Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billån på 130.000,- mye for en 20-åring?


MindTooth

Anbefalte innlegg

Tanken er at jeg har en driftsikker bil, som det ikke blir så mye tull med. Og er av en litt nyere modell. Siden da kan man ta lånet på 5 år. Hvis den blir eldre må jeg kutte ned på antall år jeg kan betale ned lånet på.

 

Men om jeg får solgt bilen til 100.000 til neste år. Ser jeg ikke det som ett så stort tap.

 

Birger :)

Tenker du på den Audien til 109k du linker til ovenfor så er du vel heldig om du får solgt den for 100. Kommer jo helt an på hvordan du steller den og hvor mye du kjører da. Forresten, du snakker om driftsikkerhet. Audi er jo ikke akkuart de mest driftsikre bilene. I WhatCar sin pålitelighetstest kom Audi på 20. plass av 26 merker.

 

Et lite overslag:

Omreg. avgift: 6.161

Bensin: 10.000

Forsikring: 5-10.000

Årsavgift: 2.915

Verditap på bil: Fra 10.000

Samt kommer rentene igjen som banken skal ha over 5 år.

Mulig regnestykket mitt er litt på jordet, men uansett vil du tape en god del tusen på å ta opp "høyt" lån og kjøpe en upraktisk, dyr bil som er dyr i drift.

 

Det er førstegangstjenesten du skal inn til neste år? I så fall er det greit å ha penger til overs når man går inn der. Førstegangstjenesten er vel ikke akkurat noen god butikk.. :p Og når du da i tillegg skal betale ned noen tusen i måneden gjennom det året du tjener 130 kroner dagen, så er det vel grit å ha litt penger til overs i stedet for å akkurat klare seg det året? :)

 

Men for all del. Det er ditt valg. ;) Jeg ville ikke gjort det.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra hva jeg vet, får du utsatt lånet det året du er inne for å avtjene militæret. Ihvertfall er det skutt hvis dem krever tilbakebetaling når du har tjenesteåret.

 

Ser nå at kanskje 130.000,- er masse penger. Men sliter virkelig med å finne ett alternativ til en vesentlig billigere penge. Kunne tenkt klimanlegg, el.vindu, osv. Men en solid bil. Helst ikke eldre enn 97'.

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en splitter ny VW Polo Sport 16V 100 HK'er med masse utstyr og store felger når jeg var 19 år gammel. Jeg tjente vel dengang ca. 260.000 kr. i året (brutto). Ikke all verden, men det gikk fint og betale 4.200 kr. i mnd. over 5 år. Billig og forsikre car den også.

0-100 gikk unna apå 9,5 sek. noe du faktisk skal ha litt problemer med å klare med en BMW 7-serie 1997 mod. med 190 HK'er.

 

Stor forskjell er det vertfall ikke. Må tenke på at BMW'en veier myyyye mer enn en liten polo.

 

Hadde jeg vert deg, så ville jeg klint til og kjøpt meg en splitter ny Golf TSI 140 HK'er med turbo og kompressor. Billig forsikring, høy ytelse, populær bil, og maange muligheter når det gjelder styling etc etc.

 

Nå er vel prisen på en splitter ny golf en del høyere enn det du oppgir du vil ha bil for... men jeg vil påstå at det er minst like foruftig som alternativene over.

 

MEN! Å bruke mye penger på bil er aldri fornuftig. Men er man bitt av bassillen og er over middels bilinterisert, så kan det vel kanskje unskyldes til en grad :) Er jo dine penger :)

 

Kan ikke helt forstå hvorfor du anbefaler en person som er på jakt etter en brukt premiumbil å kjøpe en ny Golf? Å kjøpe ny bil er vel det dummeste man kan gjøre, sett rent økonomisk.

 

Ut fra hva jeg vet, får du utsatt lånet det året du er inne for å avtjene militæret. Ihvertfall er det skutt hvis dem krever tilbakebetaling når du har tjenesteåret.

 

Ser nå at kanskje 130.000,- er masse penger. Men sliter virkelig med å finne ett alternativ til en vesentlig billigere penge. Kunne tenkt klimanlegg, el.vindu, osv. Men en solid bil. Helst ikke eldre enn 97'.

