Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Serveren er opptatt" Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Hei

Cirka hvert minutt kommer en spesiell melding opp. På den står det "Kan ikke fullføre denne handlingene fordi det andre programmet er opptatt. Velg Bytt til for å aktivere det opptatte programmet og rette feilen.

Jeg har to alternativer, disse to er "Bytt til" og "Prøv igjen"

Meldingen kommer opp uansett hva slags program jeg kjører. Om det er ett eller flere, spiller ingen rolle. Kommer uansett.

Noen som har en anelse om hva dette er?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags program får du opp hvis du velger "Bytt til" da?

Hvis du hadde opplyst om hvilket OS du bruker kunne det også vært lettere å hjelpe deg...

Når jeg klikker på "Bytt til" kommer bare start menyen opp.

Jeg bruker Windows Xp Home Edition

Lenke til kommentar

Hvis du henter opp Task Manager (Ctrl-Alt-Del), finner du da noen programmer som surrer og går? Evt kan du også sjekke om det er prosesser som kjører uten ditt vitende (velg den "fanen" som viser disse).

Når oppstod forresten problemet, og har du prøvd å restarte (vil jo tro det, men må jo spørre :p)?

Lenke til kommentar

Jeg har jo skremmende mange prossesser gående, når jeg så på det nå xP. Men, saken er den at det kommer hver gang maskinen går. Har ingen virkning å restarte PC-en. Problemet er også at alle prossessene går alltid også, de er der med en gang maskinen går på. Jeg vet ikke hvem jeg kan avslutte og hvem jeg ikke kan avslutte

Lenke til kommentar

DET vil det alltid være (altså mange prosesser). XP kjører mange prosesser i bakgrunnen, og det kan godt være at en av disse er problemet.

Poenget er i hvert fall: Hvis du ikke vet hvilke prosesser som skal eller ikke skal kjøre - LA DET VÆRE. Du ødelegger neppe data´n, men det kan være en møysommelig prosess. Hvis du likevel er interessert i å leke litt, kan du se etter "unormale" navn på prosesser (ikke spør!). "Normale" prosesser vil gjerne ha navn som CFG (for "config"), CHK (for "check") eller UPD (for "update") i seg. Se også på hvilken "bruker" som eier prosessen. Bl.a. er SYSTEM prosesser noe du bør holde deg unna, mens "DITT-BRUKERNAVN" prosesser vil være noe som du (eller programmer du kjører) har initiert, og dermed gjenstand for eksempelvis å kunne avsluttes.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...