en også se bort fra ettersom det er en egen adskilt luftekrets.

 

Kan generelt nevne at kabinettet har luftehull i toppen, foran og bak på hver side og i bunnen på ene siden.

 

Synspunkter mottas med takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo se om du får plass til Thermalright Ultra 120 Extreme. Og viss det blir for varmt, så kan du feste på den en stillegående 120mm vifte!

Er klar over at CPU'en må håndteres spesielt (eventuelt med vifte), men jeg tenker vs. de andre komponentene.

Thermalright Ultra 120 Extreme er en CPU kjøler.

 

For å gjøre tanken litt mer overkommelig. Se for dere at jeg av en eller annen årsak har fått til å vannkjøle CPU'en, men ingenting annet. Ville jeg da kunne kjørt resten av oppsettet vifteløst?

Lenke til kommentar

Du vil støte på flere problemer, så du kan egentlig aldri ta prosessoren ut av bildet.

 

Okay, du har vannkjøling som gir tilstrekkelig kjøling av prosessoren;

Hvor blir det av den varmen som blir avgitt fra radiatoren?

 

Selvom prosessoren kanskje får den kjølingen den trenger, så vil det fortsatt påvirke temperaturen rundtom i de andre komponentene. At den får kjøling betyr jo ikke at den ikke avgir varme til omgivelsene. Siden det ikke vil være noe luftstrøm i kabinettet, blir det som å sette på en varmeovn i et lukket rom.

 

Hvorfor ikke vifter uansett? Med mindre du går bort fra harddisk som lagringsmedie, så vil alltid harddisken lage mer støy enn de mest stillegående viftene.

 

Jeg ville anbefalt en stor kjøleribbe til prosessoren, med vifte, og andre stillegående vifter der det er plass til det.

 

Hva slags prosessor er det snakk om forresten?

 

Edit:

Om du så har enorme kjøleribber, så vil det bare utsette oppvarmingen av komponentene. Så lenge det ikke er noen luftsirkulasjon, vil temperaturen bare øke.

Endret av PTRN
Lenke til kommentar

Kan egentlig lite om PCer til stua men kva med å lage din eigen kabinett? Uten top og ting på sida. Da kan jo stue luften kjøle pcen litt :p Ein av Noctua sine CPU vifter er også vifteløs kunne sikkert ha brukt den :p men då blir det også maksimalt med støv om du følger rådet :p

Endret av MPC
Lenke til kommentar
Siden det ikke vil være noe luftstrøm i kabinettet, blir det som å sette på en varmeovn i et lukket rom.

Jeg ville anbefalt en stor kjøleribbe til prosessoren, med vifte, og andre stillegående vifter der det er plass til det.

 

Edit:

Om du så har enorme kjøleribber, så vil det bare utsette oppvarmingen av komponentene. Så lenge det ikke er noen luftsirkulasjon, vil temperaturen bare øke.

 

Varmluft stiger oppover, og på den måten vil varmen fra komponentene i seg selv medføre en viss luftsirkulasjon (ikke nødvendigvis helt ubetydelig heller).

Spørsmålet blir mer om det vil kunne være nok, eller om det vil være alt for lite.

 

Den endelige løsningen vil vel neppe bli å kjøre helt vifteløst. Årsaken til at jeg spør på denne måten er å få satt det litt på spissen for å finne ut hvor folk tror grensen går.

 

Planen nå er å sette på en Ninja Mini kjøler, men om jeg setter en stille 120mm vifte på så vil allikevel den direkte kjølingen for komponentene på hovedkortet + skjermkortet være minimal.

 

PS: Solid state disk ser jeg absolutt som en mulighet noe som vil gjøre disken helt stille, men det blir neppe før et år eller to (litt dyrt enda). All datalagring ligger på servern som står nede i kjelleren, koplet opp via gigabit nettverk.

Men når det er nevnt så er faktisk disken min særdeles stille, mye stillere enn de viftene jeg har i bruk pr. i dag.

