Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang sperring av kablet nettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er "nettverks-administrator" i mitt kollektiv hvor vi deler en adsl-tilkobling. Det er jeg som er ansvarlig for å betale regningen. Derfor ønsker jeg å ha mulighet til å sperre enkelte PC-er for internett i perioder.

Det er en trådløs router, og jeg har både wep-kryptert og har mac-autentisering. Så ingen får logget på via trådløs uten at jeg tillater det. Problemet er de 2 andre som aldri betaler regningene sine, men er koblet direkte til routeren via nettverkskabel. Ikke trådløst.

Finnes det noen hard/software som jeg kan ta i bruk for å låse internetttilgangen? :) Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sideavbiter.jpg

:thumbup:

Du nevner forresten ikke hvilken router du har? Evt. kan du se på mulighetene for å lage et låsbart skrin/skap til routerne? Hjelper å feks legge routeren i en låsbar skrivebordsskuff?

Edit: Eventuelt kan du lure folka med å skru av DHCP, sette IP til noe som feks 10.0.172.1, sette IP på PCen til de som faktisk betaler.. Kan du lure de til å tro at du har lagt inn ei sperre eller no feks.. dunno :S

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Jeg bruker en Linksys WRT54G v3.1 sammen med Tarifa firmware, og også den har muligheten for sperring både via kablet og trådløst nettverk.

Ovennevnte versjon er nyeste utgave av min ruter, og er heller ikke en dyr ruter.

Så kjøp deg en WRT54GL og legg inn ny firmware, da får du altså muligheten til å styre tilkoblingene til ruteren. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...