Fotoentusiasten Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Jeg ønsker ingen kritikk på bilde, for jeg vet det er dårlig! Men derfor har jeg et spørmål! Hvordan tar jeg et sånn nattbilde? Motivet var utrolig pent å se, men ikke bildene jeg tok! Hvordan skal jeg gå frem for å ta sånne nattbilder? BILDE Bruker Canon 400D og et Tamron 17-50 objektiv Redigert: Glemte å legge ut linken! Endret 3. desember 2007 av Cyprez Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Hvilke/t bilde/r snakker du om? Fint om du legger inn en link til det/dem i førsteposten din. Endret 3. desember 2007 av Aetius Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Bruk stativ og skyt på laveste ISO, still inn på aperture priority og bruk blender rundt 5. Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Bruk stativ og skyt på laveste ISO, still inn på aperture priority og bruk blender rundt 5. Jeg brukte stativ og fjernkontroll på det bilde! Kan jeg spørre om hva aperture priority er? Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Hvilket kamera har du? På de fleste er det A på hovedhjulet. Når du har stilt inn på A kan du styre blenderåpningen manuelt, og kameraet vil velge den lukkertiden som passer. I mørke omgivelser kan det fort bli noen sekunder, så stativ er et must. Bruk laveste ISO for å unngå støy. Endret 3. desember 2007 av BlueJet Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Hmm. Hva med å eksponere litt lysere? +1 til +2? Men jeg tror at de byggene i bakgrunnen uansett "ødelegger". De er mye lysere enn omgivelsene, så da får du ikke snøen riktig eksponert uansett. Frykter jeg. Uansett - som de andre sier, så tar du bilde på lavest ISO. Du vil finne noen prikker på bildet når du kommer hjem etterpå. Så derfor setter du på lokket og tar en eksponering til - der og da rett etter at du tok det første bildet. Da får du tak i disse hot pixels - punkter på sensoren som går varme. Så åpner du først bildet i photosop og så legger til hot-pixels-bildet som et lag, og så setter du blending-modus "subtract" på hot-pixels-laget. Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Du vil finne noen prikker på bildet når du kommer hjem etterpå. Så derfor setter du på lokket og tar en eksponering til - der og da rett etter at du tok det første bildet. Da får du tak i disse hot pixels - punkter på sensoren som går varme. Så åpner du først bildet i photosop og så legger til hot-pixels-bildet som et lag, og så setter du blending-modus "subtract" på hot-pixels-laget. Hvorfor i all verden skal han gjøre dette manuelt når alle moderne kameraer gjør det automatisk? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Du vil finne noen prikker på bildet når du kommer hjem etterpå. Så derfor setter du på lokket og tar en eksponering til - der og da rett etter at du tok det første bildet. Da får du tak i disse hot pixels - punkter på sensoren som går varme. Så åpner du først bildet i photosop og så legger til hot-pixels-bildet som et lag, og så setter du blending-modus "subtract" på hot-pixels-laget. Hvorfor i all verden skal han gjøre dette manuelt når alle moderne kameraer gjør det automatisk? Aner ikke hvordan man gjør det på hans kamera, så da ga jeg en oppskrift som vil fungere slik at han ikke blir skuffet. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Du vil finne noen prikker på bildet når du kommer hjem etterpå. Så derfor setter du på lokket og tar en eksponering til - der og da rett etter at du tok det første bildet. Da får du tak i disse hot pixels - punkter på sensoren som går varme. Så åpner du først bildet i photosop og så legger til hot-pixels-bildet som et lag, og så setter du blending-modus "subtract" på hot-pixels-laget. Hvorfor i all verden skal han gjøre dette manuelt når alle moderne kameraer gjør det automatisk? Aner ikke hvordan man gjør det på hans kamera, så da ga jeg en oppskrift som vil fungere slik at han ikke blir skuffet. Det er brukerfunksjon 2 på 350D (C.fn.), regner med at det er det samme på 400D. Mener å ha hørt at det er 8 sekunder som er grensen for når den slår inn. RAW er en stor fordel ved nattopptak da man får litt mer å gå på begge veier. Så du kan overeksponere litt og alikevel ikke brenne ut alt lyset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå