olopolo Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Som mange andre har gleden av å kunne utrykke seg verbalt og skriftlig vært stor opp gjennom åra, riktignok bare fjorten år så langt... Var heldig og bodde i U.S.A som femåring og engelsken/amerikansken ble derfor enklere å lære fra første stund. Men så da disse politikerene som de kalles fastslo en ny læreplan var det få alternativer å velge som tilvalgsfag i 8. klasse. Det endte på spansk, noe jeg definitivt ikke angrer på, men læringa går treigt. Med sykemeldte lærere, store klasser, snaue to timer i uka, dårlig oppfølging av lekser, bytte av lærer etter et år OSV. Prøver å jobbe grundig og godt med læreboka på skolen, men ønsket etter noe mer og gjerne mer utfordrende og lærerikt er der. Så til selve spørsmålet: Er det noen som har gode råd til hvordan man kan lære seg et fremmedspråk utenom/i tillegg til skoleundervisninga? Noen som hvet om gode oppgavehefter(grammatikk og basic språk) ? Tips til læringsfilmer der talehastigheten ikke går i sjette gir i kjent spansk stil (gjerne sør-amerikanske filmer der spansken er noe tydligere for oss nordmenn). Lettleste spanske bøker, eller språkkurs som ikke bare inneholder "Hva koster ditt og datt" "Hvor er hotellet" "Ring ambulanse", altså noe annet en den klassiske turistspansken. Eller internettsider O.L Rett og slett metoder for effektivt sette seg inn i ett nytt språk. Jeg er villig til å legge ned mye arbeid og er lærevillig, så har jeg noe å gjøre skal det nok bli vei i vellinga... Og vær så snill å spar meg for "Spør spansklæreren din så ordner hun/han sikkert noe fint til deg..." GJETT OM JEG HER PRØVD ! Det er nytteløst, hadde hun hatt noe å bidra med hadde jeg etter all sannsynlighet ikke skrevet denne posten. KsG Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg vet ikke hvor effektivt det er, men på itunes mener jeg jeg fant noe gratis "learn spanish" podcast. Uansett er nok dette kun muntlig og sikkert ganske turistrettet, men kan jo være en måte å komme igang på. Lenke til kommentar
Gilmek Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 du kan ta spansk som privatist, det skulle hjelpe deg ganske godt i gang, veit ikke hvor lenge du har hatt det eller hvor langt du har kommet men det finnes jo ganske mange "lær deg selv" cd'er osv nå da. en film jeg merka spansken på var "blood in blood out" de snakker engelsk spansk og noen av ordene sitter godt;) spansk musikk hjelper vel også noe vil jeg tro. jeg veit virkelig ikke, har holdt ut i en klasse med spanskelever i 5 år nå, så har lært på den måten, men er veldig glad i musikken jeg da:) Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) http://www.spanish-kit.net/spanish-download.php Den boka som heter first spanish book er ganske ok. Greit om du kan bittelitt spansk fra før av for å komme i gang, men det høres det jo ut som du kan. Det starter enkelt og blir vanskeligere etter hvert. Boka er litt gammel, hehe, men spansk rettskriving har ikke endret seg noe særlig siden boka kom ut så det er helt greit. Puedo decirte que he aprendido mucho de este libro Endret 13. desember 2007 av Irgendwer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå