Gå til innhold

Støynivå på stock Intel Core-kjølere (?)

Big SturL

Anbefalte innlegg

Beklager på forhånd hvis dette er blitt spurt mange ganger før.

Har planer om å sette sammen en rimelig, stasjonær PC, hvor hovedmålet er at den skal kjøre mest mulig smooth og utvikle minst mulig støy. Det jeg da lurer på er om stock-kjølerne til de "nyere" Intel-prosessorene bråker noe særlig. Hadde tidligere en 775 Prescott, og kjøleren dens var av typen F16-turbin. Har lest noe om 37dB lydnivå på de nye kjølerne. Hvis dere lurer på hvilken prosessor jeg skal ha så er det Pentium E21xx.

Har egentlig mest lyst å kjøpe en Arctic Cooling Freezer 7, aka diggeste kjøleren noensinne unnfanget, men som dere vet er norske nettbutikker håpløse... :'( Kun shg.no som har den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil absolutt anbefale å prøve stock-kjøleren først.

Ifølge normal forutintathet, så er jo ikke stock-kjølere noe å samle på. Var bare en tilfeldig at jeg orket prøve stock-kjøleren da jeg fikk min E6700. Men da ble jeg positivt overrasket, og det endte med at jeg har brukt den i over et år nå.

Lar hovedkortet regulere vifte-hastigheten. Stock-kjøleren min er nærmest lydløs under vanlig PC-bruk. Vifta kjører da på ~850 rpm og holder temp. rundt 40C. Hører godt at vifta kjøres opp under CPU-stress-kjøring, men ikke plagsomt støyende (jeg er alergisk mot vifte-støy). Vifta kjører da på ~1700-1800 rpm og holder temp. rundt 56C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...