hasund Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Jeg har tenkt å kjøpe 256 SDRAM. Så ser jeg at butikkene opererer ulike merker med svært ulike priser. Er det så stor forskell i ytelse og kvalitet? Hvordan kan man vurdere hva som er bra eller dårlig når man ikke kjenner merkenavnet og andre spesifikasjoner ikke oppgis? (I tillegg er det jo dette med PC100 vs PC133 og DDRAM vs SDRAM osv.. For et kaos.) Poenget her er at jeg ikke er vant med å handle denslags, derfor vet jeg ingenting om merker jeg kan stole på og hva som er dritt. Er det noen av nettbutikkene hvis produkter stort sett man kan på god for? Hovedkortet har et 815E chipssett som støtter PC133SDRAM, men hittil har jeg kun hatt 64 "PC100" MB. Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Apacer, Mosel og TwinMOS er meget gode merker. Pass på at brikken(e) er CAS2 kompatible. Ser nå at du antagelig har prosessor med 100MHz FSB. Da kan du kjøre nesten alle 133MHz minnebrikker på CAS2 [ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-01-06 18:05 ] Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 No-name er ikke så overklokkingsvennlige som merkene. Jeg hadde gått for en Apacer brikke. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Hovedkortet ditt støtter bare SDRAM.. så det er naturlig nok det du skal kjøpe. En NoName 256mb PC133 SDRAM 7,5ns brikke hadde passet fint for deg! Du høres ikke ut som en hardcore overclocker.. så poenget med å kjøpe dyrere merkeram ser jeg ikke! Høres ut som minnebussen din opererer på 100MHz (og ikke 133MHz, som PC133 brikker er "klarert" for) vil den NoName PC133 brikka FINT kjøre CAS2 på 100MHz.. RAM brikker kjører nemlig på CAS3 som default.. i de fleste BIOS'er kan man velge mellom CAS3 og CAS2. Stiller du på CAS2 vil minnet bli noen prosent raskere. Så det er BARE fordeler med å kjøre CAS2, så sant minnebrikken ikke trøbler med det. Hvis den trøbler med det vil PC'en bli ustabil og fryse oftere.. hvis dette skulle bli tilfellet løses det ved å sette tilbake til CAS3! :wink: Lenke til kommentar
hasund Skrevet 6. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2002 Jo takk. Overklokkingsfreak er jeg helt rett ikke, det det skorter på i mitt system er minne i forbindelse med bredbånd og all den multitasking det medfører. Nå er jeg ikke hjemme og har ikke spesifikasjonene foran meg, men sånn som jeg skjønner det ( om kortet:http://www.eaonline.com.my/product/motherboard/M010.htm) er det mulig å velge mellom 66 / 100 / 133 MHz for minnebussen. Dette med CAS2 og CAS3 var nytt for meg...her lærer man stadig. [ Denne Melding var redigert av: hasund på 2002-01-06 21:05 ] Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Hvilen prosessor har du egentlig? Lenke til kommentar
hasund Skrevet 6. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2002 ...Pentium III 733 Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Quote: On 2002-01-06 18:08, sosohal skrev:No-name er ikke så overklokkingsvennlige som merkene.Jeg hadde gått for en Apacer brikke. No-name kan være like overklokkingsvennlige eller bedre enn merke RAM. Overklokkingsvennligheten kommer som regel ann på chippene som er brukt. Har selv en NCL 32MB PC66 brikke med 10ns Micron chipper som gjør 150MHz CAS3 og en "noname" 64MB PC100 med Micron 7ns chiper som gjør 150MHz CAS2. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 7. januar 2002 Del Skrevet 7. januar 2002 Det der tviler jeg sterkt på "Kamerat", hvis jeg forstår deg rett, påstår du at du har en gammel PC66(66Mhz) ram brikke som kjører 150Mhz? Kjøss meg... Ikke engang min Apacer PC133 ram vil kjøre 150Mhz! Dette tror jeg rett og slett ikke på, så får du si hva du vil :smile: Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 7. januar 2002 Del Skrevet 7. januar 2002 Er det mulig?!?! Såkalt "dyrere" merke-RAM?? Det er snakk om ca 50 Spenn ehr altså. Mange uorginale brikker er jo rein søppel! (erfaring) Så hvorfor prøve å spare så lite som 50 små lusne spenn på å kjøpe ram som ikke duger? Det kan jo hende du får bruk for brikka i en annen PC en gang og da. Alltid greit å ha ei brikke extra. PC66 på 150MHz? Kjølt med flytende nitrogen da ell? Har du Celeron 300A @ 1.33GHz og da eller? Din lille løgnhals. :grin: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå