Gå til innhold

Tilbehør som er av typen "kjekt-å-ha" til dSLR...

Anbefalte innlegg

Fortell om tilbehøret til ditt speilrefleks kamera du ikke klarer deg uten og anbefaler alle andre å skaffe seg. Dette kan gjerne være en liten filleting eller noe dyrt og vrient å få tak i. Jeg tenker ikke på normale ting som vanlig stativ, ekstern blits eller objektiver. Mer typen "stæsj" som fjernutløsere, spesielle bagger, bokser, stropper, filtere osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er greit å ha med seg sensorrengjøringssett, gjerne ikke på dagsturer, men i alle fall på lengre turer. Blir jo ofte til at jeg skifter litt objektiver underveis, med de følger det kan få. Er så unødvendig å måtte fikse ekstra på hvert bilde p.gr.av støv.

Er også kjekt med en pose med ukokt ris, grei å bruke som stødig (og formbart) underlag ved makrofotografering.

Lenke til kommentar

Plastposer.

Når du har vært ute i kulda og kommer inn. Putter du kamera ditt inn i en plastpose og lar det ligge der å tine...

Fatle

Et fatle du kan knyte til den armen du holder kameraet med. Reduserer vibrasjon i denne hånden, noe som gjøre kameraet ditt mer stødig. Lagt mer stødig. Du kan bruke kamerstroppen til det, men en skikkelig fatle er genial

Microfiberklut for briller. Jeg bruker hvertfall en slik om det blir mye gris på linsa.

Lenke til kommentar
Plastpose dersom kameraet er nedkjølt? er det viktig...?

Hvis ikke kan i verste fall både kamera og objektiver skades av fukt.

Den varme, fuktige lufta kondenserer på de kalde delene av kameraet og det oppstår små vanndråper, både på innsiden og utsiden av utstyret ditt.

Så ja, kan vise seg å være viktig.

Hva er egentlig en "Lensbaby"? Må nå hvertfall ha meg en fjernutløser og et UV-filter.

Lensbaby er et objektiv med en belg som vegger, så man kan vri den og strekke den og gjøre mulig rart for å flytte fokus og forvrengning. Veldig krativt.

Fjernutløser er kjekt. UV-filter er unødvendig. Objektivene dine er UV-beskyttet!

Giotto Rocket

RRS L-Bracket

Pocket Wizard Plus II sett med Pre trigger cable

Hva er alt det der?

Lenke til kommentar
UV-filter er unødvendig. Objektivene dine er UV-beskyttet!

Crazysteps og jeg er ikke enige om så mye, men dette er vi enige om. :) Forøvrig har også sensoren UV-filter, som tar rotta på det lille objektivet slipper gjennom av UV.

"Ørepumpe" (litt som Giotto Rocket, men billigere) fra Apoteket til sensorrens og spesielle våtservietter til "objektivvask" er det jeg har i baggen min, sammen med ekstra batterier til blitsen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

UV-filter, eller rettere sagt beskyttelsesfilter har jeg på *alle* objektivene mine. Det er billigere å skifte ut filteret enn frontlinsa på objektivet ;)

Jeg kan godt reise på langtur kun med kamera og ett eneste objektiv (som regel 24-70'n), men jeg må alltid ha med meg WhiBal-kortet mitt..

(Jepp, skyter utelukkende i rå-format).

[Edit]Hmm, teksten kom dobbelt..[/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
UV-filter, eller rettere sagt beskyttelsesfilter har jeg på *alle* objektivene mine. Det er billigere å skifte ut filteret enn frontlinsa på objektivet ;)

Kanskje feil sted å ta diskusjonen, men hver gang denne diskusjonen kommer opp, så blir jeg sittende å lure på hvor mange som noen sinne har byttet ut et UV-filter fordi det har blitt ripet opp?

Hvor mange som ikke bruker beskyttelsesfilter har opplevd å ripe opp eller knuse et frontelement? (ikke jeg)

Knust ved tryning teller ikke, fordi jeg, i likhet med Hr. Crazysteps stiller meg sterkt tvilende til beskyttelseseffekten der - UV-filteret sitter mer utsatt til, og knuser der frontelementet ikke blir det.

Lenke til kommentar
går det virkelig ut over kvalitet? Det står skrevet mange plasser at det ikke gjør det...

Kommer an på kvaliteten av filteret - jeg brukte før et rimelig et på et av mine objektiver og var da mer plaget av flare og blasse bilder. Så jeg har sluttet å bruke UV filtre.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...