Gå til innhold

Tilbehør som er av typen "kjekt-å-ha" til dSLR...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
UV-filter, eller rettere sagt beskyttelsesfilter har jeg på *alle* objektivene mine. Det er billigere å skifte ut filteret enn frontlinsa på objektivet ;)

Kanskje feil sted å ta diskusjonen, men hver gang denne diskusjonen kommer opp, så blir jeg sittende å lure på hvor mange som noen sinne har byttet ut et UV-filter fordi det har blitt ripet opp?

Hvor mange som ikke bruker beskyttelsesfilter har opplevd å ripe opp eller knuse et frontelement? (ikke jeg)

Knust ved tryning teller ikke, fordi jeg, i likhet med Hr. Crazysteps stiller meg sterkt tvilende til beskyttelseseffekten der - UV-filteret sitter mer utsatt til, og knuser der frontelementet ikke blir det.

Jeg har, to ganger. Første gang fordi en idiot av en egyptisk "security" drylte kameraet med objektiv i betonggulvet. Resultat: Knust filter og ødelagte gjenger. Hadde jeg ikke hatt på filteret ville filtergjengene i objektivet røket.

Erstatning? Har du prøvd å få erstatning fra noen korrupte security'er i et u-land?

Andre gang da en særdeles nærgående gås ikke likte mine paparazzi-tendenser :) Ble hakk i filteret.

Ei heller vet jeg hvor mange ganger jeg har tørket av snutemerker etter hundehvalper og andre smådyr i jakten på fine og/eller kreative foto. Jeg vil heller slite ut coating'en på filteret enn å spandere oppcoating i mangetusenkronersklassen på L-objektivene mine.

Vel nok bruker jeg stort sett solblender på de objektivene jeg har det, men det er ikke alltid like praktisk, så som ved nærfotografering og/eller "makro" (med mellomringer).

Ja, jeg er til tider uforsiktig med utstyret mitt og bruker det mye. Så litt minimum av ekstra beskyttelse er nok greit. Optisk kvalitet kan man diskutere opp og i mente, men ikke jeg eller noen av mine (fotograf)-venner klarer å se noen forskjell på fotografier tatt med/uten filter.

Så, for mitt vedkommende; jeg bruker filter. Jeg har ikke mere å tilføre eller kunne forsvare i denne diskusjonen, og den er herved over for min part. Men bevares, andre må gjerne diskutere/krangle til de ser mannen med ljåen ;)

[Edit]Grammatisk korrigering[/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Altså, har man penger man ønsker å bli kvitt og ikke finner noe bedre å bruke de på, så skal ikke jeg komme og si at man ikke skal kjøpe seg et filter, med den eventuelle reduseringen av kvalitet eller også lysstyrke dette medfører.

Mitt budsjett prioriterer jeg gjerne annerledes (også har jeg tabbeforsikring inkludert både i innbo og reiseforsikring)

Lenke til kommentar
Giotto Rocket

RRS L-Bracket

Pocket Wizard Plus II sett med Pre trigger cable

Hva er alt det der?

Giotto Rocket er den ultimate støvblåseren for å fjerne støv på sensor eller andre steder.

Real Right Stuff L- Bracket er den ultimate måten å feste kameraet til stativet samtidig som den beskytter kameraet hvis man mister det i bakken. Den sikrer også det mest stabile feste av kameraet til stativet når kameraet brukes i portrett stilling.

Pocket Wiz.... er radiostyrt fjernutløsning (500 meter rekkevidde) med mulighet for at kameraet er aktivert (autofokus) hele tiden

Lenke til kommentar

Men når dette er sagt, merker man om man har en liten ripe i frontglasset? Neppe.

berre prøv å klistre på ein liten bit av ein post-it lapp på frontelementet, og sjå om du ser det på bilder, om du ser denne, så er det så utrulig lite at ein aldri hadde lagt merke til ei lita ripe.

min gamle 35-105mm har en 6-10 små riper på glasset, ser eg det igjen på nokre av bilda? nei.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke beskyttelsesglass, men heller solskjerm og setter selvsagt alltid dekselet på etter bruk. Greit å lage en huskeregel på hvor man har dekselet, bruker å legge dekselet i bukselomma.

UV-filter kan man trygt si forringer bildekvaliteten siden du legger til et glass i objektivet som ikke er tiltenkt i det opprinnelige designet. Bildene blir svært utstatt for styggheter i motlys

Lenke til kommentar

Jeg er som EivindF - bruker alltid solblender, og praktisk talt alltid dekselet, men jeg har blitt litt sløvere med det i det siste (etter Oktobberfesten, faktisk - da brukte jeg ikke dekselet på 30/1.4'en min på 30 dager...).

FWIW, så er alle flater i et objektiv der man går fra glass til luft utsatt for refleksjoner. Problemet dempes med antireflekscoating ("multicoating"), som de dyrere UV-filtrene har, men den kan aldri helt eliminere potensialet for refleksjoner internt i objektivet. Hver glass-til-luft-flate kan skape en refleksjon mot hver annen glass-til-luft-flate i objektivet - det vil si at antallet flater i et objektiv som er utsatt for refleksjoner = 2x antall linsegrupper. Siden et filter utgjør en linsegruppe med to glass-til-luft-flater, vil det effektivt doble antallet muligheter for refleksjoner i objektivet. Det tristeste jeg ser er billige kitobjektiver med UV-filtre. Enten har stakkaren brukt like mye, eller mer, på filteret som på objektivet (altså er filteret mer beskyttelsesverdig enn objektivet!), eller så har de et crap filter, som dramatisk forringer bildekvaliteten...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Plastpose dersom kameraet er nedkjølt? er det viktig...?

