Gå til innhold

Jakten på et steroanlegg

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et godt streoanlegg som helst ikke overstige et budsjett på 7000kr. Hvis dere mener jeg trenger subwoofer eller center så gjerne legg ut det også :thumbup:

Musikkmessing går det for det meste i rock eller alternativ rock. eks er Breaking Benjamin, Disturbed, Muse, System of a Down, men gjør ikke noe om det kan spille noe roligere musikk.

Jeg vil at det skal spille godt i filmer også, filmopplevelsen øker noe så grasalt med et godt anlegg.

Størrelsen på rommet mitt er ca. 10,5KvM. Gjør ikke noe hvis det er muligheter for å utvikle et suround anlegg med tiden, men har ikke penger til slikt nå.

Jeg har hørt at center høyttaler har mye å si når det gjeller filmopplevelsen, så kanskje det er viktig?

Håper dere har noen gode svar, og hadde vært flott hvis dere kunne legge ut linker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha stereo, kan du ikke ha center-kanal, da må du over på surroundreceivere. Når du har et budsjett på 7000 vil jeg anbefale deg å satse på et godt stereoanlegg, det vil gi en mye bedre filmopplevelse enn hva du ville fått av et surroundanlegg til 7000. :thumbup:

edit: leif

Endret av Kjeksmestern
Lenke til kommentar

7000 er ikke så mye, så jeg vil og anbefale å starte med en surroundforsterker og to høytalere.

Siden rommet ditt er så lite, er det ikke veldig nødvendig med subwoofer. Senterhøytaler vil være bortkastet, siden hovedhøytalerne vil stå så nært hverandre, og hvis du ikke skal ha mange personer som skal se film sammen, vil du sitte omtrent midt mellom høytalerne.

Et forslag: Harman/Kardon AVR245 og Dynavoice M-65. Totalt 7575,- (litt over budsjett da...)

Lenke til kommentar

Centerkanalen er der dialogene finner sted hører jeg folk si, men kjører du stereo får du jo de ut på "fronthøyttalerene".

Ditt rom er veldig lite, så noe gedigent anlegg får du ikke plass til, og hvis du ikke har planer om å flytte ut på en god stund, så vil jeg påstå at du kan investere i surround.

Små bokhylle/stativhøyttalere og en ikke alt for kraftig sub tror jeg gjør susen.

Hvis du klarer å få fronthøyttalerene med litt større element enn bare 4", så vil du oppleve at lyden faktisk blir veldig bra.

Stereo gir mye mer og bedre lyd for pengene, men hvis du skal se mye film, altså mest film, så kan du se på den, etter min mening, suverent beste høyttalerpakken for små budsjetter, Dynavoice F6 pakke. Den koster bare 2500kr + frakt, og med en Cambridge 540R V2 til 3700kr, så skal du kunne spille veldig bra, selv uten subwoofer.

Til film vil det være veldig greit med sub, men det bør gå på bekostning av budsjettet, men det behøver ikke bli mye.

XTZ 99 W8.16 skal være mer enn godt nok for ditt rom, og koster kun 1700kr.

Totalt, med sub, blir surroundanlegget på 7900kr + frakt, andre okostninger og kabler.

Regn med ca 9000 totalt, avhengig av hvor mye som må fraktes.

Skal du derimot bare satse på stereo, så vil jeg si at du kommer langt med et par Dynavoice Challenger M-65 til 2000kr paret, og en NAD C352TI til 4000kr.

Det blir 6000kr pluss omkostninger og kabler.

Med det anlegget skal du fint kunne spille på deg hørselsskader hvis det er det du er ute etter, forsterkeren er en kraftplugg ;)

Eventuellt kan du bytte høyttalerene til Dynavoice F6, som koster halvparte, og legge til 700kr og kjøpe XTZ 99 W8.16. Da vil du få bedre filmopplevelse, grunnet at du får sub.

Lenke til kommentar
Centerkanalen er der dialogene finner sted hører jeg folk si, men kjører du stereo får du jo de ut på "fronthøyttalerene".

Ditt rom er veldig lite, så noe gedigent anlegg får du ikke plass til, og hvis du ikke har planer om å flytte ut på en god stund, så vil jeg påstå at du kan investere i surround.

Små bokhylle/stativhøyttalere og en ikke alt for kraftig sub tror jeg gjør susen.

Hvis du klarer å få fronthøyttalerene med litt større element enn bare 4", så vil du oppleve at lyden faktisk blir veldig bra.

Stereo gir mye mer og bedre lyd for pengene, men hvis du skal se mye film, altså mest film, så kan du se på den, etter min mening, suverent beste høyttalerpakken for små budsjetter, Dynavoice F6 pakke. Den koster bare 2500kr + frakt, og med en Cambridge 540R V2 til 3700kr, så skal du kunne spille veldig bra, selv uten subwoofer.

Til film vil det være veldig greit med sub, men det bør gå på bekostning av budsjettet, men det behøver ikke bli mye.

XTZ 99 W8.16 skal være mer enn godt nok for ditt rom, og koster kun 1700kr.

Totalt, med sub, blir surroundanlegget på 7900kr + frakt, andre okostninger og kabler.

Regn med ca 9000 totalt, avhengig av hvor mye som må fraktes.

Skal du derimot bare satse på stereo, så vil jeg si at du kommer langt med et par Dynavoice Challenger M-65 til 2000kr paret, og en NAD C352TI til 4000kr.

Det blir 6000kr pluss omkostninger og kabler.

Med det anlegget skal du fint kunne spille på deg hørselsskader hvis det er det du er ute etter, forsterkeren er en kraftplugg ;)

Eventuellt kan du bytte høyttalerene til Dynavoice F6, som koster halvparte, og legge til 700kr og kjøpe XTZ 99 W8.16. Da vil du få bedre filmopplevelse, grunnet at du får sub.

Det siste paret du la ut virker veldig bra :)

Men hva anbefaler du, Dynavoice F6 pakken eller bare Dynavoice M-65? Vil heller ha et bra stereo enn et noge lunde suround.

Jeg kan få til penger til 9000 på bekostning av julegaver :p

Lenke til kommentar
9000,- det er bedre ja.

Jeg vil også anbefale ett dedikert stereoanlegg, film er morsomt med ett godt stereoanlegg også!

Skal du ha cdspiller også?

Vet ikke om jeg trenger en cdspiller, kommer til å spille musikk fra xboxen som igjen er koblet til PC-en.

Men jeg har noen flere spørsmål :p Vil stero anlegge med Dynavoice M-65 + subb spille bedre en suround anlegget Dynaforce F-6 pakken? eller blir det slik at steroen blir best med musikk og surounden spiller best i film?

Har et lite spørsmål til, de høytalerene som er blit lagt ut her, vil de spille rock musikk bra? Har hørt at noen høtalere spille en type musikk bedre en en annen musikk osv. Vil at høytalerene skal spille rockemusikken bra! :)

Lenke til kommentar

Dynavoice tror jeg ikke du finner i noen vanlige hi-fi butikker, men du bør likevel ta turen.

Ikke tenk på at alt på den butikken du er på er dyrere, for de selger for det første "merkevarer", og for det andre er det en fysisk butikk.

EDIT: Stereo gir som sagt best lyd for pengene, men F6 pakka skal gi mer en god nok lyd.

Investerer du i tillegg i en sub, så er F6 potente nok til å spille veldig bra tror jeg.

Det er mer trøkk i M-65, men da må du klare deg med stereo.

To ting vil jeg legge til, og det er at du for det første kan kjøre stereolyd på surroundanlegget, enten med alle høyttalerene, eller bare fronthøyttalerene. På den måten kan du høre musikk som vanlig, bare med litt mindre av den kraften du får fra et stereoanlegg til samme prisen.

Det andre er at ... fanken da :p glemte det mens jeg skreiv!

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

hehe :p håper du finner ut hva "det andre er" - er nysjerrig :)

har et problem å velge hva det skal bli, tenkte jeg ville finne det ut ved å ta turen til en hi-fi butikk, men hvis de ikke har Dynavoice blir det verre. :hrm:

Men har på følelsen at jeg kanskje vil like best å ha skikkelig stereo, slik som M-65 med forsterker. så når jeg har flyttet ut, og har bedre plass så kan kjøpe opp et skikkelig suround med M.65'ene i front:). Er vel bare å kjøpe M-65 + en forsterker som har 7.1 tilgang så kan jeg bygge på med tiden?

Endret av ==Arty==
Lenke til kommentar

Jeg ville heller kjøpt stereoforsterker nå, og byttet den ut når tiden var moden for surround.

Forsterkeren er den komponenten i et hifi anlegg som endres raskerst vil jeg si.

Nye teknologier kommer, og ting blir stadig billigere og bedre.

Surroundforsterkere forandrer seg mer enn stereoforsterkere tør jeg påstå, så vent med surround til du trenger det ;)

Hvis stereo er nok for deg, så kjøp M-65 og NAD C352TI, så har du krefter nok.

Spe gjerne på med en subwoofer, men la det bli en XTZ modell, da disse trolig er overlegent best i den prisklassen.

Kommer desværre ikke på det andre jeg skulle skrive :p

Lenke til kommentar
Jeg ville heller kjøpt stereoforsterker nå, og byttet den ut når tiden var moden for surround.

Forsterkeren er den komponenten i et hifi anlegg som endres raskerst vil jeg si.

Nye teknologier kommer, og ting blir stadig billigere og bedre.

Surroundforsterkere forandrer seg mer enn stereoforsterkere tør jeg påstå, så vent med surround til du trenger det ;)

Hvis stereo er nok for deg, så kjøp M-65 og NAD C352TI, så har du krefter nok.

Spe gjerne på med en subwoofer, men la det bli en XTZ modell, da disse trolig er overlegent best i den prisklassen.

Kommer desværre ikke på det andre jeg skulle skrive :p

Da blir det nok som det du sier, trur stereo vil bli nok for meg, - for nå i hvertfall. :p + en subwoofer så klart :yes:

Må si tusen takk for flotte svar, du har vært til stor hjelp :w00t:

Det er bare en ting jeg ikke liker med forsterkeren du har lagt ut, den ser utrolig kip ut :thumbdown:

Endret av ==Arty==
Lenke til kommentar

Hehe, men den gir fryktelig mye for pengene da ;)

Hvis du har sjansen, så gå innom en HiFi Klubben butikk og se på NAD forsterkerene i virkeligheten, så får du et litt bedre inntrykk.

Hvis du absolutt skal ha et alternaltiv som ligger ganske likt pris og ytelsesmessig, så må det nesten være Harman/Kardon HK970, som koster tusenlappen mer, og er oppgitt til å yte akkurat det samme.

Både NAD og H/K bruker plastikk foran på forsterkerene, men jeg synes at NAD får det til å virke mer solid ut, mens H/K etter min mening gir litt for mye plastikkfølelse.

Lenke til kommentar

Harman/Kardon HK970er utrolig stilig da :p, men trur ikke utseende er vært en tusenlapp etter hva lommeboken sier til meg. CAMBRIDGE 640A var veldig fin den også, men som Bluum sier så trenger jeg noe med mer kraft :cool:

Jeg har vel egentlig bestemt meg nå.

det blir på Dynavoice M-65, NAD NADC352TI og en subwoofer, her har jeg ikke bestemt meg helt om hvilken XTZ jeg skal ha men det finner jeg nok ut av snart, "host host" :p neida det blir nok en XTZ 99 W8.16

Mangler bare en tur i en butikk for å høre hva noe lignende av dette vil høres ut som :)

Jeg får vel takke for fine svar igjen :yes:

Endret av ==Arty==
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...