Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billån på 130.000,- mye for en 20-åring?


MindTooth

Anbefalte innlegg

Fant denne for ett par dager siden. Og ble frelst! Men siden jeg ikke akkurat har masser av kontanter liggende, må det til ett lån. Jeg har en jobb som jeg tjener godt, så å betale 2.800,- hver måned ikke skulle by å noe problem. Men er det så lurt? Forsikringen må stå på far, selv om jeg fikk den til å bli på 7.500,- hos Gjensidige. Dog kun ansvarsforsikring.

 

Kom gjerne med ett slag i ansiktet å si at dette er helt idiotisk. Kanksje det er det som stopper meg.

 

P.S. Hva tror dere om disse felgene.

dalarblack.jpg

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvifor må forsikringa stå på far din om du har så god råd?

 

Dei fleste som kjøper bil i dag må ta opp lån, om det er mykje eller ikkje avhenger av din økonomiske situasjon. Kjenner mange i den alderen som har lån på over 100 000 utan å ha problemer med det, men dei har alle stabil og god inntekt.

 

Eg tok opp 50 000 når eg var 18 og hadde ikkje noko problem med det, visste at eg hadde ei stabil inntekt dei neste tre åra så nedbetaling ikkje var noko problem.

 

Når det gjeld valg av bil er ikkje eg den rette til å svare, men 130 000 for ein på 20 er ikkje noko problem.

Lenke til kommentar

Okay, da er det min tur. Starter øverst. Til å være en 97 modell med 213 000 koster den litt for mye. Visst du tjener så godt, hvorfor ikke ta opp et lån med kortere nedbetaling, istedenfor at banken tjener grovt på deg? Hvis du skal ha lån på en så lekker bil MÅ du ha kasko, er det ikke noen banker som forlanger dette også for å få tatt opp billån?

 

Jeg hadde nok ikke gjort det.

 

Angående felgene var de fine, men hadde ikke passa på den bimmern der. Felgene som allerede er på bilen er for breie for dekka, som er stygt.

Lenke til kommentar

Nei, altså. Hvis jeg for en forsikring som koster rundt 8k på meg selv. Skulle ikke det vært ett problem. Men tviler på at den kalkulatoren er stabil. Men med Storebrand, ble det nærmere 32k.

 

En stabil inntekt på rundt 15k, ++ fremover skulle gå greit. Hvis jeg først hadde kjøpt bilen, ville jeg nok jobbet som faen for å betale mest mulig. Ville også solgt den neste sommer grunnet miliæret, slik at det ville ikke vært 130.000 i så innmari lang tid.

 

Skal sjekke dette ut med banken min imorgen, og om det går greit med kausjonist og arbeidskontrakt, blir det vel en samtale med farsan. Men 130.000 er kanskje litt for mye penger.

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Okay, da er det min tur. Starter øverst. Til å være en 97 modell med 213 000 koster den litt for mye. Visst du tjener så godt, hvorfor ikke ta opp et lån med kortere nedbetaling, istedenfor at banken tjener grovt på deg? Hvis du skal ha lån på en så lekker bil MÅ du ha kasko, er det ikke noen banker som forlanger dette også for å få tatt opp billån?

Så lenge du har kausjonist, tror ikke det jeg trengs. Men om jeg skulle brukt slik Billån Ung i DnB NOR, måtte jeg hatt full kasko om lånet oversteg 80.000,-. Men å tatt lånet på tre år, og heller betalt ned lånet på bilsalget neste sommer har kanskje ikke vært dumt, da det ble mindre renter.

 

Prisen er for mye ja. Men lignende biler der er jo vesentligere dyrere. Men har kanskje ikke gått så langt, osv. OT: Anbefaling til en lignende ekslusiv bil?

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Nei, altså. Hvis jeg for en forsikring som koster rundt 8k på meg selv. Skulle ikke det vært ett problem. Men tviler på at den kalkulatoren er stabil. Men med Storebrand, ble det nærmere 32k.

 

En stabil inntekt på rundt 15k, ++ fremover skulle gå greit. Hvis jeg først hadde kjøpt bilen, ville jeg nok jobbet som faen for å betale mest mulig. Ville også solgt den neste sommer grunnet miliæret, slik at det ville ikke vært 130.000 i så innmari lang tid.

 

Skal sjekke dette ut med banken min imorgen, og om det går greit med kausjonist og arbeidskontrakt, blir det vel en samtale med farsan. Men 130.000 er kanskje litt for mye penger.

 

Birger :)

Den kalkulatoren til gjensidige er stabil den. Kan bestille forsikring til nøyaktig den prisen du får oppgitt på nettet. IF/Storebrand har jo alltid vært ekstremt dyre for ungdom. Skulle ha 70 000,- i året for en 01 Mercedes Vito på en kamerat, og skulle ha 50 000,- for bilen min med akkurat samme betingelser som jeg har i gjensidige idag.. Betaler ca 11 000 i gjensidige.

Lenke til kommentar

Manuell og kun forhjulsdrift. Tenker det blir den 2.4 literen. Men hvordan yter den i forhold til 1.8t motoren? Ser det er omtrent 15hk i forskjell mellom de (1.8T 150hk, 2.4 165hk).

 

Birger :)

Jeg bare lurer på en ting. Trenger du virkelig en så stor bil? Hvorfor ikke kjøpe en som er mindre, og som er mer fornuftig? :)

 

Du har ikke spart noe på 18 år, men du vil ta opp et "stort" lån og regner med å betale det ned fort? Jeg ville heller "spart" pengene til jeg skulle ha meg hus/leilighet eller noe sånt, og heller kjøpt en mer fornuftig bil. En slik bil taper seg jo noen tusen i verdi, samt at det blir en god del tusen i omreg.avgift (om ikke selger dekker denne), årsavgift og forsikring. Tenker da i forhold til hvor lenge du skal ha bilen.

 

Men, dette er da min mening. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en splitter ny VW Polo Sport 16V 100 HK'er med masse utstyr og store felger når jeg var 19 år gammel. Jeg tjente vel dengang ca. 260.000 kr. i året (brutto). Ikke all verden, men det gikk fint og betale 4.200 kr. i mnd. over 5 år. Billig og forsikre car den også.

0-100 gikk unna apå 9,5 sek. noe du faktisk skal ha litt problemer med å klare med en BMW 7-serie 1997 mod. med 190 HK'er.

 

Stor forskjell er det vertfall ikke. Må tenke på at BMW'en veier myyyye mer enn en liten polo.

 

Hadde jeg vert deg, så ville jeg klint til og kjøpt meg en splitter ny Golf TSI 140 HK'er med turbo og kompressor. Billig forsikring, høy ytelse, populær bil, og maange muligheter når det gjelder styling etc etc.

 

Nå er vel prisen på en splitter ny golf en del høyere enn det du oppgir du vil ha bil for... men jeg vil påstå at det er minst like foruftig som alternativene over.

 

MEN! Å bruke mye penger på bil er aldri fornuftig. Men er man bitt av bassillen og er over middels bilinterisert, så kan det vel kanskje unskyldes til en grad :) Er jo dine penger :)

Lenke til kommentar

Tanken er at jeg har en driftsikker bil, som det ikke blir så mye tull med. Og er av en litt nyere modell. Siden da kan man ta lånet på 5 år. Hvis den blir eldre må jeg kutte ned på antall år jeg kan betale ned lånet på.

 

Men om jeg får solgt bilen til 100.000 til neste år. Ser jeg ikke det som ett så stort tap.

 

Birger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...