Gå til innhold

Extreme Graphics 2 slår GMA X3100 i CS 1.6, hvorfor?

Big SturL

Anbefalte innlegg

Fikk endelig installert Windows XP på den nye laptopen min i går, og gledet meg virkelig til å endelig få kjøre CS 1.6 i 100fps. Meeen, det viste seg at ikke gikk. Hadde det ikke vært for at maskinen til moren min klarte å kjøre spillet i 100fps, ville jeg trodd at skjermkortet var for svakt, men det viser seg da å ikke være saken.

Maskina til moren min består av en Intel Pentium M prosessor på 1,7GHz, 1GB PC2700 ram og et Intel Extreme Graphics 2 64MB skjermkort. Skjermkortet er sannsynligvis et at tidenes svakeste, og maskina fikk bare 113 (!!!) poeng i 3Dmark03 og 2363 poeng i 3Dmark01.

Maskina mi består av en Intel Celeron M540 på 1,86GHz, 2GB PC5400 RAM og et Intel GMA X3100 384MB (visstnok) skjermkort. Har ikke fått testet 3Dmark01 ennå, men den får i alle fall 1300+ poeng i 3Dmark03.

Kan forøvrig nevne at maskina mi (den med M540) klarer SuperPi 1M på under 34 sek, mens moren min sin bruker 52 sek.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg kan kjøre CS 1.6 med 100fps på den tilsynelatende svake maskinen, men ikke den kraftige. Mistenker at det har noe å gjøre med optimalisering av EG2-kortet mot grafikkmotoren til 1.6, eller en form for driveroptimalisering.

Begge maskiner kjøres Windows XP Pro, og alle drivere er oppdaterte.

Håper kanskje noen kan besvare meg på spørsmålet, evt. gi meg tips til hvordan jeg kan oppnå bedre framerate. Ja, vet det er mange fps-guides der ute, og tro meg, jeg har lest meg gjennom endel....

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, Vsync bør være deaktivert hvis du vil ha 100fps. Hvis Vsync er aktivert får du lik fps som frekvensen i skjermen. 60Hz = 60 fps.

For å si det sånn da, det er ustabil fps jeg har, ikke nødvendigvis lav, den hopper fra 30 til 100. Jeg har spilt CS i 5år og har en 21" CRT som jeg blaster 100Hz på, med vsync, så jeg tror jeg har -litt- peil. Det er ikke vsync som er problemet, og hvis det får dere til å føle dere bedre, så ja, det er av.

Og bare så dere vet det, 60fps med vsync på og 60Hz på skjermen, er smoothere enn 100fps med vsync av og 60Hz på skjermen (dårlig skrevet, beklager). Vsync bør stå på uansett. Så lenge skjermen ikke viser 100fps, hvorfor skal spillet prøve å presse ut 100fps? Teoretisk sett, hvis du har 60Hz og vsync av, så vil det være bilder som skjermen "ikke får vist".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...