Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av ny "ungdomsbil"! hjelp verdsettes=)

Anbefalte innlegg

Mye negativt om Vw Vento her, hehe :cry:

Synes personlig det er en god bil. Er en grunn til at jeg ikke har Citroen Xsara for å si det sånn. Kjøper aldri fransk bil noengang.

Ville heller kjøpt japansk da. Galant har jeg erfaring med og. 2 liters motoren er sprek!

Vel, Galanten er ute av bildet her, ihvertfall utgaven med 2liters motor. Den modellen som i så fall er aktuell her den med 1.8 litern. 2 litern er riktignok sprek, men bensingjerrig er den ikke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes personlig det er en god bil. Er en grunn til at jeg ikke har Citroen Xsara for å si det sånn. Kjøper aldri fransk bil noengang.

Ville heller kjøpt japansk da. Galant har jeg erfaring med og. 2 liters motoren er sprek!

Hvis du aldri har hatt en fransk bil regner jeg med at du har gode grunner til å mislike de? Jeg har vokst opp med Citroëner på 80-tallet på godt og vondt. Det å si at det er de beste og mest pålitelige bilene i klassen er å overdrive veldig, men komfort er de veldig gode på. Og nå de siste årene har jo spesielt Renault og Citroën vært blant de beste hva gjelder kollisjonssikkerhet.

Vento er vel ikke en så verst bil, men kanskje ikke det beste valget heller. Forøvrig har jeg hatt Mitsubishi i fem år, og de er det veldig lite tull med. Er enig med deg i at 2 liters Galant føles veldig sprek. Og Carismaen har jo nytt godt av samarbeidet med Volvo hva gjelder sikkerhet.

Enig i at komforten er god i franske biler. Hadde en kompis som hadde Peugeot 406. Meget god flyt og lydisolering i den bilen. Har personlig ikke eid fransk nei, men de har ikke det beste ryktet. Tyske biler har vel og noen feil her og der, men langt lettere å selge. Blir veldig subjektivt dette, og det blir opp til trådstarter hva han velger.;) Men når Jeg kjøpte Ventoen var jeg vel i nesten samme situasjon, og endte opp med den bilen pga en god pris og golf 3 teknikk. Kunne gjerne vært litt mer hk i den dog....

Mitubitshi Galant er derimot veldig sprek. Holdt godt følge med en A6 1,8T :!:

Vel, Galanten er ute av bildet her, ihvertfall utgaven med 2liters motor. Den modellen som i så fall er aktuell her den med 1.8 litern. 2 litern er riktignok sprek, men bensingjerrig er den ikke..

Jeg målte 0,7 l/mil på litt aktiv langkjøring. Ca 1 l/mil på ren bykjøring. 1,8 literen blir litt stusselig i forhold i alle fall. Men det er min mening.

Lenke til kommentar

Hvis du aldri har hatt en fransk bil regner jeg med at du har gode grunner til å mislike de? Jeg har vokst opp med Citroëner på 80-tallet på godt og vondt. Det å si at det er de beste og mest pålitelige bilene i klassen er å overdrive veldig, men komfort er de veldig gode på. Og nå de siste årene har jo spesielt Renault og Citroën vært blant de beste hva gjelder kollisjonssikkerhet.

Vento er vel ikke en så verst bil, men kanskje ikke det beste valget heller. Forøvrig har jeg hatt Mitsubishi i fem år, og de er det veldig lite tull med. Er enig med deg i at 2 liters Galant føles veldig sprek. Og Carismaen har jo nytt godt av samarbeidet med Volvo hva gjelder sikkerhet.

Enig i at komforten er god i franske biler. Hadde en kompis som hadde Peugeot 406. Meget god flyt og lydisolering i den bilen. Har personlig ikke eid fransk nei, men de har ikke det beste ryktet. Tyske biler har vel og noen feil her og der, men langt lettere å selge. Blir veldig subjektivt dette, og det blir opp til trådstarter hva han velger.;) Men når Jeg kjøpte Ventoen var jeg vel i nesten samme situasjon, og endte opp med den bilen pga en god pris og golf 3 teknikk. Kunne gjerne vært litt mer hk i den dog....

Jeg skal nå ikke påstå at franske biler er i toppklasse hva gjelder driftssikkerhet. Men hvis man ser innenfor samme prisklasse på brukte biler behøver man ikke regne med at en 20 år gammel tysk bil skal være noe mer pålitelig enn en 10 år gammel koreaner eller franskmann. Uansett er dette en avsporing. :)

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Jeg målte 0,7 l/mil på litt aktiv langkjøring. Ca 1 l/mil på ren bykjøring. 1,8 literen blir litt stusselig i forhold i alle fall. Men det er min mening.

