Gå til innhold

valg av surroundhøyttalere og sub til forsterker/receiver


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en yamaha rx-v650 receiver stående og skal kjøpe nytt utstyr til denne. Receiveren er en 7.1 kanals, med 665 W (7 * 95).

 

Trenger tips til et surround høyttalersystem i bokhylle størrelse som passer til oppsettet.

Fant ett sexy par fronthøyttalere her, men tror det blir i meste laget for forsterkeren hvis den skal klare et helt surround oppsett ?

 

Jeg har sett ut denne sub'en XTZ 99 W10.16 (300 watt) som har fått strålende kritikker fra alle hold. Spørsmålet er, kan min forsterker drive denne sub'en fullt ut, og omvendt?

Maks pris er satt til 10 000,- for 5 høytalere og en eventuell sub. Innspill og andre mulige oppsett tas i mot med åpne armer :)

 

Det viktigste er å få gode musikkopplevelser, samt få frem lydeffektene i en film. Trenger ikke allverdens trøkk da jeg bor i en middels stor kjellerleilighet (viktig å beholde husfreden!):).

 

Håper noen der ute med litt peiling har tid til å komme med noen gode råd. :)

Endret av Itis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det ikke er en aktiv sub? Uansett tror jeg den vil klare å drive den... Hvis du ikke bruker alle kanalene, foreksempel kjører 5 høytalere nå ville jeg brokoblet den hvis det blir dårlig effekt...

Selv kjører jeg Cerwin Vega DC12 på en harman kardon 3380, med 2x80 watt i 8ohm( men høytalerne har 4ohm motstand så det blir rundt 160 watt per høyttaler ifølge tabellen dems... Tror høytalerne mine er på 500 watt, og bassen blir spillt fullt ut, så tror ikke den vil ha problemer på 95 watt...

Lenke til kommentar

Hei, takk for veldig kjapt svar :)

 

vet ikke helt hva du mener med aktiv? den skal jo inngå i surround oppsettet som skal brukes til film og musikk. regner med jeg må ha en ganske brukbar sub siden jeg i utgangspunktet skal ha bokhylle høyttalere.

Lenke til kommentar

Tror Tripple-Nipple har misforstått litt, så for å unngå forvirring skal jeg klare opp i det med subwoofer.

 

For å ta det helt enkelt:

Aktiv subwoofer = Subwoofer med forsterker.

Passiv subwoofer = Subwoofer uten forsterker.

 

Aktiv sub trenger altså ikke forsterker, siden den allerede har en, mens en passiv subwofer må forsterkes av noe, for den har IKKE forsterker.

 

XTZ 99 W10.16 er en høyst potent subwoofer som skal spille veldig bra, dne er aktiv, og har en integrert forsterker som de oppgir yter 400W RMS i 2 Ohm, og 300W RMS i 4 Ohm. Hvor mange som blir utnyttet med det basselementet vet jeg ikke, men det er snakk om nok krefter for de fleste.

 

Forsterkeren din yter ikke 95W per kanal, men det skal jeg ikke rote for mye i, for den reelle effekten avhenger av veldig mange faktorer, men hvis du tar halvparten og legger til ca 10W, så tenker jeg du er nærmere hva du egentlig får av effekt.

Desuten avhenger det av ved hvor mange ohm forsterkeren yter dette, og hvor mange watt den leverer på høyttalerens motstand (ohm) og mye anna surr.

 

Men tilbake til å hjelpe.

Hvis du regner 3000kr for subben, så står du igjen med 7000kr å bruke på 5 høyttalere.

Hvis de skal være av bokhylle/stativ-størrelse, så vil jeg anbefale at du kikker på Dali Concept 2 + Dali Concept CT (6000 kr), XTZ 93 WMT + XTZ 99 WMT Center (6100 kr) eller JBL Northridge E-30 + JBL Northridge EC35 (na: 4200 kr, før: 9000 kr).

 

Litt avhengig av hvor i landet du bor, så skal du nå ha flere gode høyttalere å velge mellom :)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Må si at JBL Northridge E-30 + JBL Northridge EC35 så veldig fristende ut. :) En stor fordel er jo at Hi-Fi centeret selger disse. I tillegg er jo prisen halvert! I like! Men ser på spesifikasjonene at anbefalt forsterker er maks 125/150 W. Gjelder dette kun kanalen(e) som blir brukt, eller hele forsterkeren?

 

Hva med JBL Northridge E-50? Disse er satt ned fra 4995,- til 1995,- og ser veeeldig bra ut! Har sjekket litt ut på nettet, og alle tilbakemeldinger er utrolig bra. Det samme gjelder for E-30.

 

Du sier sub'en har innebygd forsterker. Kan sub'en da brukes sammen med min forsterker, og blir ikke min da evt. litt overflødig?