 

Birger :)

 

Du får ikke utsatt billån mens du er i militæret. En annen ting er at dersom du skal ha salgspant i bilen (altså ikke sette f.eks. bolig som pant) så MÅ du ha kasko-forsikring.

Lenke til kommentar
Kan ikke helt forstå hvorfor du anbefaler en person som er på jakt etter en brukt premiumbil å kjøpe en ny Golf? Å kjøpe ny bil er vel det dummeste man kan gjøre, sett rent økonomisk.

Les det jeg skriver...

 

Jeg skriver at det er lite fornuftig og bruke penger på bil.

Er det ikke sant at en splitter ny Golf med lite motorvolum (billig forsikring) og relativt mye hester (mye morro) til relativt lite penger (økonomisk) sammenlignet med en eldre BMW 7-serie?

 

Ja.. man må jo sef. tenke på verditapet på en ny bil, men da har man jo også 3 års garanti.

En Golf hgolde rseg godt i pris og er en populær bil. Spesielt med de nye TSI-motorene.

Lenke til kommentar
Kan ikke helt forstå hvorfor du anbefaler en person som er på jakt etter en brukt premiumbil å kjøpe en ny Golf? Å kjøpe ny bil er vel det dummeste man kan gjøre, sett rent økonomisk.

Les det jeg skriver...

 

Jeg skriver at det er lite fornuftig og bruke penger på bil.

Er det ikke sant at en splitter ny Golf med lite motorvolum (billig forsikring) og relativt mye hester (mye morro) til relativt lite penger (økonomisk) sammenlignet med en eldre BMW 7-serie?

 

Ja.. man må jo sef. tenke på verditapet på en ny bil, men da har man jo også 3 års garanti.

En Golf hgolde rseg godt i pris og er en populær bil. Spesielt med de nye TSI-motorene.

 

Jeg leser hva du skriver, og det er derfor jeg spør. Du kommer med et forslag til en bil som er helt bak mål når du tenker på hva slags bil personen er på jakt etter og ikke minst prisklasse. Når personen kommer med en BMW 7-klasse er det vel åpenbart at han ikke er ute etter en Golf?

Hvor mye koster en sånn TSI-sak ny? Over 300.000 kan jeg tenke meg? Se på denne, til under 300 løk, og si meg hva som er morsomt av den og en liten Golf med 1,4-motor.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...9abcJs2Xh475789. For å ikke snakke om kvalitetsfølelsen.

Lenke til kommentar

Manuell og kun forhjulsdrift. Tenker det blir den 2.4 literen. Men hvordan yter den i forhold til 1.8t motoren? Ser det er omtrent 15hk i forskjell mellom de (1.8T 150hk, 2.4 165hk).

 

Birger :)

 

Står valget mellom en 2,4 eller en 1,8T hadde jeg uten tvil valgt 1,8T. Med en liten ekstrakostnad har du fort 185 hester i 1,8'en. Forhjulstrekk er dog en ulempe, kan kanskje være vanskelig å bli kvitt igjen. Prøv å finne en med quattro dersom det blir A6 du går for.

 

En liten ting til er at jeg absolutt ville gått for en tilstandsrapport før kjøp av en varebil. Som regel er varebiler av denne typen kjøpt nye av yngre herremenn med ønske om større motor enn de hadde hatt råd til i 5-seters utgaven, og kan ofte være kjørt ganske hardt.

Lenke til kommentar
Kan ikke helt forstå hvorfor du anbefaler en person som er på jakt etter en brukt premiumbil å kjøpe en ny Golf? Å kjøpe ny bil er vel det dummeste man kan gjøre, sett rent økonomisk.

Les det jeg skriver...

 

Jeg skriver at det er lite fornuftig og bruke penger på bil.

Er det ikke sant at en splitter ny Golf med lite motorvolum (billig forsikring) og relativt mye hester (mye morro) til relativt lite penger (økonomisk) sammenlignet med en eldre BMW 7-serie?

 

Ja.. man må jo sef. tenke på verditapet på en ny bil, men da har man jo også 3 års garanti.

En Golf hgolde rseg godt i pris og er en populær bil. Spesielt med de nye TSI-motorene.

 

Jeg leser hva du skriver, og det er derfor jeg spør. Du kommer med et forslag til en bil som er helt bak mål når du tenker på hva slags bil personen er på jakt etter og ikke minst prisklasse. Når personen kommer med en BMW 7-klasse er det vel åpenbart at han ikke er ute etter en Golf?

