Gå til innhold

Eksportere med hvilken codec?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo kanskje en mulighet, Torbjørn.

Ja, jeg har sett på dette med frameserving, men skjønner ganske lite. Noen som har en liten (norsk helst!) enkel guide for frameserving fra Premiere Pro til TMPGEnc?

Evnt bare eksporter en DV AVI fil ut fra premiere og bruk den....

Lenke til kommentar
Ja, jeg har sett på dette med frameserving, men skjønner ganske lite. Noen som har en liten (norsk helst!) enkel guide for frameserving fra Premiere Pro til TMPGEnc?

Først anbefaler jeg å bruke Debugmode FrameServer, innstallasjon av denne er ganske problemfritt, du velger PP som NLE når du får valget om det, evt. andre NLEs du har som du også vil ha muligheten til å frameserve med. Når du har innstallert dette så starter du å eksportere som vanlig fra PP med å gå inn i File>Export movie, og der du velger format velger du nå Debugmode FrameServer. Still inn noen basic settings i denne dialogboksen, og velg hvor du vil lagre fila. Dette er ikke den ferdige fila di, så denne kan du legge hvor som helst bare du finner den igjen i TMPGEnc. Velg RGB32 og velg Start Frameserving. Det virker nå som om PP starter og rendre fila, men den har nå bare starter og levere frames til hvilken som helst applikasjon som vil ta på seg jobben å rendre det. Start opp TMPGEnc, new project, og bla frem den fila du eksporterte fra PP. Denne er mest sannsynlig på 1 kB. Velg et par vanlige innstillinger som progressiv eller interlaced, PAR, etc. Klikk deg videre inn under format-fanen, og velg kontainer og kodek og alle de innstillingene der, bare å prøve seg frem til du finner det som passer best til deg. Du kan legge til flere formater på samme fila, uten at du trenger å gå innom PP igjen. Bare husk å velg "Output files to seperate files" øverst i format-vinduet, slik at du får en fil for hvert format og kodek du velger. Prosessen er veldig selvforklarende, dette skjønner du når du åpner TMPGEnc.

Noe mer du lurer på så er det bare å spørre. :)

Edit: Skrevet etter hukommelsen, så ta forbehold for at jeg kan ha glemt noen mindre detaljer ;)

Endret av wo0ly
Lenke til kommentar

Rart, hvilke innstillinger bruker du da? Oppløsning, bitrate? Prøv å eksperimenter litt rundt med forskjellige innstillinger.

Pleier aldri å eksportere til wmv så dette er ikke mitt store felt, men en kjapp tur gjennom google sa meg at du kan prøve å eksportere til vanlig ukomprimert DV AVI, for så å kjøre fila gjennom Windows Media Encoder. Verdt et forsøk hvertfall.

Lenke til kommentar

Opplevde ikke noe særlig mye bedre resultat med MPEG-2. Quicktime derimot, er bedre.

Men hvis dere ser på filmene, er det jeg som er pirkete eller er dere enige i at resultatet ikke er godt?

EDIT: Så nå at Quicktime faktisk ikke var noe særlig bedre det heller. Lurer på hva folk gjør jeg ass, for å få bra kvalitet på filmene sine, og en grei størrelse.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

Men finnes det noen mellomting mellom 1024x576 og 512x288? For jeg synes sistnevnte blir litt lite igjen. Men er en video på 1024x576 med 2000 kbps større (altså filstørrelse) enn en 512x288-video med samme bitrate?

Også... Synes du altså at det der er grei kvalitet?

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

mpeg4 eller wmv er det som vil gi mest effektiv komprimering idag og det fungerer fint også i 1024x576, tatt i betraktning at det blir deinterlaced i tillegg...

Evnt ta en titt på disse to eksemplene, begge rundt 180mb

http://www.backyardtv.no/joomla/images/sto...ing_hafjell.mp4

http://www.backyardtv.no/joomla/images/sto...ing_hafjell.wmv

Mpeg4 fila har noen artifacts rundt hjul i slowmotions bla om man ser etter, men for å vise at det fungerer fint i den oppløsningen...

Å velge en annen oppløsning er nada problem, bredde/16 * 9 for å få riktig høyde på 16:9 video. Jeg kommer til å bruke 720x405 på en nettside jeg har under utvikling til flash/mpeg4 video.

Endret av chma
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Når jeg prøver å eksportere til 720x405, eller noe annet enn 1024x576 eller 512x288 for den saks skyld får jeg feilmelding: Invalid framesize!

Trodde man skulle kunne bestemme selv størrelsen? Forresten, synes dere jeg bør være fornøyd med resultatet mitt? Videoene ligger litt lengre opp her...

Forresten så synes jeg det haded vært greit å få til WMV.

Lenke til kommentar

Premiere gir meg den feilmeldingen ja. Også en litt rar ting. Legger ved screenshot fra de to videoene, bildet forklarer vel det meste.

2189933846_3f6d9fb503_o.jpg

Hvorfor skjer dette? Jeg har ikke forandra noe som helst på videoen mellom jeg eksporterte de. Og en annen ting, når jeg eksporterer i TMPGEnc får jeg en liten svart stripe over og under bildet på den eksporterte filmen, selv om jeg velger PAL 16:9.

Tydeligvis vanskelig å få dette perfekt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...