Gå til innhold

Nok en drept foran flytoget. Dårlig sikring?

Anbefalte innlegg

http://www.an.no/nyheter/article3165155.ece

Synes jeg leser om påkjørsler stadig og vi får ikke høre mer om hva som har skjedd. Er det ulykker så er vel sikringen for dårlig? Det hadde vi fått høre opp og ned i mente av NRK og nyhetskanalen etc. om det var tilfellet. Kan de ikke bare si det som det er; at det er selvmord.

Eller er det farlig å oppholde seg på perrongen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har blitt omdiskutert for ca et halvt år siden om jeg husker rett og mange hadde noen helt syke forslag om hvordan dette kunne løses.

Konklusjonen ble som følger... Shit happens.

Det er godt merket nede på gulvet med sikkerhetsavstand og man skal være ganske så bort i natta om men ikke skjønner at et tog dreper.

De fleste her er nok selvmord. Skal se om jeg finner denne tråden.

Lenke til kommentar

Det er vel uansett ganske åpenbart at den siste som ble drept var selvmord, det skjer ikke to slike ulykker på to dager uansett hvor glatt det er på perrongen eller hvor fort toget kjører... Det var nok snakk om noen som ble "inspirert" av den første... Den første var sikkert selvmord det også, hadde det vært en ulykke ville det som andre allerede ha nevnt være klistret opp over forsiden på alle aviser.

Lenke til kommentar

Synes jeg leser om påkjørsler stadig og vi får ikke høre mer om hva som har skjedd. Er det ulykker så er vel sikringen for dårlig? Det hadde vi fått høre opp og ned i mente av NRK og nyhetskanalen etc. om det var tilfellet. Kan de ikke bare si det som det er; at det er selvmord.

Som de andre skriver, media skriver ikke om selvmord. Det har å gjøre blant annet med respekt for pårørende og at selvmord er svært smittsomt. Men i denne saken er jo det så opplagt, folk skjønner at minst en av disse ulykkene er selvmord.

Det at man lar være å skrive om selvmord kan også ha uheldige sideeffekter; når Jan Werner Danielsen døde, gikk det masse rykter om at det var selvmord (jeg hørte selv disse ryktene). Familien måtte gå ut og avkrefte at det var selvmord før disse ryktene tok slutt. Og det er med på å opprettholde tabuet rundt selvmord slik at man ikke kan diskutere så åpent rundt dette og faktisk gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Som de andre skriver, media skriver ikke om selvmord. Det har å gjøre blant annet med respekt for pårørende og at selvmord er svært smittsomt. Men i denne saken er jo det så opplagt, folk skjønner at minst en av disse ulykkene er selvmord.

Det at man lar være å skrive om selvmord kan også ha uheldige sideeffekter; når Jan Werner Danielsen døde, gikk det masse rykter om at det var selvmord (jeg hørte selv disse ryktene). Familien måtte gå ut og avkrefte at det var selvmord før disse ryktene tok slutt. Og det er med på å opprettholde tabuet rundt selvmord slik at man ikke kan diskutere så åpent rundt dette og faktisk gjøre noe med det.

Problemet er det er påvist dominoeffekter ved slike tilfeller, og hvis media skal gå ut med dette. Så er det andre depressive sjeler som får motet til å gjøre det samme. Det er derfor det er imot presseskikk å skrive om selvmord.

Selvmord er også en veldig alvorlig ting, og påvirker veldig mange. Derfor er det av hensyn til pårørende blant annet at det ikke skrives om det.

Det at det sirkulerte rykter om at det var selvmord, tror jeg ikke noe åpenhet rundt selvmord hadde ført til noe særlig annet.

Lenke til kommentar
Problemet er det er påvist dominoeffekter ved slike tilfeller, og hvis media skal gå ut med dette. Så er det andre depressive sjeler som får motet til å gjøre det samme.

Men i følge mediene gjelder det tydeligvis ikke for skole- eller kjøpesenter-massakrer som involverer atskillig flere mennesker. :hmm:

Lenke til kommentar
Problemet er det er påvist dominoeffekter ved slike tilfeller, og hvis media skal gå ut med dette. Så er det andre depressive sjeler som får motet til å gjøre det samme.

Men i følge mediene gjelder det tydeligvis ikke for skole- eller kjøpesenter-massakrer som involverer atskillig flere mennesker. :hmm:

Disse skjer jo ikke i Norge så da kan det være like godt med disse :innocent: Lurer på hva mediedekningen hadde vært om det var slike massakre i Norge...

Lenke til kommentar

Det er jo selvsagt forskjell på individuelle, selvforskyldte dødsfall og offentlige massakrer av uskyldige mennesker.

Lenke til kommentar

I de aller fleste tilfellene er dette folk som kaster seg frivillig forran toget for å ta selvmord.

Jeg vil gjette at Oslo-Halden er den togtrekningen i landet hvor det skjer flest slike tilfeller. Den mest utsatte perioden i løpet av året er ukene rett før jul, da er det mange deprimerte sjeler rundt om i landet som velger å ta livet sitt, og dette gjelder ikke bare med tog.

I tre år satt jeg på med Oslo-Halden toget nesten ukentlig, og i fjor var det noen som hoppet forran toget 3 ganger i løpet av fire uker. Dette selvfølgelig ukene rett før jul. Nesten hver gang var det enten rett før skistasjon eller råde, dette er områder med dårlig sikt.

Har også snakket med en tidligere lokmotivfører ved gjøvikbanen som ble alkoholiker pga av at toget han førte ved to tilfeller kjørte på personer som ønsket å ta sitt eget liv. Det er ikke lett å bremse et helt tog i fart, når en person hopper forran bare 10meter unna.

Det er synd at folk velger å ta sitt liv, og det er synd at de velger å gjøre det på en så egoistisk måte, som samtidig ødelegger andre uskyldiges liv. Men det er dessverre ikke mye å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Det er synd at folk velger å ta sitt liv, og det er synd at de velger å gjøre det på en så egoistisk måte, som samtidig ødelegger andre uskyldiges liv. Men det er dessverre ikke mye å gjøre med det.

Det er da mye man kan gjøre med det. Bygge nye rettere baner med bedre sikt, gjerde inn baner og fjerne planoverganger, bygge nye spor så tog slipper å kjøre i full fart gjennom stasjoner. Men spørsmålet er om folk synes at prisen av disse tiltakene er verdt det... Det blir jo også å behandle symptomer fremfor å gå til roten til problemene.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...