Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billån på 130.000,- mye for en 20-åring?


MindTooth

Anbefalte innlegg

Å låne til bil eller ikke låne til bil, det er spørsmålet. For det første er det jo en fin maskin du har funnet synes da jeg. Det du også må tenke på i tilleg til billånet er: reparasjoner, drivstoff (dyrt idag!), årsavgift, forsikring, renten er på vei opp. Sånne ting.

 

Men, hvis du mener at du har råd til å betale dette så hvorfor ikke gå for det. Jeg tror dessuten ikke denne modellen vil falle noe ekstremt i pris det nærmeste året, og hvis du småfikser litt på den kanskje du får samme sum tilbake den dagen du selger den.

 

Selv kjøpte jeg og fruen en BMW 520iA - 2002 modell, stasjonsvogn, vi måtte låne ca 80% av kjøpesummen. Vi klarer det fint da begge har jobber og stabil inntekt men når jeg regner på alle utgifter vi har på bilen, lån, drivstoff, forsikring, piggdekkgebyr, autopass, reparasjoner osv. Da ligger vi på over 5000kroner måneden i utgifter KUN på bil. Jeg er 26 år.

 

Så tenk litt over det først.

 

Når dette er sagt må jeg si at BMW lager utrolig deilige kjøretøy, jeg har hatt 4 stykker frem til nå, med noen saaber innimellom. BMW er litt dyrere i drift, litt dyrere i reparasjoner men det er det verdt synes jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med du ikke har vært i militæret ville jeg satset på en populær bil.

En med "lav" km stand til en grei pris, da vil du kunne selge bilen uten noe særlig tap.

 

Og husk!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Prut hardt!!! Veldig mye bil tilsalgs for tiden = kjøpers marked

 

Kjøpte en bruktbil hos en bilforhandler i går, de skulle ha 75k for den, fikk prutet den ned til 55k :D

Lenke til kommentar

det er sant. er jo ikke bare bilkjøpet du bruker penger på.. Til og med bare bensin kan være/er dyrt, ihvertfall på en sånn bmw.

 

Det er deilige biler, men som picpac sier, ville jeg kjøpt noe populært som man vet lett blir solgt igjen, og i tillegg prute som faen.

 

sykt at du klarte -20k hos forhandler picpac :D hvor var det? :p

 

 

Men, bil taper man stort sett på uansett.

Ingen gevinst i å kjøpe bil.

 

 

EDIT:

personlig synes jeg at mellom 90-150.000kr er vanskelig å finne bil.

ihvertfall de merkene jeg ser mest på.

enten for billig av de nye modellene, og da har de gått langt, masse feil osv.

eller for dyrt av de gamle, som jeg ikke vil ha :p

Endret av spax
Lenke til kommentar

 

Han ville vel ikke ha en familie bil, ville han? Mtp første bilen han linket til..

 

S2? "litt" mer kraft enn en 1,8T ^^ Og 2,4 i en A6 for den saksskyld.

320, 325 bmw, Cosworth, Volvo 940T..

 

Ellers er det jo litt teit hvis du ska ha bilen i 1år for så selge. Da hadde jeg kjøpt meg en gnager til 30 000kr.

 

Beklager da at jeg ikke så at han hadde visst intresse for A6 stv.. Så ikke det!

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
Ut fra hva jeg vet, får du utsatt lånet det året du er inne for å avtjene militæret. Ihvertfall er det skutt hvis dem krever tilbakebetaling når du har tjenesteåret.

 

Ser nå at kanskje 130.000,- er masse penger. Men sliter virkelig med å finne ett alternativ til en vesentlig billigere penge. Kunne tenkt klimanlegg, el.vindu, osv. Men en solid bil. Helst ikke eldre enn 97'.

 

Birger :)

 

Ikke 100 % sikker, men mener å huske at dette bare gjelder for studielån og evt. boliglån. Men nå er det noen år siden jeg var i militæret, så det er mulig ting har endret seg. Men når jeg var inne, så gjaldt det ihvertfall ikke for billån.

 

Men mitt tips: kjøp en billig drittbil til rundt 30 000. Det betaler du lett på et år. Man får mye bra bil for 30 000, hvis man bare gidder å leite litt. Og finner du en bil i bra stand til den prisen, og klarer å stelle godt med den, så selger du den etter militærtjenesten, for omtrent det samme. Kommer selvfølgelig litt an på bilen, men mange gamle biler taper seg lite på et par år. Etterpå flesker du til med 100-150000 (...eller mer) på en nyere bil. Er ihvertfall slik jeg ville ha gjort det.

 

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

eller, hvis jeg ikke hadde vært veldig desperat etter å ha bil, ville jeg jobba så mye som mulig fram til militæret, og spart masse av pengene man tjener i militæret, så blir lånet minimalisert.

Og hvis du da låner 130k, har man jo enda nyere og finere bil :p

 

Og hvis jeg absolutt skulle ha bil, så hadde jeg kjøpt en som koster 5-10k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...