Gå til innhold

Fases f/1.4 ut hos Nikon?

Anbefalte innlegg

Sitter å ser etter lyssterk optikk til min Nikon samling, og utvalget syns jeg begynner å bli magert.

Nikon har pr dags dato INGEN objektiv med AF med blender f/1.2.

Når det gjelder blender f/1.4 har Nikon KUN TO objektiver i produksjon: 50mm f/1.4 og 85mm f/1.4

Utvalget på f/1.8 er heller ikke til å hoppe i taket av da det er samme elendige utvalget som på f/1.4

Kun 4 objektiv og kun 2 forskjellige brennvidder på disse med en blender på f/1.8 eller bedre. Er dette bare skuffende?

Bør jeg heller se mot Canon om jeg ønsker krem bokeh og liten dof?

Hva sier folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter å ser etter lyssterk optikk til min Nikon samling, og utvalget syns jeg begynner å bli magert.

Nikon har pr dags dato INGEN objektiv med AF med blender f/1.2.

Når det gjelder blender f/1.4 har Nikon KUN TO objektiver i produksjon: 50mm f/1.4 og 85mm f/1.4

Utvalget på f/1.8 er heller ikke til å hoppe i taket av da det er samme elendige utvalget som på f/1.4

Kun 4 objektiv og kun 2 forskjellige brennvidder på disse med en blender på f/1.8 eller bedre. Er dette bare skuffende?

Det kan du jo si. Jeg tror vi har noe i vente. Det kommer sikkert ikke like mye som Canon har tilgjengelig med en gang, men det kommer nok noe nytt. En AF-S 28mm f/1.4 vil virkelig være på sin plass...
Lenke til kommentar

På den annen side kan du kjøpe Nikkor 105mm f2 AF-D DC, Nikkor 135mm f2 AF-D DC, Nikkor 70-200mm AF-S VR, Nikkor 50mm f1.2 AIs, Nikkor Noct, Nikkor 105mm f2.5 AIs, Nikkor 105mm f1.8 AIs, Nikkor 45mm f2.8 P - som alle har pen bokeh.

Selvsagt ville det være best om du solgte hele røkla di og kjøpte Leica M8 sammen med 35mm pre ASPH Summicron, samt 50mm Noctilux, 75mm Summilux og 90mm Elmarit.

Lenke til kommentar
Slutt å syt nå da dahle, hehe,

Ett forslag: kjøp en brukt 350d og 85 1.2 og behold nikon-utstyret ditt, så har du både i pose og sekk. :!:

Sitter faktisk å vurderer det objektivet der og et canon kamera :)

Blir glad om noen har noen tester med dette mot Nikon 85mm 1.4

Lenke til kommentar
Sitter faktisk å vurderer det objektivet der og et canon kamera :)

Blir glad om noen har noen tester med dette mot Nikon 85mm 1.4

Det er ikke du som spiller Vinglepetter i den Nordfjord-reklamen? ;) Du finner tester av det meste på Photozone.de, men brukererfaringer er også viktige. Er du uter etter den råeste kremmaskinen der ute, synes mange å være enige om at det er Nikkor 105/2.5 AIs, men den er altså helmanuell, og du må ha D200 eller høyere for å få lysmåling. :) Den koster vel litt i overkant av en tusenlapp.

Vurderer sterkt en sånn en selv, til jeg får aksept hjemme for en 105/2 DC. Husk at lengre brennvidder gir mer krem, selv om "blendertallet" er høyere, siden den fysiske åpningen er stor og bildevinkelen liten.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Min egen erfaring sier at 105mm f2.5 ikke slår 85mm f1.4.

Skal man derimot ta pris i betraktning, er 105mm f2.5 et vanvittig bra kjøpt for tiden sammen med et D/200/300/2/3

105mm f2 DC var ikke helt lett å få kontroll på, men gav et særpreg som nok er vanskelig å duplisere med noe annet objektiv- super, og med en helt vanvittig bra byggkvalitet.

Lenke til kommentar

Suckers!

Da kan dere oppgi navn og adresse til min kommende. Hun tar turen rundt i Norge og banker livskjiten ut av dere for å ha ødelagt jula 2007 :)

Gjett hvem som bestilte hva akkurat nå. 9.9 hos fredmiranda.com + noen godord fra dere her inne, og vips diamantringen fikk vinger .) Takk for at dere ødelegger min personlige økonomi :fun:

Lenke til kommentar
Så du mener denne gir den desidert beste kremen som er å oppdrive?

Nei, det er ikke helt det jeg sier, men som Schnoodleboy er inne på, gir den unike muligheter ifht. å eksperimentere mde dybdeskarphet, og den er god fra største blender. Det er nok ikke uten grunn 85/1.4 er kjent som "The Cream Maker", men ut ifra hva jeg leser (og altså ikke basert på egen erfaring), har 85/1.4 litt sjabre kontrastegenskaper ved største blender (mange liker den egenskapen - det mykner huden), mens 105/2.5 er knivskarp (men så har den jo også 1 2/3 trinn mindre blender...).

For min del kan jeg ikke rettferdiggjøre å bruke store penger på et rent portrettobjektiv - til det er "modellene" for mye preget av snørr, syltetøyflekker og skrubbsår - så da er 105/2.5 et godt alternativ... om jeg bare kan få dopet ned krapylene så de sitter stille lenge nok til å få fokusert manuelt. :)

Edit: Litt treghet i nettverket gjorde at posten mitt kom litt sent. Kondolanser til din utkårede. :) Er det 105/2 DC du har bestilt? I så fall vil jeg gjerne bli vennen din. ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ok.

