Gå til innhold

vannkjøle 8800GTX *2 og Q6600

Anbefalte innlegg

Jeg skal vannkjøle komponentene nevnt ovenfor...

Jeg kan ingenting om hva som passer og ikke passer og hva som er bra og hva som ikke er bra.. jeg tar meg ikke nær av noe dersom jeg driter meg ut.. ;)

Det jeg har hørt så langt skal være bra er :

denne cpu-blokken

denne radiatoren

dette reservoiret

denne GPUblokken på mine 2 8800GTX

og denne pumpen

Hva mangler jeg? jeg har vifter til radiatoren men mangler alt annet? om noen setter opp for meg sørg for at det passer.. også vil jeg helst om det skal lyse i noen farge så skal det være rødt :)

Hva mangler jeg?

har selvfølgelig noen spørsmål til :

1. Lekasjer? hvordan unngå det?

2. vanskelig å sette sammen?

3. er det verdt det? (skal prøve å klokke både GPU og CPU om jeg skal kjøpe vannkjøling, utenom det blir pcen til gaming)

4. bør jeg søke RL hjelp for å sette det sammen?

5. Jeg har aldri møtt noen med vannkjøling eller noe... jeg har ikke peil på vannkjøling.. gi meg noen tips og triks?

Et spørsmål til.. denne cpublokken er visst av sorten TECkjøler.. hva innebærer det? står at den holder prosessoren under frysepunktet.. er det sant? vil ikke prosessoren fryse "ihjel" da? eller kan ikke prosessorer få det for kaldt?

Takk for alle svar..

Endret av Volfpac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det surrer stygge rykter om at enkelte GTX-blokker har problemer med korrosjon, men det finnes en erstatningstopp i kobber på markedet hvis du er redd for sånt, og hvis paranoiaen skulle bite seg virkelig fast så yter en D-Tek Fuzion med nozzlekit ca like bra.

Radiatoren er iallfall stor nok (:p), men Black Ice-radiatorene krever gjerne vifter med litt futt for å yte sitt beste. Er du bekymret for støy så er en Thermochill PA120.3, evt med viftekappe, et like bra valg, men hvis du ikke har noe imot litt bråk kan du beholde GTX'en.

Ellers trenger du nipler til radiatoren og vanntanken (du finner de nederst på siden du har linket til), slangeklemmer, teflonteip (til å tette rundt gjengene, hvis du ikke velger nipler med o-ring) og slange i passende dimensjon. Pumpa du har valgt har ferdigstøpte 1/2-toms nipler, men 1/2-toms slange krever litt plass i forhold til 3/8 tommer, som er den andre "standard" dimensjonen. Har du plass i kabinettet så kjør på, hvis ikke er det minst pes å skaffe en 3/8-1/2" overgang og bare ha en liten slangestump mellom pumpa og overgangen.

Så til spørsmålene dine...

1) Bruk tetningsmiddel som f eks teflonteip (surr inn gjengene på nippelen, 5-6 runder mot klokka, og skru inn) eller bruk nipler med O-ringer. Selv foretrekker jeg det første, men siden jeg ikke har noe erfaring med nipler med o-ringer så skal jeg ikke si noe fra eller til.

Er du forsiktig så blir det tett på første forsøk, men monter alt, start opp utenfor kabinettet og la det gå noen timer for sikkerhets skyld.

2) Det kommer seg an på hvor nevenyttig du er, men hvis du er forsiktig og planlegger hva som skal hvor før du setter sammen så er det ikke fryktelig vanskelig.

3) Kommer seg an på hva du mener med "verdt det". Hvis du skal måle ytelse mot pris, krone for krone, så vil jeg si blankt nei. Du får en high-end luftkjøler for 500 kr, og hvis du skal ha vannkjøling som løper ifra den så må du gjerne opp i det firedobbelte. Fordelen med et high-end vannkjølingssysten er først og fremst mindre støy, generelt lavere temperatur på komponentene og at du kan tyne litt ekstra. Dessuten er det, iallfall for meg, en morsom hobby som ikke kan måles i penger :p

4) Funker fint å sette sammen selv, bare du som nevnt planlegger litt, er forsiktig og tar ting ett skritt om gangen, og tester systemet før du setter alt på plass og skrur på lokket.

Dessuten har swiftech ganske greie bruksanvisninger på produktene sine, så det skulle gå helt fint :)

5) Husk å tette alle niplene, sjekk gjerne både to og tre ganger at alle slanger er på plass og at du ikke har glemt noen slangeklemmer noe sted, la systemet gå litt og snu og vend litt på ting for å få ut eventuelle luftbobler og test for lekkasjer utenfor kassa. Ut over det er det bare å montere, fyre opp og håpe på det beste.

