Gå til innhold

Hjelp til valg av OS på filserver

>Jonas<

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til hvilket operativsystem jeg skal velge på filserveren jeg skal sette opp her hjemme.

Slik det ligger an nå har jeg to maskiner tilgjengelige:

PC1

P3 450 MHz

384 MB ram

Vil helst bruke denne.

PC2

Duron 850 MHz

256 - 384 MB ram

Siden jeg skal bruke eksterne disker tilkoblet via firewire så er jeg usikker på hvilket OS som støtter dette. Tenkte på noe som FreeNAS, men det støtter vel kun interne disker?

Serveren skal brukes som filserver, slik at alle her i huset har tilgang til filene som ligger der. FTP hadde sikkert vært fint slik at jeg også kunne fått tilgang til filene utenifra. Hadde vært fint å få opp en ekstra harddisk under Min datamaskin for hver ekstern disk som er tilkoblet serveren. Jeg skal ikke kjøre RAID.

Jeg har Win2k3 server tilgjengelig, og jeg er åpen for linuxversjoner som er såpass enkle å konfigurere at jeg som ikke har noe særlig med kunnskap på området klarer å sette opp en server.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 2000 server?

Windows 2000 ?

Er veldig enkelt å sette opp å kjøre... Ellers kan du vel også prøve deg med Windows home server? :p

De to øverste kan du likegjerne klare å kjøre på 450mhz PC-en.. men det er vel opp til deg..

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
Windows 2000 server?

Windows 2000 ?

Er veldig enkelt å sette opp å kjøre... Ellers kan du vel også prøve deg med Windows home server? :p

De to øverste kan du likegjerne klare å kjøre på 450mhz PC-en.. men det er vel opp til deg..

Systemkravene til 2000 og 2003 er jo de samme, så hvorfor ikke da kjøre 2003? Har ikke noe lisens til Home Server, så det blir ikke så aktuelt.

Grunnen til at jeg helst vil bruke den ene maskinen er at jeg bruker den andre i dag. Den står på garasjen og kjører Xubuntu. Fint å kunne få vært litt på nett der også uten at jeg trenger å drasse med meg laptopen.

Men om jeg bruker 2000/3 da, hvordan skal jeg sette opp fil- og FTP-server? Noen som kunne beskrevet dette for meg, eller henvist til en side der det står? Helst en norsk side eller en lettforståelig engelsk side. Jeg har tidligere satt opp Bulletproof FTP server. Finnes det noe innebygd i Windows eller må jeg bruke tredjepartsprogramvare? I så fall er FTP-saken løst. :)

Lenke til kommentar

jeg ville nok gått for freenas på så pass gammel hw. kan ikke tenke meg at den ikke skal ha støtte for eksterne disker. så lenge de er i et støttet format (bsd har vel ikke ntfs-støtte?).

ellers er det jo div. linux-distroer tilpasset formålet, som clarkconnect. linux har fått ntfs-støtte.

du får bruke det du liker best.

Lenke til kommentar
jeg ville nok gått for freenas på så pass gammel hw. kan ikke tenke meg at den ikke skal ha støtte for eksterne disker. så lenge de er i et støttet format (bsd har vel ikke ntfs-støtte?).

ellers er det jo div. linux-distroer tilpasset formålet, som clarkconnect. linux har fått ntfs-støtte.

du får bruke det du liker best.

Diskene har i dag NTFS, og det er uaktelt å formatere for å bytte filsystem, da jeg ikke har noen planer om å få slettet det som er på diskene.

Jeg er på jakt etter et enkelt og greit fildelingsoperativsystem som krever lite med ressurser og som støtter eksterne disker med NTFS filsystem. Ingen som kan gi noen tips, eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Siden jeg skal bruke eksterne disker tilkoblet via firewire så er jeg usikker på hvilket OS som støtter dette. Tenkte på noe som FreeNAS, men det støtter vel kun interne disker?

FreeNAS støtter ihvertfall usb disker. Siden det er bygd på FreeBSD, så tipper jeg at det støtter firewire disker også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...