Hvis ikke kan i verste fall både kamera og objektiver skades av fukt.

Den varme, fuktige lufta kondenserer på de kalde delene av kameraet og det oppstår små vanndråper, både på innsiden og utsiden av utstyret ditt.

Så ja, kan vise seg å være viktig.

For meg var dette et genialt tips. Har vært litt usikker på å ta med meg kamera ut i kulden eller i litt fuktig vær.

Oppnår man det samme ved å ha kamera liggende i bag'en? Eller er det viktig å få denne ut av bag'en og inn i en tett pose?

Lenke til kommentar
Poenget er at du må unngå tilførsel av ny luft før kameraet har fått samme temperatur som omgivelsen. Så med mindre du har en lufttett bag så vil ikke dette være like effektivt.

Senere i vinter skal jeg på overnattingstur i skogen. Jeg ønsker selvfølgelig å ha med meg D80'en. Hvordan skal jeg oppbevare/håndtere kamera hvis det er ned mot 10-15 minus?

Noe spesielt jeg må tenke på? Ha med kamera inn og ut av teltet/gapahuk. Osv osv..

Lenke til kommentar
Poenget er at du må unngå tilførsel av ny luft før kameraet har fått samme temperatur som omgivelsen. Så med mindre du har en lufttett bag så vil ikke dette være like effektivt.

Senere i vinter skal jeg på overnattingstur i skogen. Jeg ønsker selvfølgelig å ha med meg D80'en. Hvordan skal jeg oppbevare/håndtere kamera hvis det er ned mot 10-15 minus?

Noe spesielt jeg må tenke på? Ha med kamera inn og ut av teltet/gapahuk. Osv osv..

Bruk posetrikset ut og inn av fuktige og varme luftrom (som telt).

Oppbevar batterier varmt.

Ellers... kos deg :)

Lenke til kommentar

Litt av mitt:

Stort sett med:

UV-filter: Som det sies mest for å beskytte gjenger og front mot slitasje, med tanke på videresalg senere

Pola-filter

Gråkort

Mikrofiberklut

Snutebag

Dekkplast til LCD-skjermen på kamera

Ofte med:

580 ex blitx med off shoe cord

2 billige 540 EZ blitzer (500 kr/stk brukte, manuelle) + gadgetinfinity radioutløsere (billig PocketWizard etterligninger)

Gadgetinfinity radioutløser for kamera

Omnibounce kopier fra ebay

Cullman Magic Clamp. (Tvingelignende stativ, med kulehode. Fungerer som blitzstativ, eller til kamera i nødsfall. Kommer vel ti å bytte denne i en gorillapod slr-zoom)

Sammenleggbar reflektor/diffusor. En hvit skjerm som kan diffusere ved makro, og søly/gull/hvitt/svart overtrekk.

Kamerasekk

Ved behov:

Mini softbox

Paraplyer og paraplyfeste

Blitzstativ

Kamerastativ

Monopod

Sensorblåser

Lenke til kommentar
Knust ved tryning teller ikke, fordi jeg, i likhet med Hr. Crazysteps stiller meg sterkt tvilende til beskyttelseseffekten der - UV-filteret sitter mer utsatt til, og knuser der frontelementet ikke blir det.

Har hørt om flere, inkl. en kamerat som har plukket opp sitt objektiv fra asfalten og kun børstet av glassrester etter UV-filteret. Og når du har objektiver til langt over 10000kr, er det mer artig å kjøpe et nytt UV-filter til en tusing, enn å betale hauger og lass for å reparere det..

Og hvorfor denne uendelige skrikingen om at UV-filter gjør objektivet optisk dårligere? Dette gjelder vel kun refleksjoner? Jeg har i alle fall problemer med å se optiske avvik med og uten UV-filter..

Har filter på både Tokina 12-24 og 70-200VR av den grunn at jeg ønsker å ta vare på glasset. Henholdsvis Hoya Super-HMC og Nikon NC-77 som regnes som noe av det bedre.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Har hørt om flere, inkl. en kamerat som har plukket opp sitt objektiv fra asfalten og kun børstet av glassrester etter UV-filteret. Og når du har objektiver til langt over 10000kr, er det mer artig å kjøpe et nytt UV-filter til en tusing, enn å betale hauger og lass for å reparere det..

Og hvorfor denne uendelige skrikingen om at UV-filter gjør objektivet optisk dårligere? Dette gjelder vel kun refleksjoner? Jeg har i alle fall problemer med å se optiske avvik med og uten UV-filter..

Har filter på både Tokina 12-24 og 70-200VR av den grunn at jeg ønsker å ta vare på glasset. Henholdsvis Hoya Super-HMC og Nikon NC-77 som regnes som noe av det bedre.

Diskusjonen gjelder primært billige UV filtre på billig optikk.

Men at billige UV filtre ødelegger ytelsen er det ikke tvil om; det gjelder ikke skarphet; men strølys og slør blir klar mere fremtredene.

Tom

Lenke til kommentar

Har selv lagt min elsk på den minste snutebaggen til Lowepro (TLZ Mini?). Får akkurat plass til E-510 med 14-54mm objektivet + lader, fjernkontroll og minnekort. Eneste som er litt synd er at jeg ikke får blitsen med på noen måte. Genial feriebag.

Men; er det noen som vet om noen bra håndstropp? Er ikke fan av den som følger med og er ment til å slenge rundt nakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...