VW kommer dårligere ut enn mange franske biler når det gjelder feil og driftsikkerhet da men..

http://www.motor.no/tester/brukte_biler/article166629.ece

http://www.nettavisen.no/bil/article1357892.ece?pos=alle

Du har altså bestemt deg for å aldri kjøpe fransk bil på grunn av fordommene dine?

Jeg snakket med en bilforhandler som skulle selge sin 99 Galant. Han sa blandet forbruk lå på i overkant av 1 liter/mila. Dessuten er disse bilene mye dyrere enn 40k kroner..

Lenke til kommentar
Jeg skal nå ikke påstå at franske biler er i toppklasse hva gjelder driftssikkerhet. Men hvis man ser innenfor samme prisklasse på brukte biler behøver man ikke regne med at en 20 år gammel tysk bil skal være noe mer pålitelig enn en 10 år gammel koreaner eller franskmann. Uansett er dette en avsporing. :)

Man får vel tyske biler som er under 20år til 40 000kr?

Saab 900?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...6fdblVQNj271636

Vet at mange sier at man skal ha Turbo når man kjøper Saab, men trådstarter ser gjerne bort fra det?

Lenke til kommentar
Du har altså bestemt deg for å aldri kjøpe fransk bil på grunn av fordommene dine?

Jeg snakket med en bilforhandler som skulle selge sin 99 Galant. Han sa blandet forbruk lå på i overkant av 1 liter/mila. Dessuten er disse bilene mye dyrere enn 40k kroner..

Har personlige erfaringer med bensinforbruket som sier noe annet..... Du får 94-96 modeller fra ca 30-50k. 99 modeller er selvsagt dyrere.

Jeg kommer aldri til å kjøpe fransk nei, ikke pga fordommer, men pga personlige preferanser. Å få en 99 mod Xsara med klima og servicehefte er selvsagt sett svart på hvitt et godt kjøp, men JEG ville ikke kjøpt den likevel. Tenk på stakkaren som kjøpte den ny for 200 000kr, huff :roll:

Lenke til kommentar

Saab 900?

Vet at mange sier at man skal ha Turbo når man kjøper Saab, men trådstarter ser gjerne bort fra det?

Det var mer ment som et eksempel i forbindelse med han som kritiserte Sonata for å være en bestefarbil, og som mente at en 200SX var et bedre valg. Poenget var at jeg heller ville kjøpt en tilsynelatende velholdt og kjip bil framfor en godt brukt ungdomsbil med usikker fortid til samme pris. Hvis poenget var å ha et mest mulig problemfritt bilhold vel og merke. Det er jo klart at når alt funker så vil en morobil være mer tilfredstillende å kjøre rundt med enn en "pensjonistbil" fra f.eks. Hyundai eller Citroën.

Lenke til kommentar

Syntes det er rart at Saab bare er nevnet her e gang, og Volvo ikke er nevnt.

Dette er begge gode biler. Mange mener kanskje at Volvo er harry og ungdomsbil, men det er gode biler som det finnes mye deler til, den er lett og skru på og det eneste som kan ta knekken på disse er rust.

Har selv en Saab (OG)900 -92 mod, har kun godt 160.000, en eier, komplett service hefte. Kostet meg 24.000

Hvis en saab har blitt stelt som den skal og service er tatt kan de gå utrolig langt, er flere i SaabTurboClub som har gått godt over 500.000, og disse går meget pent enda.

Men skal du kjøpe NG 900, så kjøp fra 95 model og opp, da det er litt kluss med de før, men det er rettet nå. Dette trenger du ikke tenke på hvis du kjøper OG

Hvis du vil ha litt luksus kan du jo se på Saab 9000, da denne er større en 900 og en del mer luksuriøs.

OG = Old Generation, ble laget fram til 92/93

NG = New Generation, ble laaget fra 93/94 og utover.

Saab OG900 -89mod

Saab NG900 -96mod

Hvis du kjøper OG900, så sjekk for rust under dørene... Et svakt punkt på disse bilene, fordi dørene går inn under døra som samler opp meget mye salt og annen dritt i løpet av vinteren.

Saab 9000 - 93mod

Saab 9000 -96mod

Edit: Skriveleif.

Endret av ondskapen
Lenke til kommentar
Opel Vecra CD 1.8/2.0L ingen over og ingen ved siden med dette pristaket..

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10118269

Må opp på ca 50k på en 97 mod etter det jeg kunne se på finn.no.. Litt pruting og man ender opp på ca 45 000.

Men du gjorde et godt kjøp der Jada-Jada, ingen tvil om det.

Vet du om flere biler med defekt klima :!: ?

Vel ikke klima men AC i hvertfall og 35.000 med god KM http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...9abcZ3Mq_090653 Denne bilen hadde jeg glatt fått for rundt 25/30.000,- og det er et veldig godt kjøpt "verre er det ikke" :grin:

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Saab 900?

Bare for å ha nevnt det; 2-literne i NG900 og 9000 bruker mindre bensin i turboutgaven. Ikke rare forskjellen dog, 0,92 mot 0,95 så vidt jeg husker. På blandet kjøring, vel og merke. På langkjøring bruker min turboløse 2-liter 0,71-0,72.

Støttes. Det er meget kurante priser på Vectra B for tiden, det er rett og slett gode kjøp som ungdomssbiler vil jeg påstå. Se rbra ut gjør de og.

Lenke til kommentar

Må opp på ca 50k på en 97 mod etter det jeg kunne se på finn.no.. Litt pruting og man ender opp på ca 45 000.

Men du gjorde et godt kjøp der Jada-Jada, ingen tvil om det.

Vet du om flere biler med defekt klima :!: ?

Vel ikke klima men AC i hvertfall og 35.000 med god KM http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...9abcZ3Mq_090653 Denne bilen hadde jeg glatt fått for rundt 25/30.000,- og det er et veldig godt kjøpt "verre er det ikke" :grin:

Har sett på den vectraen flere ganger, men annonseteksten bekymrer deg ikke det minste?! motorbytte etter 4 år?

Men altså ingen som har noe konkret å si om girkassa på en sonata 97 altså?

Lenke til kommentar

Vel motorbytte kan være greit det hvis det er gjort ordentlig og man får en garanti på hvor langt motoren har gått jeg ville snakket med selgeren i hvertfall. Hvordan syntes du den Sonatan var støymessig? tenker da på dekkstøy,motorstøy, vind etc for korianske biler går for å være elendig isolert og min KIA ble helt forferdelig å kjøre med piggdekk. Jeg hadde styrt unna for mer gubbebil og slett kvalitet skal du lete lenge etter, jeg ville heller ventet og kjøpt en Vectra for det kommer stadig inn gode kjøp på disse men man må følge med hver dag.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Vel motorbytte kan være greit det hvis det er gjort ordentlig og man får en garanti på hvor langt motoren har gått jeg ville snakket med selgeren i hvertfall. Hvordan syntes du den Sonatan var støymessig? tenker da på dekkstøy,motorstøy, vind etc for korianske biler går for å være elendig isolert og min KIA ble helt forferdelig å kjøre med piggdekk. Jeg hadde styrt unna for mer gubbebil og slett kvalitet skal du lete lenge etter, jeg ville heller ventet og kjøpt en Vectra for det kommer stadig inn gode kjøp på disse men man må følge med hver dag.

ser den.. har prøvd å kontakte selgeren på mail før, men får vel ringe og prøve å se den!

Lenke til kommentar

Sett på Volvo 850 2.5 20v/10v ?

Gode biler som er driftsikre og meget sikker. Du finner mange fine til 40-50 k.

Som oftest gått mellom 200-300 k km og går mye lengre enn dette så lenge den er holdt bra og skiftet slitedeler jevnlig.

Jeg ville nå ha holdt meg unna biler som er gått rett rundt 100 k km og er billig i pris. Alltid noe tull med disse iforhold til en bil som koster det samme og er gått lengre.

KM har ingenting å si så lenge den er holdt bra og hatt service jevnlig.

Lenke til kommentar
Sett på Volvo 850 2.5 20v/10v ?

Gode biler som er driftsikre og meget sikker. Du finner mange fine til 40-50 k.

Som oftest gått mellom 200-300 k km og går mye lengre enn dette så lenge den er holdt bra og skiftet slitedeler jevnlig.

Jeg ville nå ha holdt meg unna biler som er gått rett rundt 100 k km og er billig i pris. Alltid noe tull med disse iforhold til en bil som koster det samme og er gått lengre.

KM har ingenting å si så lenge den er holdt bra og hatt service jevnlig.

Hva grunnleger du i dette utsagnet da dette er noe av det tåpligste jeg har hørt og strider mot all min erfaring med biler. Kjøper du heller en bil som har gått 200.000 med servicehistorie i stedet for en som har gått 95.000 til samme pris :!: "i såfall vil jeg selge biler til deg"

"Jeg ville nå ha holdt meg unna biler som er gått rett rundt 100 k km og er billig i pris. Alltid noe tull med disse iforhold til en bil som koster det samme og er gått lengre"

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Liker å prute jeg og :!: .. Man har ikke handlet bil uten å ha prutet litt i alle fall.

Ang den bilen så luktet det litt at bilen var gått lengre enn motoren, ettersom den var byttet. Eller?

Ellers vil jeg bare si at jeg går etter lav KM og Utstyr når jeg kjøper bil.

Endret av erasmussen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...