V-by Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hoy. Håper dette er riktig forum, hvis ikke, kan noen flytte den? Det har seg slik at jeg er IKT-lærling på en vgs. Serverene vi har er styrt sentralt fra fylkeskommunen, slik at jeg ikke får lekt meg med de, som jeg da syntes er dumt. Eneste vi har her er en printserver, filserver og en domenekontroller til språklabben. Jeg har fått lov til å leke meg med serveren, og gjøre hva jeg vil. Men jeg aner ikke hva... Noen som har noen tips om noe lærerikt, og ikke nødvendighvis det enkleste som jeg kan sette opp? Men også noe som jeg sikkert kan få bruk for fremover, og som ikke er helt bortkastet Om det er Linux eller windows spiller vel ingen rolle. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Hva med å prøve å sette opp exchange ? det er vel det litt utfordring i.. Ellers kan du vel prøve å installere WSUS slik at det kan tas ibruk om det ikke allerede er i bruk... Lag gjerne en guide til WSUS om du får det til.. jeg klarer i alle fall ikke å få til WSUS på en skikkelig måte.. Endret 3. desember 2007 av vargaz Lenke til kommentar
V-by Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Man må vel sette opp hver enkelt maskin til å oppdatere fra WSUS maskinen? Her har elevene hver sine egne laptoper, men hadde vert morro å prøve Lenke til kommentar
ways Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 å kunne sette opp en LAMP-server er jo god kunskap. LAMP = linux, apache2, mysql, php (med visse alternativ). gratis er det også. begynn gjerne med noe enkelt som ubuntu eller debian. og hopp videre til gentoo, archlinux om det blir for lett =) Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Man må vel sette opp hver enkelt maskin til å oppdatere fra WSUS maskinen? Her har elevene hver sine egne laptoper, men hadde vert morro å prøve Dette gjøres via GPO i AD, og må av den grunn ikke gjøres på hver enkelt maskin. Det hadde jo blitt litt av en jobb i så fall Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Man må vel sette opp hver enkelt maskin til å oppdatere fra WSUS maskinen? Her har elevene hver sine egne laptoper, men hadde vert morro å prøve Dette gjøres via GPO i AD, og må av den grunn ikke gjøres på hver enkelt maskin. Det hadde jo blitt litt av en jobb i så fall Probløemet her, er at ingen av pc-ene som brukes, ligger i AD. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Man må vel sette opp hver enkelt maskin til å oppdatere fra WSUS maskinen? Her har elevene hver sine egne laptoper, men hadde vert morro å prøve Dette gjøres via GPO i AD, og må av den grunn ikke gjøres på hver enkelt maskin. Det hadde jo blitt litt av en jobb i så fall Probløemet her, er at ingen av pc-ene som brukes, ligger i AD. Hva med domenekontrolleren til språklabben? Er det ikke noen som bruker den serveren som påloggingsserver i nettet? Installer wsus på den davel.... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Det går vel ann, men språklabben har ikke tilgang til nett. Rommet det står i har heller ikke nett, så må da strekke kabel. hehe Men tror jeg kanskje alikevell skal more meg med en WSUS server. er bedre å ha satt en opp, enn ikke å ha gjort det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå