Gå til innhold

Spill design- linje vgs

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 14 år som drømmer om å bli en spilldesigner. jeg går i 9ende og har begynt å tenke på hvilken linje jeg burde gå på videregåene. Leste at jeg trenger studiekompetanse for å komme inn på en høyskole hvor de hadde spilldesign.. Noen som har forlag til linjer jeg burde/må gå for å få en jobb innen spilldesign?

Hadde forestilt meg en jobb som en som lager spillverdenen,NPC, items osv. Kanskje en jobb i Funcom sov.

Håper noen kan hjelpe meg.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at den linjen som er mest relevant for deg er Media og kommunikasjon. Jeg går selv første året på MK men på min skole så er det ikke planlagt noe innenfor spilldesign. Men vil tro at viss du havner i en klasse som det er stor interesse for spilldesign så kan nok undervisningen tilpasses til en viss grad(så sant læreren du har,kan noe om det). Går du alle tre årene på MK så får du generell studiekompetanse.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Vil tro at du ikke trenger noe annet enn generell studiekompetanse og et godt karaktersnitt. Vil anbefale å få med deg så mye matematikk og fysikk som mulig i alle fall, hvis du vil bli programmerer. Hvis du bare vil "tegne", kan du nok velge media og kommunikasjon med allmennfaglig påbygging for å få generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Programmering og spilldesign krever litt realfag slik at man kan gjenskape virkeligheten i en viss grad, og ha et forståelsesgrunnlag for logikk, algoritmer, osv, relevant i programmering og spillutvikling. Fysikk og matte er dermed absolutt og anbefale om man vil jobbe med spillutvikling, og da er vanlig allmennefag med fag tilsvarende de gamle 3MX og 2FY-fagene (matte og fysikk) nok det aller beste. :)

PS. denne og denne tråden burde være av interesse.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Er det 3d Studio max de bruker for å lage animasjonene i spill? Burde jeg begynne å lære meg dette allerede nå?

Takker for svar

Ja, så absolutt. Du blir neppe god i noe om du ikke interesserer deg for det, annet enn i løpet av et tre-årig studie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...