 

Edit:

Dersom du også sammenligner mitt megadigre kabinett med massevis av luft og hovedkort med kjøleribber++ mot en bærbar PC i dag så burde jo ikke tanken være helt umulig...

Endret av Trond-Eirik
Lenke til kommentar

Den eneste vifta i min PC er den i PSU, originalvifta var på 17dB, men den er byttet ut med en noctua på 8dB (12cm).

 

Det er en gammel PC:

 

Athlon XP 2200+ kjølt ned med thermaltake sonic tower.

GainWard AGP 6800, fabrikk-overklokket, der originalkjøling er byttet ut med Zalman VGA cooler.

NorthQ 400W PSU, som sagt med utskiftet vifte (suger luft utenfra og inn i PC-en, så det er fønvind der inne...)

 

Ellers er det 1GB Ram, 2 harddisker, trådløst nettverkskort og TV-kort i PC-en.

 

 

CPU er overklokket med 10%

 

 

Systemet mitt har kjørt stabilt i 2 år med dette oppsettet, under Win98ME, Win XP Pro, Linux Ubuntu og nå Windows Vista Ultimate med aero og dreamscene videobakgrunn.

 

Så jeg tror nok det er mulig med det meste for deg også, men skal ikke anbefale deg å ha en slik brødbakemaskin som jeg har. (Forøvrig hovedkilde for oppvarming av stua i leiligheten min...)

Lenke til kommentar

Skeptikerne som sier at det er helt umulig tar nok litt feil her...

 

Jeg kjører per i dag selv et helt vifteløst system med følgende komponenter:

Asus M2N-E SLI nForce 500 AM2

Athlon 64 X2 4200+

2xGeil 1GB DDR2 pc 6400

XFX Geforce 6600LE 256mb minne passivt kjølt

en samsung spinpoint disk og nec dvd-brenner, samt silverstone vifteløs 300W psu.

 

Bør bemerkes at det brukes heatpipe på CPU som overfører varmen fra denne til store kjøleribber på HFX-kabinettet alt dette står i, men om du fjerner dette med vann eller heatpipes eller hva som helst er strengt tatt uvesentlig.

 

Luftsirkulasjon blir det i kabinettet, det kjenner man bare ved å holde hånden over luftehullene - varm luft siger opp, og det skapes undertrykk slik at ny luft kommer inn bak. Systemet kjører i dag 100% stabilt, pleier å ligge på rundt 57 grader på CPU.

 

Skal nevnes at jeg fikk problemer med Geil-rammen når jeg brukte 4 brikker. De ble for varme, og hele systemet ble sinnsykt ustabilt.

 

Men vifteløst er nok veldig mulig i mange flere situasjoner enn folk ser for seg, uten at jeg vil si noe sikkert om oppsettet ditt... men det verste som kan skje er at du ødelegger en eller annen liten komponent, men sannsynligvis slår vel maskinen seg bare av... så prøv litt? ;) Bare følg med på temperaturer!

 

Legger ved et bilde av heatpipe-kjølinga på cpuen. Dette kan enkelt overføres til egne design, noe som kanskje kan føre til en del spennende 100% vifteløse og vannfrie systemer? Husk at svært mye elektronikk faktisk er helt vifteløst, selvom det utvikler varme! (f.eks. forsterkere (unntatt verstingene) og tver)

post-2783-1196801914_thumb.jpg

Lenke til kommentar

det KAN gå, men vil ikke anbefale det...Etter å ha sett bilder av kabinettet inni så er jeg overbevisst om at det er såpass trangt inni det kabinettet ditt der at PC-en vil skru seg av på grunn av overoppheting. Hovedkort utvikler ein god del varme, og kjøleribbene vil og bli varme! Ram brikker kan veldig varme, PSU blir varm, tja..nuff said? :)

Lenke til kommentar

Da har jeg testet littegranne.

Ettersom jeg har en Q6600 prosessor regnet jeg med at vifteløst var litt optimistisk, men prosessoren er ikke det som egentlig bekymret meg.

Intel prosessorene har tross alt innebygget varmekontroll så det er ingen fare for at den skal bli ødelagt.

