Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tolking av spørsmål

Anbefalte innlegg

Heisann. Har fått en Engelsk oppgave som skal skrives.

Oppgaven går slik: "Use a close reading of the extract from the novel "Man and Boy" by Tony Parsons to discuss the dilemma that is raised here".

Man and Boy er da en tekst på 1 A4 side som handler om at en dame har fått en jobb langt borte, og skal flytte og tar med seg sønnen deres. Så krangler de om hvor sønnen skal være.

Personlig tolker jeg dette som at jeg skal diskutere hvorfor hun skal få med seg sønnen, og hvorfor sønnen skal bli hos han. Men stusser litt på "Close read". Mener de at jeg skal analysere HVORFOR de sier det di sier?

Ikke at jeg er dårlig i engelsk, eller dum for den saks skyld, ønsker bare flere syn ;)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er egentlig litt enig med deg. Kanskje en drøfting rundt emnet samværsrett generelt?

Det koker vel ned til:

Use a close reading of the novel to discuss the dilemma that is raised. Jeg tolker det dithen at det er snakk om samværsrett og hensyn til alle parter (inkludert sønnen).

Bare husk å få med din tolkning i innledningen så er du safe...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent med termen "close reading", men et søk i google forteller meg at man leser teksten nøye og streker under og finner fakta og antydninger i teksten.

"When you close read, you observe facts and details about the text. You may focus on a particular passage, or on the text as a whole. Your aim may be to notice all striking features of the text, including rhetorical features, structural elements, cultural references; or, your aim may be to notice only selected features of the text—for instance, oppositions and correspondences, or particular historical references. Either way, making these observations constitutes the first step in the process of close reading."

http://www.fas.harvard.edu/~wricntr/docume...oseReading.html

Dette har dere sikkert lært gjennom oppgaver i studieteknikk?

Videre skal du:

"The second step is interpreting your observations. What we're basically talking about here is inductive reasoning: moving from the observation of particular facts and details to a conclusion, or interpretation, based on those observations. And, as with inductive reasoning, close reading requires careful gathering of data (your observations) and careful thinking about what these data add up to."

Kansje er det elementer du kan hente i teksten som referanser til det du drøfter?

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...