TEC står for ThermoElectric Cooling og lettvint sagt fungerer et TEC-element (også kalt Peltier-element) som en elektronisk varmepumpe, der den ene siden av elementet blir varm og den andre blir kald (en mer detaljert beskrivelse kan du finne i HW.no sin Peltier-guide).

En test jeg fant viste at de klarte å få en Intel E6300 ned i -13 grader med den blokken du linket til, så det er fullt mulig å kjøre prosessoren på minusgrader. Enkelte prosessorserier har riktignok hatt en såkalt "cold bug", der de ikke ville starte når tempen krøp under nullpunktet, men siden folk kjøler prosessorene sine med både tørris (holder -78 grader) og flytende nitrogen (holder -196 grader) uten problemer så fryser de nok ikke ihjel.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar og tips :)

Men hadde du giddi å linke til nipler og klemmer og slanger osv? jeg har ikke peiling på hva som måtte passe sammen selv etter å ha lest det du skrev og etter at jeg leste noen av "hovedvannkjølingstrådene".. Og vifter med futt i har jeg og...

Tror du forresten alt dette vil passe inn i en NZXT Zero? Radiator og reservoir skal selvfølgelig være utenfor kabinettet skal det vel?

Og vet du om Q6600 har den "cold-buggen?"

Lenke til kommentar

Notert ;)

Noen som vil sette opp et helt oppsett med alt jeg måtte trenge? slanger, nipler og alt? helst fra den nettbutikken jeg linket til i førstepost.. Hvis du ikke vet om en norsk butikk som selger alt da :)

Uansett.. om ingen gidder å sette opp alt for meg.. kan noen bare linke det som mangler da? linke slanger og nipler og alt sånn at oppsettet mitt kan settes sammen og brukes?

Thx

Lenke til kommentar

Skavvise...

CPUblokk - EK Supreme eller Swiftech GT, alt etter smak og behag.

GPU-blokk - EK-FC8800 GTX (husk å bestille to stykker).

Radiator - HW-Labs GTX 480, evt en GTX 360 hvis du er bekymret for plass (det lønner seg å finne fram målebåndet og sjekke ca hva man har plass til). Eller du kan bruke en RadBox for å feste radiatoren i en av vifteplassene bakpå.

Tank - XSPC Passive Alu Reservoir. Swiftech MCRES-Micro kan også være et brukbart alternativ hvis du vil spare plass.

Pumpe - Laing DDC-1Plus funker greit, selv om enkelte klager på at de har lett for å dø. Min har imidlertid putret kontinuerlig i over ett år, så... Dessuten er det 3/8" nipler rett ut av esken, noe som passer med RadBoxen slik at du slipper å lage egne høl til slangene.

Diverse nipler - Disse passer til både EK Supreme-blokken, EK-FC8800 GTX-blokken, radiatoren og vanntanken (Swiftech er så greie at de sender med nipler, så hvis du velger Apogee GT trenger du ikke tenke på nipler til den), og O-ringene skal holde tett uten videre pes (kjør lekkasjetest utenfor kassa før du fyrer opp likevel, bare for å være på den sikre siden :p). Du trenger to nipler pr del, noe som skulle bli 10 stk totalt.

Kjører du SLI-oppsett og det er trangt om plassen kan imidlertid disse være aktuelle for å unngå at ting kolliderer.

Slange - Clearflex er helt grei, men kan være litt stiv å ha med å gjøre. Jeg bruker å bestille to meter til vanlig, men hvis du skal montere radiatoren eksternt kan det kanskje være greit å ta med en ekstra meter eller to for å ha litt sikkerhetsmargin.

Slangeklemmer er kjekt å ha, selv om D-Tek lover at niplene deres skal funke uten. Du kan bruke disse, eller gjøre som meg og stikke på nærmeste Clas Ohlson-sjappe og plukke opp noen i stål :p

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Skal ikke mangle noe på den listen nei.

Når det gjelder Apogee GT vs GTX så er det stort sett bare paranoiaen min mot å blande aluminium og kobber i samme loop som slår inn, men hvis du kjører med noe antikorrosjonsmiddel i vannkjølinga di og bytter vann en gang eller to i året så påstår gutta hos Swiftech at det ikke skal være noe problem.

Litt graving på nettet tilsier at du tjener 2-4 grader på en Apogee GTX i forhold til en GT, men EK påstår jo at Supreme-blokka skal ta rotta på alle sammen, og siden en foreløpig test på Xtremesystems.org tyder på at den vil slå GT'en med rundt 5 grader (og dermed GTX'en med 1-3 grader) blir det valgets kvaler :p

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...