Hvor mye koster en sånn TSI-sak ny? Over 300.000 kan jeg tenke meg? Se på denne, til under 300 løk, og si meg hva som er morsomt av den og en liten Golf med 1,4-motor.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...9abcJs2Xh475789. For å ikke snakke om kvalitetsfølelsen.

For det første... jeg skrev også det i posten at det var ett dyrt alternativ med den Golf'en. Men det var da vertfall ett forslag.

 

Man må jo kombinere morro-faktor og fornuft til en viss grad da...

Den BMW'en du linker til er 12 år eldre og har 144.000 fler KM. på baken. Garanti er også selvsagt borte på den BMW'en.

 

Dessuten så sluuuker den drivstoff og forsikringen er garantert skyyhøy!

 

Golf'en var altså ment som ett alternativ... til det han skrev. Så får det jo være opp til han og velge hva han vil ha.

Det er det som er så fantastisk med slike forum... man får litt fler synsvinkler og innfallsvinkler.

Lenke til kommentar
For det første... jeg skrev også det i posten at det var ett dyrt alternativ med den Golf'en. Men det var da vertfall ett forslag.

 

Joda, det var et forslag, men et dårlig ett. Det bli som om jeg skal spørre om forslag til en brukt bil i 500.000-ers klassen og du kommer med en ny Aston Martin fordi den er morsom å kjøre og har garanti.

 

Man må jo kombinere morro-faktor og fornuft til en viss grad da...

Den BMW'en du linker til er 12 år eldre og har 144.000 fler KM. på baken. Garanti er også selvsagt borte på den BMW'en.

Dessuten så sluuuker den drivstoff og forsikringen er garantert skyyhøy!

 

Joda, det var bare for å sette ditt forslag opp mot noe annet.

 

 

Golf'en var altså ment som ett alternativ... til det han skrev. Så får det jo være opp til han og velge hva han vil ha.

Det er det som er så fantastisk med slike forum... man får litt fler synsvinkler og innfallsvinkler.

 

Kjære deg, les overskriften en gang til: "Billån til 130.000" - Det er vel ikke så vanskelig å forstå at forslaget ditt er dårlig?

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
For det første... jeg skrev også det i posten at det var ett dyrt alternativ med den Golf'en. Men det var da vertfall ett forslag.

 

Joda, det var et forslag, men et dårlig ett. Det bli som om jeg skal spørre om forslag til en bil i 500.000-ers klassen og du kommer med en ny Aston Martin.

 

Man må jo kombinere morro-faktor og fornuft til en viss grad da...

Den BMW'en du linker til er 12 år eldre og har 144.000 fler KM. på baken. Garanti er også selvsagt borte på den BMW'en.

Dessuten så sluuuker den drivstoff og forsikringen er garantert skyyhøy!

 

Joda, det var bare for å sette ditt forslag opp mot noe annet.

 

 

Golf'en var altså ment som ett alternativ... til det han skrev. Så får det jo være opp til han og velge hva han vil ha.

Det er det som er så fantastisk med slike forum... man får litt fler synsvinkler og innfallsvinkler.

 

Kjære deg, les overskriften en gang til: "Billån til 130.000" - Det er vel ikke så vanskelig å forstå at forslaget ditt er dårlig?

Det er vel opp til trådstarter om dette forslaget var dårlig... er det ikke det da?

Det var da voldsomt som du hang deg opp i dette da... Er det ikke bra at man får litt innput og andre innfalsvinkler da?

 

Uansett så akter jeg ikke å diskutere noe mer rundt dette.

Trådstarter fikk en litt annen innfallsvinkel... og jeg skrev også det at det kanskje var ett for dyrt alternativ... Om trådstarter synes det er en annen sak... men det får da være opp til han/hun.

 

Mulig du irriterer deg mer enn gjennomsnittet over dette... men dette synes jeg ikke er så mye å diskutere egentlig...

 

Han skriver ikke at han skal ha en bil til 130.000 kr. Han SPØR om 130.000 er mye for en 20'åring.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Det er vel opp til trådstarter om dette forslaget var dårlig... er det ikke det da?

Det var da voldsomt som du hang deg opp i dette da... Er det ikke bra at man får litt innput og andre innfalsvinkler da?