Ser forresten at det står 440 watts bak på forsterkeren, er dette det reelle tallet? (ikke 7*95W)

 

Vet det blir litt mye spørsmål, men jeg er ganske grønn på området ;)

 

Takker igjen for svar :)

Endret av Itis
Lenke til kommentar

440W totalt, på alle kanalene, maksimum, kan kanskje stemme ja.

Det blir litt over 60W per kanal, og jeg antar at det er strømforsyningen som begrenser hvor mye forsterkeren klarer å levere per kanal, så hvis du bare bruker 5 kanaler får du nok brukt kanskje 85W per kanal.

 

Jeg tror at 95W er bortimot det meste hver kanal klarer å levere, men siden det er begrenset med strøm gjelder ikke de tallene i virkelighetet, for de er nok garantert målt ed maks to kanaler i drift samtidig.

 

Litt uviktig å ta opp nå, poenget er at det er nok krefter til å drive høyttalerene ganske bra.

 

JBL E-50 er en litt mer påkostet høyttaler som har et 8" basselement. Lyden blir kraftigere, men den krever mer av forsterkeren.

Det er klart du kan kjøpe de høyttalerene hvis du vil ha de, men jeg tror du med din forsterker har det best med E-30.

Spør de på HiFi Center hva de mener, de har sikkert mer kjennskap til de høyttalerene enn det jeg har ;)

 

Subben kan brukes med stort sett alle forsterkere, og også med din.

Jeg ser ikke helt hva du mener med overflødig.

Forsterkeren i subben driver baser subben, du må ha forsterker utenom som kan drive de andre høyttalerene ...

Lenke til kommentar

Misforstod jeg? Lurte bare på om det var aktiv sub:P Men det er riktig som han sier at den reelle effekten er ikke i nerheten av det det står, men hvis jeg var deg ville jeg faktisk kjøpt høytalere brukt. Når du kjøper nye høytalere har de en viss tid med innspilling, slik at elementene myker seg opp og klarer å utnytte så mye effekt før de eventuelt sprenger.

Denne innspillingstiden har som oftest en tid på 1-2 måneder ved bruk i et par timer hver dag, ifølge de jeg har snakka med som kan detta... Hvis det høres usansynlig ut har jeg en venn som kjøpte noen kraftige jl audio elementer, som han spillte inn i ca en måneds tid, og tenkte det ikke kunne være så farlig å skru opp litt, og da var det rett i søpla med det ene elementet.

Lenke til kommentar

Beklager, det var jeg som misforstod deg ;)

 

Inspilling av høyttalere går mer på at lyden endrer seg når opphenget rundt elementet myknes opp, slik at motstanden i elementet blir mindre eller noe i den gata.

Jeg trodde i alle fall det var slik.

Og jeg mener å ha hørt/lest at diskanter ikke trenger inspilling fordi det ikke er noen bevegelige deler i de ...

Elektronikken trenger ikke innspilling, og elementene herdes jo ikke akkurat av at du spiller med de, men jeg er litt usikker på dette.

 

Men uansett, det er best, og anbefalt, å ta det rolig i starten og gradvis øke volumet til du vet hvor grensa for hva forsterker/høyttaler tåler er.

 

Å kjøpe brukt høyttaler for å unngå inspillingstid; jaja, ikke noe jeg ville brukt som grunn, men hvis noen føler det slik skal ikke jeg si noe på det.

Man må likevel ta høyde for at høyttalere som har stått en stund uten å ha blitt spillt på også trenger inspilling.

 

De prisene på JBL høyttalerene vi kikker på nå gjør at selv ikke bruktprisene er bedre, med mindre kvaliteten på varen er dårligere, (skader, sprengte elementer osv.).

Lenke til kommentar

Du sier mye der, og det kommer jo helt ann på fra person til person hva de mener om ting :p Hehe... Men ihvertfall, så har det ganske mye å si på serlig bass element, fordi membran kan bli presset for hardt, og sprekke opp eller hva det var. Og når du bruker suben så aktivt i ditt tilfelle så tror jeg jeg ville vært forsiktig, særlig i starten. Kjøpte mine høytalere nesten 10 år gamle, og var ikke en skramme i noen ting, og bassen blir som regel bare bedre å høre på hvis det har blitt spillt aktivt, og de har blitt lagret tørt :D

Lenke til kommentar

Veldig pene de høyttaleren du linker til, men tror nok ikke forsterkeren er kraftig nok for dem.

Jeg vurderte selv noen andre høyttalere, men emenenter fra samme merket.

Og jeg har Xandak XA-6950 som trekker 400watt kontinuerlig fra strømnettet og yter 2x100watt i 8ohm og fikk beskjed om at det var for lite.

Fikk høre at minimun var 150 ekte watt og vet at Yamaha ikke er så flinke til å referere til "ordentlige" watt målinger.

