Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til Algebra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fiks på ulikheten slik at tallene står på den ene siden og x på den andre. Litt etter hvordan du gjør det, kan det være du må dele på et negativt tall. Da må du snu ulikhetstegnet. Ellers er det vel plankekjøring om du kan det grunnleggende innen likningsløsning.

Lenke til kommentar

Vi kan ikke gange ulikheten med x-1, da vi ikke vet hvilket fortegn denne faktoren har, og dermed ikke om vi kan snu ulikhetstegnet eller ikke. Løsningen er å flytte over det på høyresiden slik at vi står igjen med 0 der. Da må vi huske å bytte fortegn:

 

(8-6x)/(1-x) -(x+2) > 0

 

Det vi vil frem til er å få uttrykket på venstresiden faktorisert slik at vi kan tegne det opp i et fortegnsskjema eller noe annet. Da må vi utvide -(x+2) med nevneren til brøken slik at vi kan sette dem på felles brøkstrek:

 

(8-6x)/(1-x) - ((x+2)(1-x))/(1-x) > 0

 

Multipliserer ut parantesene:

 

(8-6x)/(1-x) - (x-x2+2-2x)/(1-x) > 0

 

Trekker sammen:

 

(8-6x-x+x2-2+2x)/(1-x) > 0

 

(x^2-5x-6)/(1-x) > 0

 

Faktoriserer med abc-formelen og nullpunktsetningen:

 

((x-6)(x+1))/(1-x) > 0

 

Nå vet jeg ikke hvordan dere har lært å gjøre det videre, men det vi har lært er i alle fall å sette opp et fortegnsskjema over disse faktorene og konkludere hva x må være ut i fra det.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

det som er under er dele dvs

8-6x dele med 1+x og så kommer denne >x+2

derfor skrev jeg :

 

8-6x>x+2

1-x

 

denne oppgaven er basert for studispesialiering for vg1 , Brøkulikheter

vet ikke det svare var riktig du glømte å ta med 1-x :cry:

prøv en gang til å vise utreging , det hadde vært fint

Endret av vo88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...