Her er tro objektiver:

Nikon 105mm f/2D

Nikon 85mm f/1.4

Canon 85mm f/1.2

Noen grunn til at jeg skal avbestille min 105mm nå?

Dette kjøper jeg UTELUKKENDE til portretter. Om det er treg AF og slik spiller ikke rolle. Jeg ønsker rett og slett det ultimate objektiv, som mitt barn en gang skal arve og bruke på sitt ff kamerea om mange herrens år...

Lenke til kommentar
Edit: Litt treghet i nettverket gjorde at posten mitt kom litt sent. Kondolanser til din utkårede. :) Er det 105/2 DC du har bestilt? I så fall vil jeg gjerne bli vennen din. ;)

http://www.bhphotovideo.com/c/product/3685...DC_Defocus.html

Argh!

Føler jeg angrer litt allerede. Spesielt med tanke på hun som søtt ligger og snorker ved min side nå. Som ikke aner en dritt om min virksomhet på nettet på denne tiden av døgnet.

Skal sende en mail og spørre når denne forventes inn, da US versjonen er noe dyrere...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Nikons 85mm 1.4 AFD og det var et direkte supert objektiv. Beste jeg noensinne har hatt, men jeg solgte det da jeg skiftet over til Canon (fordi Nikon ikke hadde noe bra nok på markedet - en uke før D200 ble lansert...) og kjøpte meg 5D. Nå har jeg nettopp (tre dager siden) kjøpt bl.a. Canon 85mm 1.2L II USM og jeg håper jeg blir like fornøyd med det som jeg var med Nikon-objektivet.

Lenke til kommentar
Argh!

Føler jeg angrer litt allerede.

Det er nok klin umulig å gå feil med noen av de objektivene. De er alle helt nydelige. DC har nok en viss læringskruve, men testen på photozone.de er instruktiv - du kan se hvilke effekter de ulike DC-instillingene gir. Og på FX vil, i min bok, 105mm være en bedre portrettbrennvidde enn 85mm.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg har hatt Nikons 85mm 1.4 AFD og det var et direkte supert objektiv. Beste jeg noensinne har hatt, men jeg solgte det da jeg skiftet over til Canon (fordi Nikon ikke hadde noe bra nok på markedet - en uke før D200 ble lansert...) og kjøpte meg 5D. Nå har jeg nettopp (tre dager siden) kjøpt bl.a. Canon 85mm 1.2L II USM og jeg håper jeg blir like fornøyd med det som jeg var med Nikon-objektivet.

Kan ikke du poste din erfaring så fort som mulig.Siden B&H ikke har min greymarked versjon inne, kan jeg ta meg tid til å vurdere din erfaring her. Dog må jeg nok slå fra meg denne, da den rett og slett blir for dyr for meg og at jeg er i feil leir for øyeblikket

Lenke til kommentar

Tja, jeg har ikke kjørt Nikkoren gjennom noen testerutiner eller noe, siden jeg solgte det før jeg begynte å jobbe for Akam, og jeg brukte det dessuten kun på film - ikke digitalt. Uansett var det deilig i bruk. Jeg følte jeg kunne stole på byggekvaliteten, og autofokusen var rask og fin på mitt F100. Skarpt var det også, men yter selvsagt ikke optimalt på 1.4. På 2 og 2.8 var det imidlertid helt topp. Jeg har tidligere hatt 85mm AF (ikke D) 1.8 og selv om det også var et godt objektiv, så når det selvsagt ikke opp til 1.4-versjonen.

105mm f2 DC har jeg ingen erfaring med, men jeg tror jeg ville vurdert det seriøst dersom jeg så for meg en D3 i en ikke så fryktelig fjern fremtid. D300 så hadde jeg satset på 85mm 1.4, men så liker jeg relativt korte brennvidder til portrett også da, dvs ca 50mm til ca 120mm (Ved fullframe)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Gale-Dahle:

Jeg har lagt ut et bilde skutt med 85mm 1.4 AF-D på maks blender så du kan få vurdere de kvalitative sidene ved bokeh. Eneste som er gjort med bildet er en svak resize fra 4000ognoepixler til 3000x2000px, i tillegg til jpg konvertering da.

Det er brukt ISO200, så ISO 100 kunne nok ha gjort ytterligere litt for å få det mykere.

Jeg tviler ALDRI på å skyte med dette objektivet vidåpent- en egenskap den kun deler med Leica 50mm Summicron og Mamiya 75mm G i min objektivpark.

Lenke til bildet på Flickr

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar

Argh!

Du kan da ikke legge ut slike godbiter!

Jeg kommer ALLTID til å irritere meg i ALL ettertid på at jeg ikke har 85mm f/1.4

Så du mener jeg heller bør gå til 85mm fremfor min (nyanskaffede) 105mm ?

Lager en ny tråd jeg - slik at vi holder orden :)

Lenke til kommentar

Jeg sier vel mer:

..med disse objektivene som vi snakker om så skinner den fotografiske inkompetansen hos eieren lett gjennom.

Begge er kompromissløse.. og med en helt tullete pris!

For deg som skyter så mye bikkjer så er valget på 105mm sikkert helt fint (om du da ikke burde hatt 135mm f2 DC haha)

Lenke til kommentar

Starta en ny tråd.

Til bikkja min bruker jeg Sigma 50-150mm

Den gir overraskende bra bokeh på en zoom, men den har sine svakheter absolutt.

Eks er den ikke helt der jeg ønsker på 150mm på f/2.8

2086749252_da5301fc9a.jpg

Iso=800, @150mm, f2.8, 1/200, Spot, Cloudy Weather

Men skjit au, den er ikke værstingen i gata heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...