Gå til innhold

Installere Linux over Windows?

Anbefalte innlegg

Har en gammel bærbar som er infisert av spyware og virus som jeg tenkte å installere Linux på, men CD-romen virker ikke, og maskina støtter heller ikke boot fra USB, så jeg lurte på om det finnes noen måter å få installert linux på fra windows, altså noe ala det å oppgradere windows fra f.eks. 2k til xp.

Last ned fil til HD, kjør fil, start opp og installasjonen er igang.

Finnes det noen distor som støtter dette?

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en gammel bærbar som er infisert av spyware og virus som jeg tenkte å installere Linux på, men CD-romen virker ikke, og maskina støtter heller ikke boot fra USB, så jeg lurte på om det finnes noen måter å få installert linux på fra windows, altså noe ala det å oppgradere windows fra f.eks. 2k til xp.

Jeg ville formatert disken FØR jeg installerte noe på den hvis den er infisert av spyware ol. Sett inn XP CD-en og velg ny installasjon. (ev finn CD-en på nettet) Pasjoner (Lag en eller flere disker av den du har der) og formater disken(e) og avbryt innstallasjonen etter at du har gjort det. Installer gnu/Linux på clean disk... Så er du sikker på at du slipper trøbbel etterpå.... Og med det samme du har installert, defragmenter! Lønner seg alttid

:D

Lenke til kommentar

cd-romen hans virker ikke ;)

Wubi kan installere ubuntu 7.04 fra windows, men da installeres det på ntfs og det blir jo ikke helt det samme. Debian kan også installeres fra windows, men debian er ikke like enkelt å lære som ubuntu.

Arch linux kan også installeres fra windows, men jeg finner ikke dette i arch wikien akkurat nå.

Det finnes helt sikkert mange andre muligheter. Sikkert noen andre som vet noe :)

Lenke til kommentar

Jeg ville formatert disken FØR jeg installerte noe på den hvis den er infisert av spyware ol. Sett inn XP CD-en og velg ny installasjon. (ev finn CD-en på nettet) Pasjoner (Lag en eller flere disker av den du har der) og formater disken(e) og avbryt innstallasjonen etter at du har gjort det. Installer gnu/Linux på clean disk... Så er du sikker på at du slipper trøbbel etterpå.... Og med det samme du har installert, defragmenter! Lønner seg alttid

:D

Ser du har lest posten grundig, cd-rom virker ikke står det jo.

teaspoon : se om ikke wubi kan hjelpe, her er en gaid for hvordan det gjøres.

Mvh Meg.

Endret av atlef
Lenke til kommentar

Jeg sier bare: UNetbootin.

Genialt hvis du ikke har cd-rom/Usb og ikke gidder å sette deg inn i pxe.

Har brukt det selv og det funker utmerket.

Link!

Innstallasjonen er så enkel som å innstallere programmet i Windows, velge OK for å restarte og deretter startes Linux-innstalleringen.

Dog, du mister fordelene ved en live-cd. Du får ikke testet ut OS'et først og du får heller ikke opp et like flott grafisk innstallasjon-grensesnitt som du ville fått med Ubuntu sin live-cd.

Edit: En bios-oppgradering kan ofte legge til funksjoner som nettverksboot og usbboot. Hvis maskinen din ikke har støtte for netboot så vet jeg ikke om UNetbootin vil funke, ettersom det den egentlig gjør er å foreta nettopp en lokal netboot uten behov for andre maskiner.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...