 

Det jeg vel var mest bekymret for er skjermkortet. Det blir fort varmt og med kjølingen jeg opprinnelige brukte lå skjermkortet på rundt 70 grader etter å ha vist tv/dvd en god stund.

CPU'en så ut til å ligge rundt 50 grader og systemtemperaturen rundt 45-50 grader.

 

Den opprinnelige kjølingen bestod av 80mm vifter bak, en 92mm vifte foran, en 120mm vifte i "taket" og stock CPU kjøler. Alle viftene kjørte på lav hastighet.

 

Jeg har nå tatt ut samtlige "stock" vifter (for at de ikke skulle stenge for luftgjennomstrømningen) og satt inn en Ninja Mini CPU kjøler.

Videre har jeg satt i en 800rpm 120mm noctura som drar inn luft fra luftinntaket foran til venstreog en 1200rpm 120mm nocture som står skråstilt mot prosessor og skjermkortet. Ingen av viftene er tilknyttet noen hastighetskontroll.

Ved å gjøre dette har jeg oppnådd (ved visning av film/tv):

Skjermkortet ligger på 50 grader ved bruk. CPU'en rundt 40 grader og systemtemperaturen rundt 40-45 grader :w00t:

 

Disse to viftene høres overhode ikke. Det eneste som høres fra maskinen nå er harddisken og PSU'en (Corsair 620W), og det er absolutt ikke mye disse høres.

Er så bra at dersom jeg slår av all lyd i rommet (forsterker helt av, tv helt av osv) og bruker maskinen så er faktisk lyden av HD'en som skriver den absolutt høyeste lyden.

 

For mitt bruk er maskinen nå praksis talt å anse som lydløst :D

Skal det gjøres noe mer med lyden nå så blir det å bytte til RAM disk, men da må nok prisene ramle litt først ;-)

 

 

Så vifteløst ble det ikke, men relativt stille ble det så absolutt!

Lenke til kommentar

Takk for det :-)

 

Får vudere etterhvert om jeg vil henge opp disken også, men det er ærlig talt ikke noe problem.

Har en svært stille disk og ved enhver normal bruk høres den ikke i det hele tatt.

Jeg har i tillegg alle filmer mm. liggende nede på en server, slik at disken omtrent ikke brukes i det hele tatt.

 

(4GB minne gjør vel også sitt til at det ikke er så veldig mye behov for å skrive til disk)

Lenke til kommentar
Du kan jo bare prøve å sette opp en stor vifte på veldig lav hastighet. De kan du nesten ikke høre. PC-en kommer jo til å støye uansett pga harddisker, cd-rom osv, så du får det aldri helt støyløst.

 

tingen er at vifte-sus gjerne oppleves som mye mer sjenerende enn litt tilfeldig harddisk-knitring, i allefall i mine ører. Registrerer at trådstarter har gått for oppsett med vifter, men så lenge han er fornøyd med støynivået er jo alt bra :) Men jeg vil tro at med en vifteløs strømforsyning (fås vel for en tusenlapp) og en bra stor cpu-kjøler kunne systemet nesten fungert vifteløst - evt. med en nødvifte på cpuen konfigurert til å starte opp ved temperaturer på 80-90 grader...

 

Men for en pc som skal stå på kontinuerlig i f.eks. en stue, ja da holder det virkelig med litt svak harddisk-knatring ;)

Lenke til kommentar
Du kan jo bare prøve å sette opp en stor vifte på veldig lav hastighet. De kan du nesten ikke høre. PC-en kommer jo til å støye uansett pga harddisker, cd-rom osv, så du får det aldri helt støyløst.

Er vel ikke så veldig enkelt å få tak i noe større enn 120mm på 800rpm...

Ikke har jeg plass for noe mye høyere enn det heller.

 

Vifteløs PSU er vel ikke akkurat så greit å få tak i når en begynner å kommer over 400W...

Basert på ram, hovedkort, CPU og skjermkort så virker det som om 400W kan bli litt lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...