Lenke til kommentar

Den yamahaen er vel ikke på langt nær så kraftig som den er oppgitt til. Den skal til sammen levere 665W, altså 7x95w per kanal ifølge papiret. Men lengre ned står det at den maks klarer å dra 400w, derfor er det i alle fall noe her som ikke stemmer. Så derfor er effekten teoretisk nede på ca 57w per kanal, og i tillegg må man trekke fra eventuell effekt som går bort i form av varme etc. Derfor kan det godt hende forsterkeren ikke klarer å levere mer enn maks 35-40w per kanal, noe som ikke er så veldig mye å rutte med. Du har større sjangs for å sprenge elementene i høyttalerne med for liten forsterker fordi den ikke vil klare å ha kontroll på elementene. Så enten bør du finne noen mer lettdrevne høyttalere, eller bytte forsterker, dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at E50 skal være en mye vanskeligere last for forsterkeren din enn E30. Du kan jo eventuelt bruke E50 foran og E30 bak. På Yamahaen er det dessuten mulighet for å koble effektforsterker hvis du ønsker mer effekt på et senere tidspunkt. Hificenteret har vel også sub i samme serie: E250P. Et annet alternativ kan være en Velodyne med DSP og fjernkontroll.

 

Frode

Lenke til kommentar

Velodyne CHT-10R låter veldig bra, men det er mye billigere med en XTZ 10" sub, som har fått veldig gode kritikker.

E50 har et større membranareal, noe som gjør at det må mer forsterkerkraft til for å holde kontroll over høyttalerene. Det er basselementet som er bøygen.

Forsterkeren vil kunne klare å få godt med lyd på E50, men E30 er mye lettere å ha kontroll over, og du vil kunne gnu på mer før du mister kontrollen.

Lenke til kommentar
Velodyne CHT-10R låter veldig bra, men det er mye billigere med en XTZ 10" sub, som har fått veldig gode kritikker.

 

Med Velodyne og en JBL-pakke er han jo fortsatt godt innenfor budsjettet. Fjernkotroll til sub er dessuten svært hendig under kalibrering.

 

E50 har et større membranareal, noe som gjør at det må mer forsterkerkraft til for å holde kontroll over høyttalerene. Det er basselementet som er bøygen.

Forsterkeren vil kunne klare å få godt med lyd på E50, men E30 er mye lettere å ha kontroll over, og du vil kunne gnu på mer før du mister kontrollen.

 

Det er svært mye annet en membranareal som avgjør hvorvidt en høyttaler er enkel last eller ikke. Større areal betyr at elementet ikke trenger å slå like langt som et mindre for å skape samme lydtrykk. Dessuten er følsomheten større slik at E30 trenger 56% mer effekt for skape samme lydtrykk som E50. Med mindre E50 har noen stygge fasevinkler eller impedansevariasjoner, ser jeg ikke at memranarealet skal være grunn til ikke å anbefale den sammen med Yamahaen. Selv bruker jeg 30W på 15" element og har like god kontroll med dette som med 125W ICE-baserte monoblokker.

 

Frode

Lenke til kommentar

Det er mye som bestemmer hvor tungt et element er å drive, er helt enig med deg der, men en større høyttaler er som regel tyngre å drive enn en liten.

Såklart er det forskjell på merke og modell, men innenfor samme serie vil jeg påstå at større element oftest betyr at du trenger mer effekt for å ha kontroll på elementene.

 

Har du litt lite med krefter blir bassen fort "pløsete", og gnur du på mer enn hva forsterkeren klarer å holde styr på så er det fort gjort å ødelegge elementet :)

 

Fordelen til større høyttalere er jo som du sier, at de trenger mindre bevegelse for å lagge samme lydtrykk. Så potensialet for å spille høyt er størst med et stort element.

Men et større element har også større luftmotstand enn et lite, og det skal krefter til for å flytte luften også.

 

E50 går helt sikkert fint ann å spille på den forsterkeren, men mer krefter eller mindre høyttaler mener jeg er mer "optimalt".

Kjører selv 7" på 50W, og det er helt problemfritt, men jeg kunne godt tenkt meg litt mer krefter for bedre kontroll på høyere volum. Jeg stiller kanskje litt høyere krav, eller har litt mer tungdrevne høyttalere, hvem vet.

Tar jeg ikke veldig feil, så har forsterkeren en dempningsfaktor som sier noe om hvor mye/godt den klarer å dempe et elements svingning. Høyerer dempningsfaktor betyr at du kan pøse på med større/tyngre element.

Også er det selvfølgelig forskjell på hvordan man oppgir watt, men det har vi tatt opp allerede. ;)

Lenke til kommentar

Sitat fra en test:

 

As I mentioned the speakers are reasonably efficient, having a specified sensitivity of 90 dB for the E50’s and 91 for the E100’s and the EC35. Good sensitivity combined with the 8 ohm nominal impedance makes these speakers perform well with even lower powered components.

 

Her er en link til testen: Link

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...