Gå til innhold

Excel hjelp - bytte rad/kolonne, slå sammen verdier

tommy_sn

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et par spørsmål til Excel:

Hvordan "snur" jeg regnearket slik at kolonner blir rader og omvent? Finner ikke det valget som

heter "bytt kolonner/rader" som Excelhjelperen sier skal finnes..

I et regneark med f.eks verdier som er logget over tid, hvert 10ende minutt,hvordan kan jeg

slå sammen disse så jeg f.eks får snittet av alle verdiene innenfor f.eks 2 timer slik at selve

regnearket blir "mindre"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å alltid oppgi versjon og språk for Excel, det gjør det lettere å hjelpe. Her er løsningen for norsk Excel 2003:

For den første:

Merk cellene og klipp de ut -> Klikk Rediger -> Lim inn utvalg -> Hak av for Bytt om rader og kolonner.

For den andre:

For å beregne gjennomsnitt bruker du funksjonen Gjennomsnitt. La oss si at du skal beregne snittet av cellene A1:A5 og ha resultatet i A6. Klikk i A6 og skriv: =gjennomsnitt(A1:A5).

Hvis du etterpå vil slette innholdet i A1:A5 må du deretter først klippe ut innholdet i A6 og så lime det inn med Rediger -> Lim inn utvalg -> Lim inn verdier. Du kan også dobbeltklikke på celle A6, trykke F9 og så trykke Enter for å gjøre om formelresultatet til en statisk verdi.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Er Excel 2002, norsk versjon.

Svaret på første spørsmål er greit, men det andre er ikke helt det jeg tenkte på..

Problemet er at regnearket har laggede verdier per 10ende minutt i en måned, så er ganske stort for å si det sånn. Finnes det da noen rask måte å slå samme f.eks 10 og 10 rader/celler/kolonner til en snittverdi og fjerne verdiene, utenom den snittverdien? Vil jota et hav av tid hvis dette må gjøres manuelt på alle disse verdiene..

Lenke til kommentar

Gitt at tallene står i A-kolonnen. I en ledig kolonne kan du skrive formelen i rad 12:

=HVIS(REST(RAD();12)=0;GJENNOMSNITT(A1:A12);"")

og fylle denne nedover. Så kan du kopiere, lime inn utvalg, verdier, som beskrevet, og slette rådataene.

Ta for all del backup først :-)

HTH. Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Takk takk!

Nå hjelper det her.

Er det mulig å modifisere den formelen der slik at den fungerer slik som dette:

Den tar snittet av f.eks a1:a10, a11:a20, a21:a30 osv, men svarene skal legges i b1, b2, b3 osv.

Slik at rådataene kan fortsette å ligge der de gjorde, da disse brukes til andre beregninger og ikke kan slettes..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Jeg trodde du ville ha et mindre ark ? Valg av metode avhenger av hva du egentlig er ute etter. Og nå er det plutselig 10 og 10 celler, ikke 12 og 12...

Jaja, dette lar seg løse det og, men nå må jeg ha nøyaktig plassering av rådataene, eksakt intervall, og hvor du vil ha disse resultatcellene. Ikke noe "f.eks." der virkeligheten er en annen.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Oki, plassering kan du få.

Rådataene som det skal regnes snitt av ligger i a1:a12, a13:a24 osv. som du nevner.

Svarene på disse snittene skal ligge i b1, b2, b3..

Dvs snittet av a1:a12 i b1, snittet av a13:a24 i b2 osv..

Vil ha et mindre ark ja, men tenger også tallene som er brukt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...