arex1337 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Forutsatt nøyaktig samme maskin, hvordan vil strømforbruket variere med bytte av strømforsyning? Vil strømforbruket forandres i det hele tatt hvis man bytter ut en 600W PSU med en 1kW PSU? Hvor mye betyr kvaliteten på PSU-ene i denne sammenhengen? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hvis de eneste faktorene man må ta hennsyn til er de du beskriver vil det faktiske strømforbruket være likt. Det er en annen relevant faktor du ikke nevner, og det er effektivitetsnivået. Med anre ord, hvor mange watt får man i brukbar strøm (altså regulerte riktige spenninger) utifra det du trekker fra strømnettet. En dårlig SPU har kanskje 75% effektivitet, mens en bra en har kanskje rundt 85% effektivitet. Høy effektivitet er naturligvis bra å ha både for økonomien, og fordi det dermed blir mindre varme som et biprodukt (de prosentene som ikke blir konvertert blir til varme). Effektiviteten på en SPU er ikke helt konstant dog. SPUer er som regel mer effektive når de er kalde, og mer effektive når de ikke er under maks belastning. Forskjellen er skjeldent mer enn 4-8% på disse faktorene mellom best-case og worst case, men det er verdt å nevne. overdimensjonerte PSUer har derfor en tendens til å være et par prosent mer effektive enn en lik kvalitet PSU som er ikke er like sterk, men det er ikke så mye at deter verdt å tenke på normalt sett. I grove trekk vil det være ingen/liten forskjell i strømforbruket uansett PSU du bruker. -Stigma Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Tja... Dårlige psuer (som enda er å finne, se bare Hiper Type-R 580W) drar mer strøm enn f.eks. en Corsair HX520W ved samme last, og vil utvikle mer varme... jeg merka det tydelig at Hiper psuet var mindre effektivt, ble varmere og bråka mer enn et 350W FSP psu jeg putta inn senere, eller sammenlignet med min workstation som har råere specs enn den maskinen jeg testet hiper psuet i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå