Gå til innhold

passord winxp pro og remote

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en pc med win xp pro. Denne vil jeg ikke ha et innloggingspassord på, da jeg kjører et program som må starte automatisk når maskinen starter opp. Den starter opp etter strømbrudd osv. og da går den rett i windows og starter et program. Men jeg ønsker også å kunne logge meg på maskinen uttenfra, bruker da remote desktop. MEN jeg klarer ikke å logge på når jeg tar bort passord. Men setter jeg et administrator passord på PC-en så kan jeg logge på med remote desktop. Hvordan kan jeg ha et passord når jeg bruker remote desktop, men ingen passord når jeg er på maskinen lokalt? Takk for hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar, det fungerte. nå må jeg skrive inn passord når jeg remoter, men ikke når jeg er lokalt på maskina. Helt topp!

Har et annet spørsmål også du kanskje kan hjelpe meg med. Har et program som kjører, men av og til så kommer det opp en feilmelding og programmet slutter å virke. feilmeldingen sier at programmet har en feil og må lukkes. må da trykke ikke send for så å starte programmet på nytt. finnes det en måte å få dette til gjøre seg selv? At når programmet får denne feilmeldingen så kommer ikke feilmeldingen opp, men rett og slett bare lukker programmet og starter det igjen. For når jeg gjør dette manuelt så fungerer det, men kunne tenkt meg å få en automatikk i dette.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men kanskje noen andre på forumet kan. det kan være lurt å starte en helt ny tråd for det nye spørsmålet så blir det lettere for andre å se hva som er problemet. ellers kan jeg ikke anbefale annet enn litt googling rundt det du lurer på.

lykke til! :)

(fint at det ordnet seg :))

Lenke til kommentar

Hm... interessant problem... Det burde være fullt mulig å gjøre noe med det. *tenker så det knaker*

Muligens er det programmereren i meg som gjør ting mer avanserte enn de trenger å være, men en makro sammen med "Flytt til standardknapp" kan være en løsning.

Først, gå til Kontrollpanel -> Mus -> Pekeralternativer -> Flytt til standardknapp. Dette burde i teorien få markøren til å flytte seg til standardknappen i feilmeldingen, dvs "Ikke send" knappen. (har ikke prøvd det selv). Muligens velger den "Send" i stedet, men det kan fort endres i en makro.

Så til selve makroen. Jeg tror ikke Windows har et eget makroprogram, men det burde ikke være så vanskelig å finne på internett. (jeg gikk til google.com og søkte på "windows macro recorder" og fikk en drøss treff). Bare lag en makro som klikker på musen eller Enter(eventuelt trykker Tab for å hoppe til "Ikke send" og så trykker på musen eller Enter), så er det verste overstått. Men hvordan starte den? Hm... det er nok der problemet ligger. Den må starte når windows starter (så du slipper å starte den manuelt), men bare aktiveres når feilmeldingen spretter opp. Med litt flaks vil et av programmene hjelpe deg med dette, eller kanskje en annen bruker kan hjelpe? Selv ville jeg ha lagd et kriterie om jeg hadde programmert den selv, men det blir vanskelig om programmet ikke støtter det.

Men når det er sagt, hvorfor bruker du programmet om du får feilmeldinger hele tiden? Du har ikke vurdert å reinstallere eller prøve et annet, lignende program?

:cool:

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar. Først, det er et litt spesielt program, og hvorfor feilmeldingen kommer vet jeg ikke. Har prøvd re install etc. Men det du sier er meget interesant! Har foresten et program som kjører, det starter programmet automatisk etter 5 sec om ikke programmet allerede er igang. Så om jeg får til en makro eller noe som kan kvitere ut feilen så er det hele løst. nå er jeg ikke noe geni, så det med makro kan bli en utfordring... Kom gjerne med mer om du har noe. Meget bra det du kom med, har noe å begynne med der!

Lenke til kommentar

En enkel makro er ikke noe problem. De enkleste jeg har sett "spiller inn" det du gjør mellom start og slutt, så du kan for eksempel åpne en rekke programmer, sjekke e-posten og logge inn i en internett side bare ved starte makroen. Dette igjen kan gjøres ved en hurtigtast, eller rett og slett legges i Oppstart mappen til windows.

Jeg vet ikke om en sånn makro holder, eller om du må gå inn i programmeringskoden og endre det så den bare registerer at du trykker på tastaturet eller musen. Dette er som regel en grei sak avhengig av hvilket program du bruker, så du bør teste flere forskjellige om du ikke finner et du liker med første forsøk. Det er mange gratisprogrammer uansett, så det koster ikke noe annet en fritiden din. ;)

Det største problemet blir nok å få makroen til å kjøre når feilen dukker opp. Hva med å la makroen kjøre automatisk hvert minutt eller noe sånt? Det vil nok kreve litt mer ressurser, men da burde du være kvitt feilmeldingen. (og jeg går ut ifra at du vil ha automatikk i alt uansett, så det gjør vel ikke stort om det tar noen sekunder før "du" trykker Ikke Send?)

For øvrig kan du enkelt legge inn en liten kommando for å starte programmet på nytt, men da bør du først la makroen sjekke om det kjører eller ikke. Dette vil ikke trengs om du bare aktiverer makroen når programmet kjører.

En tanke er å leke litt med programmering om du kan sånt. Da kan du lage et lite program (f.eks i visual basic) som starter det første programmet og gir det en liten verdi i programmet du lagde, f.eks ProgrammetKjører = 1. Når programmet kræsjer forandrer du den (via programmeringskoden) til ProgrammetKjører = 0, aktiverer makroen via koden for å slå av feilmeldingen, lar programmet registere at verdien er forandret til 0 og så starter programmet om igjen og setter verdien til 1. Enkelt og greit. ;)

Dette krever selvsagt litt programmeringskunnskaper, så jeg aner ikke om du kan det eller gidder å lære. (det er ikke vanskelig, bare litt tidkrevende).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...