 

Uansett så akter jeg ikke å diskutere noe mer rundt dette.

Trådstarter fikk en litt annen innfallsvinkel... og jeg skrev også det at det kanskje var ett for dyrt alternativ... Om trådstarter synes det er en annen sak... men det får da være opp til han/hun.

 

Mulig du irriterer deg mer enn gjennomsnittet over dette... men dette synes jeg ikke er så mye å diskutere egentlig...

 

Han skriver ikke at han skal ha en bil til 130.000 kr. Han SPØR om 130.000 er mye for en 20'åring.

 

Hvis han er usikker på om 130.000 er mye i lån for han, hva tror du han synes om 300.000? Jeg er på ingen måte irritert (hvor tar du det fra?), jeg er bare litt lei av din VW-forguding som du prøver å spre til andre.

Lenke til kommentar

Du vurderer å låne 130.000 til en gammel 7-serie, som du skal selge til neste år? Bilen blir garantert stående lenge før du blir kvitt den i så fall - spesielt denne som har gått litt langt. Om du uansett skal selge bilen igjen om et år, kjøp noe du blir kvitt kjapt. Isåfall er en sjuer HELT feil.

Lenke til kommentar
Det er vel opp til trådstarter om dette forslaget var dårlig... er det ikke det da?

Det var da voldsomt som du hang deg opp i dette da... Er det ikke bra at man får litt innput og andre innfalsvinkler da?

 

Uansett så akter jeg ikke å diskutere noe mer rundt dette.

Trådstarter fikk en litt annen innfallsvinkel... og jeg skrev også det at det kanskje var ett for dyrt alternativ... Om trådstarter synes det er en annen sak... men det får da være opp til han/hun.

 

Mulig du irriterer deg mer enn gjennomsnittet over dette... men dette synes jeg ikke er så mye å diskutere egentlig...

 

Han skriver ikke at han skal ha en bil til 130.000 kr. Han SPØR om 130.000 er mye for en 20'åring.

 

Hvis han er usikker på om 130.000 er mye i lån for han, hva tror du han synes om 300.000? Jeg er på ingen måte irritert (hvor tar du det fra?), jeg er bare litt lei av din VW-forguding som du prøver å spre til andre.

Jeg spurte meg selv for noen år tilbake om 80.000 kr. var for mye for meg og låne...

Men etter at jeg snakket med noen kammerater og fikk andre innfalsvinkler, så endte jeg opp med en splitter ny bil og et lån på 210.000 kr. Hadde jeg ikke hørt på dem og andre, så hadde jeg kjørt rundt i en kjip bil som jeg kanskje ikke hadde blitt så fornøyd med.

 

Men som sagt.. det er meg.. Vi er forskjellige...

 

Nå vet jeg ikke hva du vet om bilentusiaster, men vi har alle noen merker vi liker bedre enn andre. Noen andre her på forumet forguder Citroen og andre forguder store amrikanske biler.

 

Om du er lei min bilentusiame når det gjelder VW/Audi og kanskje BMW er meg klinkende likegyldig egentlig.

Uansett hva du sier så synes jeg du overdriver dine synspunkter om mine innlegg i denne tråden.

 

PS! Noe mer gidder jeg ikke å si om den saken!

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Jeg spurte meg selv for noen år tilbake om 80.000 kr. var for mye for meg og låne...

Men etter at jeg snakket med noen kammerater og fikk andre innfalsvinkler, så endte jeg opp med en splitter ny bil og et lån på 210.000 kr. Hadde jeg ikke hørt på dem og andre, så hadde jeg kjørt rundt i en kjip bil som jeg kanskje ikke hadde blitt så fornøyd med.

 

Men som sagt.. det er meg.. Vi er forskjellige...

 

Nå vet jeg ikke hva du vet om bilentusiaster, men vi har alle noen merker vi liker bedre enn andre. Noen andre her på forumet forguder Citroen og andre forguder store amrikanske biler.

 

Om du er lei min bilentusiame når det gjelder VW/Audi og kanskje BMW er meg klinkende likegyldig egentlig.

Uansett hva du sier så synes jeg du overdriver dine synspunkter om mine innlegg i denne tråden.

