Simen1 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Det er flere grunner til at jeg tror Intel vil lage bedre integrerte minnekontrollere enn AMD: - Intel har laget mange svært gode minnekontrollere til brikkesettene sine. Særlig P35 og X38 fortjener skryt for DDR2-kontrolleren. Intels håndtering av doble minnekanaler har i flere år vært bedre enn AMDs. Hva er din begrunnelse på dette? Jeg tenker på måten intels minnekontrollere kan veksle mellom å samkjøre kanalene for å få doblet båndbredden når det trengs, og at de kan kjøre uavhengig for å redusere loaded latency når det trengs. Hittil (før Phenom) har AMDs minnekontrollere bare kjørt i den førstnevnte modusen. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Blir nehalem intels første monolittiske firekjerne eller fortsetter de med 2 brikker på samme sokkel? Etter det jeg har lest rundt omkring (bl.a. Toms Hardware tror jeg) så blir det en ekte firekjerne. Og familienavnet øker til "Core 3". Men dette er jo bare rykter, siden Intel ikke bekrefter slikt. Allikevel pleier noen av disse ryktemakerne å være velinformerte og de drar ut en del informasjon på f.eks. Intel Developer Forums. Ellers er jeg overbevist om at hurtigtoget til Intel med Nehalem vil dra fra AMD enda mer, dessverre. Intel vil kanskje nå øke prisene sine også, siden de mangler reell konkurranse. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Ellers er jeg overbevist om at hurtigtoget til Intel med Nehalem vil dra fra AMD enda mer, dessverre. Intel vil kanskje nå øke prisene sine også, siden de mangler reell konkurranse. Ja, det ser stygt ut så jeg krysser bare fingrene for at AMD snart klarer 3 GHz Phenom med den nye B3-steppingen på 65nm og gjør en fenomenal overgang til 45nm og DDR3 i andre halvår av 2008. 4 GHz Phenom ville virkelig gjort seg mot Nehalem. Tiden vil vise hvor fjerntliggende den drømmen er. Det er lov å håpe. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Merkelig at Intel velger å redusere mengden L2 cache fra 12 til 8 på firekjernene. Er det noen som vet om L2 cachen består av 2 separate deler (som dagens 2*4 eller 2*6MB) eller om den blir i ett stykke som deles mellom alle fire kjernene? Blir nehalem intels første monolittiske firekjerne eller fortsetter de med 2 brikker på samme sokkel? Årsaken til at de reduserer L2 størrelsen er nok at de får en del lavere RAM forsinkelse. Da er det bedre med litt mindre og potensielt raskere L2 cache enn det de har i dag. En kan i alle fall si at balansen mellom hastighet og kapasitet bør skiftes litt mer i retning hastighet. Nehalem blir nok Intels første monolittiske 4 kjerne x86 CPU. Fra før av har de IO prosessorer med fire kjerner og det kan hende at Itanium kommer ut noen måneder før (eller etter) i monolittisk fire kjerne variant. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Ellers er jeg overbevist om at hurtigtoget til Intel med Nehalem vil dra fra AMD enda mer, dessverre. Intel vil kanskje nå øke prisene sine også, siden de mangler reell konkurranse. Ja, det ser stygt ut så jeg krysser bare fingrene for at AMD snart klarer 3 GHz Phenom med den nye B3-steppingen på 65nm og gjør en fenomenal overgang til 45nm og DDR3 i andre halvår av 2008. 4 GHz Phenom ville virkelig gjort seg mot Nehalem. Tiden vil vise hvor fjerntliggende den drømmen er. Det er lov å håpe. AMD sliter veldig for tiden ja, men det ser i allefall lysere ut enn for noen måneder siden. Heldigvis for AMD, har de sluppet en ny og mye bedre skjermkort-serie nå (3800-serien). Får håpe at salget løfter seg. Personlig tror jeg AMD er på vei mot stupet, men jeg er sikker på at det er flere selskap som bare venter på at de skal havne i alvorlig trøbbel, slik at de kan kjøpe AMD billig. Jeg tror også at AMD vil ha godt av å få inn et større elektronikk-selskap på eiersiden. Problemet AMD alltid har hatt, er at de har manglet penger til R&D. Hvis f.eks Samsung skulle komme inn som eier, vil pengebingen øke betraktelig. Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Ellers er jeg overbevist om at hurtigtoget til Intel med Nehalem vil dra fra AMD enda mer, dessverre. Intel vil kanskje nå øke prisene sine også, siden de mangler reell konkurranse. Ja, det ser stygt ut så jeg krysser bare fingrene for at AMD snart klarer 3 GHz Phenom med den nye B3-steppingen på 65nm og gjør en fenomenal overgang til 45nm og DDR3 i andre halvår av 2008. 4 GHz Phenom ville virkelig gjort seg mot Nehalem. Tiden vil vise hvor fjerntliggende den drømmen er. Det er lov å håpe. AMD sliter veldig for tiden ja, men det ser i allefall lysere ut enn for noen måneder siden. Heldigvis for AMD, har de sluppet en ny og mye bedre skjermkort-serie nå (3800-serien). Får håpe at salget løfter seg. Personlig tror jeg AMD er på vei mot stupet, men jeg er sikker på at det er flere selskap som bare venter på at de skal havne i alvorlig trøbbel, slik at de kan kjøpe AMD billig. Jeg tror også at AMD vil ha godt av å få inn et større elektronikk-selskap på eiersiden. Problemet AMD alltid har hatt, er at de har manglet penger til R&D. Hvis f.eks Samsung skulle komme inn som eier, vil pengebingen øke betraktelig. Jeg tror at den eneste måten AMD skal komme seg på lik linje med Intel uten at det skjer ett vidunder er følgende: Bli kjøpt opp av noen store med veeeldig dype lommer og villige til å bruke noen billioner! Det er vel også Intels store frykt. Tror neppe Samsung vil kjøpe opp AMD med det første, har ikke de som motto og bygge seg opp in-house? Mente jeg hadde lest det ett lurt sted. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Vet ingenting om Samsung har tenkt å kjøpe AMD, bare et eksempel. Egentlig tror jeg Intel har lyst til at AMD skal overleve. Hvis AMD går dukken, vil kanskje Intel få anti-trust saker mot seg. De er mer tjent med å ha en veldig svak konkurrent som så vidt klarer å holde det gående, enn ingen konkurranse i det hele tatt. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Jeg tenker på måten intels minnekontrollere kan veksle mellom å samkjøre kanalene for å få doblet båndbredden når det trengs, og at de kan kjøre uavhengig for å redusere loaded latency når det trengs. Hittil (før Phenom) har AMDs minnekontrollere bare kjørt i den førstnevnte modusen. Såvidt jeg vet kan Intel-kontrollerne ikke lese urelaterte data i paralell. Grunnen til at det ofte leses fra bare én kanal i gangen er trolig den begrensende faktoren som er at FSB også må overføre data til og fra chipset. Det er ganske enkelt ikke rom for å hele tiden aksessere begge minnekanalene. Jeg sier ikke dermed at Intels kontrollere er dårlige, innenfor rammebetingelsene til plattformene, men jeg ser ihvertfall ikke at dette setter AMDs løsning i et dårligere lys. Så lenge det bare er en adresse-enhet vil jeg si at lockstep er en god løsning. AMDs kontrollere tilbyr også nyansert kontroll over organiseringen av køer og data. En annen ting er at dette ikke handler om "byggekvalitet", som trolig kommer til å bli mer avgjørende for helheten - dette handler om strategi. Den er jo lettere å endre / forbedre, og jeg regner med at AMD er bevisste på hva de foretar seg her. Det er tross alt en stund siden de begynte å designe minnekontrollere for en tilsvarende plattformstruktur som de bruker idag. Endret 4. desember 2007 av Quintero Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 22mm i 2011, en stund til, men steike for smått tingene begynner å bli Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Intel har sagt at de vil implementere minnekontrollere med 34GB/s båndbredde på sine Itanium prosessorer (stort quad core monster på 700mm^2 med 30MB cache). Dvs. 4 x 8.5GB/s FB-DIMM kanaler. Kapasiteten per sokkel vil ligge på 128GB med 4GB moduler mot 16GB for en dual channel DDR2 kontroller og 8GB for en high speed dual channel DDR3 kontroller, igjen forutsatt 4GB moduler. I tillegg kommer 96GB/s interprosessor båndbredde. Xeon MP vil antagelig få lignende egenskaper. Endret 5. desember 2007 av Anders Jensen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå