Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen spørsmøl om lærlinger

Anbefalte innlegg

Er i dag lærling i som IKT-driftsoperatør og har 10 måneder igjen.

Hos oss regnes jeg som en fast ansatt, er det riktig? Skal jeg føres opp som en fast ansatt eller som "ekstra" hjelp liksom? Jeg gjør vanlig arbeid akkurat slik som alle andre på seksjonen.

Med tanke på ferie, skal jeg regnes med i ferielista? Slik som i fjord da jeg ikke hadde nok lønn til å ta ferie i det hele tatt omtrent, så jeg sa jeg ikke skulle ha ferie. Og når jeg først skulle ha ferie så var ferielista lagt opp til at det skulle være to-tre på jobb, inkludert meg. Så jeg hadde totalt 6 dager ferie. Skal ikke seksjonen være uavhengige av meg liksom?

Vi har også en vakttelefon som alle har en dag i uka, inkludert meg, mens sjefen ser på og/eller tar når andre ikke kan. I utgangspunktet har jeg hans dag.

Helt og holdent blir jeg regnet som en fast ansatt og ikke en lærling etter min mening. Nå vet jeg heller ikke hvordan jeg i utgangspunktet skal fungere, da jeg ikke har fått noe informasjon om dette i det hele tatt. Kun at "du har fått lærlingeplass" "-jiho".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikkje fint at dei stoler på deg og gjer deg litt ekstra jobber? Sjølv er eg lærling og har ferie når dei andre har ferie. Har og våre på jobb uten montør til stede fleire ganger. Så at dei stoler på deg og gjer deg nokon jobber som du sikkert ikkje skulle ha hatt gjer ingnen ting, bare sjå på det som ekstra erfaring til du skal ut i det virkelige arbeids livet.

Lenke til kommentar

Er ikke noe med at de stoler på meg, det handler om at sjefen/faglige rettleier ikke har snøring. Jeg skal vell ikke fungere som en vanlig ansatt? Jeg skal være uavnehgig etter det jeg har hørt. Om ferielista er ferdig utfylt slik at ingen andre kan ha ferie da, så skal jeg alikevell kunne ta ferie, fordi bedrifta skal ikke være avhengig av meg. Slik jeg forstår det.

Jeg startet 1.september 2006, skolene begynner ca august/midten av august sant, for tiden er jeg sykmeldt to dager i uka pga fysioterapibehandling noe som helt sikkert kommer til å gjøre utslag på avtaletida mi. Så det bedrifta har sagt jeg skal gjøre er å vente i 8 måneder før jeg får ferie, og ta ferie siste måneden slik at jeg slipper å begynne 'midt i skole året' men heller får ei helg fri også begynne rett på skole. Latterlig. Godvilje har ingen hørt om.

Lenke til kommentar
Er i dag lærling i som IKT-driftsoperatør og har 10 måneder igjen.

Hos oss regnes jeg som en fast ansatt, er det riktig? Skal jeg føres opp som en fast ansatt eller som "ekstra" hjelp liksom? Jeg gjør vanlig arbeid akkurat slik som alle andre på seksjonen.

Med tanke på ferie, skal jeg regnes med i ferielista? Slik som i fjord da jeg ikke hadde nok lønn til å ta ferie i det hele tatt omtrent, så jeg sa jeg ikke skulle ha ferie. Og når jeg først skulle ha ferie så var ferielista lagt opp til at det skulle være to-tre på jobb, inkludert meg. Så jeg hadde totalt 6 dager ferie. Skal ikke seksjonen være uavhengige av meg liksom?

Vi har også en vakttelefon som alle har en dag i uka, inkludert meg, mens sjefen ser på og/eller tar når andre ikke kan. I utgangspunktet har jeg hans dag.

Helt og holdent blir jeg regnet som en fast ansatt og ikke en lærling etter min mening. Nå vet jeg heller ikke hvordan jeg i utgangspunktet skal fungere, da jeg ikke har fått noe informasjon om dette i det hele tatt. Kun at "du har fått lærlingeplass" "-jiho".

Ja, du er fast ansatt og ja, du skal føre deg opp på ferielista. For å få full lønn i all ferien du har så må du ha jobbet det opp - være ansatt der i minst 1 år trur jeg.

Du er lærling, men du følger regler for vanlige ansatte.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Du er fast ansatt ja, og følger de regler som de andre ansatte har, bortsett fra at kontrakten din går ut når du har jobbet et par år.

Du må også jobbe deg opp ferien din, derfor du ikke fikk ferie første året. eller lønnet ferie.

Når du er sykmeldt, så må du vel jobbe de dagene du har vert borte, i tillegg til da kontrakten gikk/går ut.

Lenke til kommentar
Du må også jobbe deg opp ferien din, derfor du ikke fikk ferie første året. eller lønnet ferie.

Når du er sykmeldt, så må du vel jobbe de dagene du har vert borte, i tillegg til da kontrakten gikk/går ut.

ka f**n?! Eg fekk no 4 veker ferie med ferie penger... Ikkje mykje men det var litt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...