Gå til innhold

Harddiskplass til overs i en partisjon som jeg ville føre over til en annen partisjon så den får større plass i Vista

Anbefalte innlegg

Har harddiskplass til over i en partisjon som jeg ville føre over til en annen partisjon så den får større plass i Vista. Jeg fulgte denne guiden som er under her:

Navn:Partisjoneringsprogram

Funksjon: Lage, utvide, resize og redigere partisjoner.

Fremgangsmåte:Trykk WIN + R og skriv "%SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s". (evt. skriv bare "diskmgmt.msc") Nå kan du navigere deg til "Disk Management" og her kan du redigere, resize, opprette og til og med slette partisjoner "on the fly". Merk at dersom du skal resize en partisjon, må du ha ledig plass til høyre for den partisjonen du skal resize.

Nedlastning: Nope.

Men så har jeg et lite problem at jeg fikk litt harddisk plass til overs som jeg vil ha lagt over til backup partisjonen min. Se her på vedlagt bilde

Jeg skal ha det som jeg markert, over til bakup partisjonen. Går det? Hvordan gjør man?

Endret av SiestaZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

# Merk at dersom du skal resize en partisjon, må du ha ledig plass til høyre for den partisjonen du skal resize.#

Det største ulempe, slik jeg ser det, er at du har system/oppstart, 390GB lenger inn i disken din.

Fornuftig handling her er:

-ikke gjøre noe med den D:\

-utvide den C:\ , slik at du bruker resten av plassen, (det er C:\ som trenger plass, ut fra verdiene vi ser)

.......................

-planlegge og gjør om alt sammen, krever ny Vista installasjon

.......................

-installere Vista igjen i den D:\--UTEN å FORMATERE. Krever litt forarbeid (D:må merkes som active partition)

Da blir din system/oppstart på 390GB. En del data flyttes, partition kan minskes llitt. Resten ordnes ettersom.

.......................

-bruke Vistas verktøy (krever arbeid-litt komplisert) for å ta image fra den C:\, for så å kopiere image tilbake til en ”C:\” partition som opprettes der som D:\ er i dag. Data fra den D:\ (ikke alt) men meste parten kopieres der som C:\ + ledig er i dag.

Når D:\ blir borte, og en ”C:\” på 51GB opprettes, blir ca 340GB ledig.

Bilde vil se ut slik:

Første partition 51GB

Neste partition på 300GB med ca 90GB offset.(totalt 90, c:\50 + 40) Dvs at du har ledig kapasitet på ca 40GB mellom C:\ og den nyopprettet partition. Ledig plass kan du bruke senere etter behov for å utvide din C:\,

Tredje partition den gamle C:\ +ledig plass.

Når dette er på plass, kopieres alle data fra den tredje til den nye D:\

Den tredje slettes

Den nye D:\ utvides helt ut.

Ny bilde:

Første partition c:\ = 51GB + ledig plass på ca 40GB + D:\ på ca 374GB

Verdiene kan justeres, etter hvor mye skal mellomlagres på disken eller på en ekstern,

tilleggsdisk. Kan du mellom lagre alt fra den D:\, blir det mye lettere for deg.

Ergo er nyinstallasjon enklest for deg. Å image Vista fra den C:\, var for å eventuelt beholde det du har, spesielt hvis du er fornøyd med det.

Annet gevinst: moro hvis du liker å tukler med det.

Konklusjon: uansett hva du bruker av partitionerings prog, så kan du ikke forandre på hovedulempe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...