 

Jeg snakket ikke om denne tråden utelukkende, jeg snakket om din tendens til å ikke klare å ta av deg skylappene. Vedkommende skriver tydelig at han er på jakt etter en eksklusiv/premium bruktbil (derav eksemplene han viste til, en Audi A6 og en BMW 7-serie) til rundt 130.000 som skal selges igjen etter kort tid. Allikevel klarer du å lire av deg en anbefaling om at "jo, det å kjøpe en fabrikkny golf til langt over det dobbelte av det du forestiller deg, det er lurt! Da får du jo både turbo, kompressor OG garanti!"

 

Et spørsmål til deg: Var du i en situasjon der du skulle i førstegangstjeneste om noen måneder og således måtte vurdere salg av din fabrikknye bil da du kjøpte den?

Lenke til kommentar
Jeg spurte meg selv for noen år tilbake om 80.000 kr. var for mye for meg og låne...

Men etter at jeg snakket med noen kammerater og fikk andre innfalsvinkler, så endte jeg opp med en splitter ny bil og et lån på 210.000 kr. Hadde jeg ikke hørt på dem og andre, så hadde jeg kjørt rundt i en kjip bil som jeg kanskje ikke hadde blitt så fornøyd med.

 

Men som sagt.. det er meg.. Vi er forskjellige...

 

Nå vet jeg ikke hva du vet om bilentusiaster, men vi har alle noen merker vi liker bedre enn andre. Noen andre her på forumet forguder Citroen og andre forguder store amrikanske biler.

 

Om du er lei min bilentusiame når det gjelder VW/Audi og kanskje BMW er meg klinkende likegyldig egentlig.

Uansett hva du sier så synes jeg du overdriver dine synspunkter om mine innlegg i denne tråden.

 

Jeg snakket ikke om denne tråden utelukkende, jeg snakket om din tendens til å ikke klare å ta av deg skylappene. Vedkommende skriver tydelig at han er på jakt etter en eksklusiv/premium bruktbil (derav eksemplene han viste til, en Audi A6 og en BMW 7-serie) til rundt 130.000 som skal selges igjen etter kort tid. Allikevel klarer du å lire av deg en anbefaling om at "jo, det å kjøpe en fabrikkny golf til langt over det dobbelte av det du forestiller deg, det er lurt! Da får du jo både turbo, kompressor OG garanti!"

 

Et spørsmål til deg: Var du i en situasjon der du skulle i førstegangstjeneste om noen måneder og således måtte vurdere salg av din fabrikknye bil da du kjøpte den?

Bilen brukte jeg til og fra militæret... så ja...

 

Over og ut.

Lenke til kommentar
Fant denne for ett par dager siden. Og ble frelst! Men siden jeg ikke akkurat har masser av kontanter liggende, må det til ett lån. Jeg har en jobb som jeg tjener godt, så å betale 2.800,- hver måned ikke skulle by å noe problem. Men er det så lurt? Forsikringen må stå på far, selv om jeg fikk den til å bli på 7.500,- hos Gjensidige. Dog kun ansvarsforsikring.

 

Kom gjerne med ett slag i ansiktet å si at dette er helt idiotisk. Kanksje det er det som stopper meg.

 

Birger :)

 

Kommer ann på Hvor bra du takler å ha gjeld. Er du lærling eller er du ferdig utdannet og i fast jobb?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Et lånn på 130000 kr er jo ikke akkurat mye om du har fast lønn...

Er selv 20, har hatt bil lån siden e var 18 som e e ferdig å betale på, men kommer nå til å kjøpe hus før e skal ha nytt lånn på bil.

Å skal e først lånne til en bil da så blir det ikke under 200k

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du bor hjemme og far og mor betaler og du jobber sjøl, går det veldig bra å betale lånet. spørsmålet er egentlig om banken vil dette. og så må du være innstilt på det.

det går an å ta opp ett helt vanlig lån. husker ikke akkurat hva det heter.

da slepper du den høye renta på billån.

 

Den a6 1.8T ble jeg sjøl litt interessert i:P

men, har en passat 1.9TDI, så jeg klarer meg.

 

Disse er jo fine biler.

 

Men, jeg kommer ikke til å foreslå noe annet enn italienske biler eller vag:P

 

Men, dog et forslag;)

 

 

EDIT: de har giring på rattet, og det er litt gøy!

Endret av spax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...