gamerman Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Hei Jeg innstallerte Ubuntu på min maskin nå via dual boot med xp innstallert først. Det som er problemet er at installasjonen går kjempebra og alt ser ut til å fungere. Men når jeg restarter så går dataen automatisk inn i XP. Jeg får rett og slett ikke Grub option opp. Det stod noe remove på slutten av ubuntu installasjonen men tror da virkelig at grub skulle forbli. Har prøvet flere ganger reinstall o.l Kan noen hjelpe meg å installere Grub ordentlig? Trenger virkelig hjelp fra dere og jeg vil bli en bra linux bruker. Men skjønner ingen ting av kodene og hva jeg må gjøre med boot directory eller hva jeg må gjøre. Er det slik at jeg skal sette Swap partion til boot? Vær så snill å hjelp meg Endret 3. desember 2007 av gamerman Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hvis du har installert ubuntu, men grub mangler eller ikke er skrevet til mbr kan du prøve denne guiden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351 Den kjøres fra live CD-en. Er ganske step by step. Ellers fra live CD-en. kan du lese av partisjonen ubuntu ligger på, om det er en /boot mappe der? Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Hvis du har installert ubuntu, men grub mangler eller ikke er skrevet til mbr kan du prøve denne guiden:http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351 Den kjøres fra live CD-en. Er ganske step by step. Ellers fra live CD-en. kan du lese av partisjonen ubuntu ligger på, om det er en /boot mappe der? Det er en boot mappe der ja, men jeg skjønner ingen ting Edit: Skal prøve guiden etterpå, men skjønner ikke dette :S: When you get to the desktop open a terminal and enter. (I am going to give you the commands and then I will explain them later) Endret 3. desember 2007 av gamerman Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hvis du har installert ubuntu, men grub mangler eller ikke er skrevet til mbr kan du prøve denne guiden:http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351 Den kjøres fra live CD-en. Er ganske step by step. Ellers fra live CD-en. kan du lese av partisjonen ubuntu ligger på, om det er en /boot mappe der? Det er en boot mappe der ja, men jeg skjønner ingen ting Edit: Skal prøve guiden etterpå, men skjønner ikke dette :S: When you get to the desktop open a terminal and enter. (I am going to give you the commands and then I will explain them later) Ahh. Når du er kommet inn på live CD-en... åpne en terminal, Komandoene skal skrives inn i terminalen. Menyen -> Tilbehør -> Terminal Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Hvis du har installert ubuntu, men grub mangler eller ikke er skrevet til mbr kan du prøve denne guiden:http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351 Den kjøres fra live CD-en. Er ganske step by step. Ellers fra live CD-en. kan du lese av partisjonen ubuntu ligger på, om det er en /boot mappe der? Det er en boot mappe der ja, men jeg skjønner ingen ting Edit: Skal prøve guiden etterpå, men skjønner ikke dette :S: When you get to the desktop open a terminal and enter. (I am going to give you the commands and then I will explain them later) Ahh. Når du er kommet inn på live CD-en... åpne en terminal, Komandoene skal skrives inn i terminalen. Menyen -> Tilbehør -> Terminal Da prøver jeg meg med den guiden jeg ok ? takk;) Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hvis du får file not found på: find /boot/grub/stage1 Må du nok installere hele grub på nytt... ikke bare legge den til MBR på nytt Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Hvis du får file not found på: find /boot/grub/stage1 Må du nok installere hele grub på nytt... ikke bare legge den til MBR på nytt Skal prøve men jeg har ikke installert Grub i det hele tatt, jeg trodde grub ble innstalert med Ubuntu? hmm Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Hvis du får file not found på: find /boot/grub/stage1 Må du nok installere hele grub på nytt... ikke bare legge den til MBR på nytt Hei Dette fikk jeg opp> grub> find /boot/grub/stage1 (hd1,2) grub> root (hd1,2) grub> setup (hd1,2) Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd1,2)"... failed (this is not fatal) Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd1,2)"... failed (this is not fatal) Running "install /boot/grub/stage1 (hd1,2) /boot/grub/stage2 p /boot/grub/menu .lst "... succeeded Done. grub> Hjelp xD Det skjer fortsatt ingen ting ved oppstart... Tror jeg kanskje bare b;r installere Ubuntu paa en annen harddisk eller noe.. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Ser ut som du kanskje legger grub på feil disk ja, kan du gi output av kommandoen "sudo fdisk -l" her? Så blir det kanskje mulig å se hvilken disk den egentlig skal ligge på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå