Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kan ikke låse opp bilen!

Anbefalte innlegg

Idag da jeg skulle hjem fra jobb kl 12 på natta fikk jeg ikke låst opp bilen(VW Golf) min pga det var frost ute. Så jeg måtte først stresse med å få nøkkelen inn i nøkkelhulle å så stresse med å få vrid nøkkelen rundt, og dette tok meg ca.5 min får å låse opp bilen min. :realmad:

Hva kan jeg gjøre får unngå dette probleme igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold nøkkelen i hånda og pust varm luft på den før du stapper den inn i nøkkelhullet, det vil hjelpe med å tine opp låsen. Ta ut nøkkelen og gjenta flere ganger om nødvendig (som regel er det det). Eller du kan ha med deg en lighter og varme opp nøkkelen med den, da får du litt mer temperatur og det går raskere.

Lenke til kommentar

Vil absolutt råde evt. bileiere til å IKKE blåse i låsen. Greit, den låser seg opp etter å ha stått og blåst inn i nøkkelhølet i ti minutter, men tenk dere hvor mye damp det er i pusten deres. Den dampen kommer inn i låsen, fryser til og gjør låsen ENDA verre neste gang dere skal låse bilen.

Låsolje er genialt, men det er FOREBYGGENDE. Smør på låsolje når det er plussgrader, så blir låsen fort lettere å låse opp.

Når du skal varme opp nøkkelen bør du bruke en lighter og stå en stund... Lykke til

Lenke til kommentar
Ikke lås døra, kjenner flere som bruker å gjøre det nå. Disse bor vel å merke ute på landet.

Kan jo føre til noen kjipe sitasjoner da, men om du bor på landet og har en råtten bil, hvorfor ikke.

Eller om du har bilen i en garage som er låst. Da er det vel ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som har fjernkontroll i nøkkelen? :-)

Kan ikke huske sist jeg stakk inn nøkkelen.

Den dagen du går tom for batteri skal jeg le! :p:realmad:

sier noer der, prøvde å vri om nøkkelen i låsen her en varm sommerdag.. ikke sjangs :p

Bør egentlig fikse det i tilfelle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det begynner å bli frost ute er det viktigt å begynne forebyggende arbeid for å unngå dette. Kjøp låsolje på biltema eller en bensinstasjon og bruk denne med et par dagers mellomrom, og rett før den første frostnatta. Kan også lønne seg å smøre ved jevne mellomrom mens det er frost også. God låsolje fryser ikke men smører og dermed støter bort fuktighet i låsen :)

Men, når uhellet først er ute er det viktigt å unngå å tilføre mer fuktighet til låse da dette bare vil lage mer problem neste gang.

Oppvarming av lighter fungerer jo men unngå å ødelegg nøkkelen. Å helle kokende vann inn i låsen(ja, greit, dette har eg faktisk gjort, HELE døra var frosset igjen ved neste annledning) eller å puste inn i den tilfører mer fuktighet og bør ikke prøves. Det som eg derimot har stor tiltro til er å fylle en plastikkpose med så mye varmt vann som mulig for så å legge den over selve låsen og området rundt. Dette hørte eg på P4 og umiddelbart gikk det opp for meg at det var en genial ide. Årsaken er at vannet har stor varmeenergi som tiner låsen mens posen hindrer deg i å tilføre fuktighet som bare gjør det verre. Men husk også at det tar heller ikke bort fuktighet så låsolje er alltid en god ide.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...