abene Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Den norske søketjenesten Sesam går med store tap og må begrense pengebruken. Les mer Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hvorfor skulle man ønske å bruke noe annet enn google? og hvis.. velger man ikke kvasir om man skal søke norskt? jeg bruker selv kun google... sesam har aldri vært noe alternativ. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Vent, er sesam en søkemotor? dette var nytt for meg. Alltid trodd det var en mediaportal eller noe...Kanskje de burde revurdere markedsføringen sin? Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Skjønner ikke hvordan det er mulig å tape så mye penger. Det er tross alt kun en søkemotor. Google ble startet av noen gutter i garasjen til en bekjent. Siden det gikk bra, bør kanskje de andre revurdere hvordan de bruker pengene (kanskje det Sesam har skjønt nå). Minner meg litt om hvordan det er når enkelte starter en ny bedrift. Det første mange gjør er å skaffe seg en eksklusiv firmabil, mobiltelefon osv. Dette før de i det heletatt vet om bedriften deres har mulighet til å tjene penger. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Bruk google! bruker google til alt og har aldri brukt noe annet i hele mitt liv. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Sesam har for meg aldri vore eit alternativ, det er så mange søkemotorer på markedet idag at det er egentleg idioti å hoppe inn i karusellen så seint og bare være ein kopi. Om eit par år så forsvinner Sesam, akkurat som OS/2 gjor Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Synes det er bra Sesam taper penger, håper de legger ned. Sesam var dømt som et tapsprosjekt fra starten. Et godt eksempel på dårlig planlegging, eierne har neppe spurt seg selv hvorfor en skulle ønske å bruke en så dårlig søkemotor framfor Google. Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 De laget aldri en toolbar som ble bundlet med på programvare. Derfor den gikk ad undas ;p Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Har aldri brukt Sesam, heller ikke Kvasir. Først må de overgå google, så kan jeg vurdere det. Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har tatt turen innom Sesam, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Det samme med Kvasir, selv om det kun er en grunn til det: De satans kukreklamene de sendte på TV for en stund siden fikk meg til å boikotte hele dritten. Nei huff, Google "4 eva". Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg bruker Sesam som TV-guide, hender at jeg bruker Kvasir på norske søk og spesielt mtp privatliv. Google er greit til alt annet. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Brukte Sesam en gang, sa lo jeg. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg bruker Sesam som TV-guide, hender at jeg bruker Kvasir på norske søk og spesielt mtp privatliv. Google er greit til alt annet. Visste jeg hadde vært borti navnet. Bruker den også som TV-guide av og til i mangel av noe bedre. Ellers er jeg overrasket over at det går an å tape 321 millioner på få år UTEN at folk (inkludert meg selv) er klar over at de faktisk primært er en søkemotor. Bruker google og er fornøyd med det. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Så lenge sesam er en dårligere søkemotor selv på norske sider er det lite aktuelt å bruke den i stede for google. Dessuten har man alerede kvasir, så ser ikke helt at sesam har så stor sjangs i dette markedet. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Det overrasker meg egentlig at det er så mange firmaer som tror de har en ørliten sjanse i helvete til å konkurrere i søkemotormarkedet (da mener jeg ikke nisjeområder). Sesam har bare irritert meg til nå, reklamer på kino . Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 synes bildet i artikkelen sier mye. når jeg trenger en søketjeneste er jeg ikke interessert i "alt om idol". Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Eg bruker nyhendesøket til Sesam mykje, har laga ein del RSS-feedar etc. Det at ein kan søkja i papiraviser er veldig bra, og arkivet deira bakover i tid. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Det jeg tror har vært mye av feilen til Sesam er at de har satset alt for mye på å utvikle en bra søkemotor uten å se at det å utvikle en bra søkemotor er både dyrt og vanskelig. Når selv ikke Yahoo og Microsoft greier å konkurere med Google er det temmelig klart Sesam aldri kan lykkes ved å følge samme strategi som dem. Det Sesam derimot kan gjøre er å bruke sin posisjon i norsk media til å skaffe seg samarbeispartnere slik at man ikke bare kan søke på websider, men også i databaser som A-tekst (Mange norske aviser fellesdatabse for artikkeler), Nasjonalbiblioteket, Skole og Lærebøker, Forskingsartikkler ved universitetene og høyskolene i landet ol. Det eneste Sesam har gjort tilnå på dette feltet er å legge inn klippdatabsen til TV2 Sumo og NRK Nett-TV, samt bildedatabasen til Aftenposten og VG. Men når man får bilder i mikroskopiske størrelser og man må betale for alt man vil se på TV2 syns jeg litt av poenget blir borte. Alt man får opp når man søker forventer man jo at man skal kunne bruke og se gratis. Endret 3. desember 2007 av JonT Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Sesam funker også bra på navn på privatpersoner o.l. Syns i alle fall det er bedre enn gulesider/telefonkatalogen. Lenke til kommentar
Gekonody Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Men på basic internettsøking suger Sesam (og Kvasir, for den del) KØLLE. Deres søkeresultater er eksakt de samme som Googles søkeresultater med sider fra Norge. BULLSHIT! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå