Gå til innhold

Kjøring på 2-felts vei/motorvei i venstre felt


Ekko

Anbefalte innlegg

Hei

 

Rundt i Bergen finnes det en del 2-felts veier med 60 og 80 soner. Med mindre jeg har svært god tid har jeg for (u)vane å legge meg i 65-70 (60-sone) eller 85-90 (80sone). Jeg ligger da i høyre felt såfremt det går an og bruker venstre felt til forbikjøring. Dersom jeg ligger i venstre felt i 85-90 og det kommer en bak meg i 100 legger jeg meg inn i høyre felt.

 

(Resten av teksten gjelder 80-sone)

 

MEN når det er såpass mye biler i begge felt at høyre feltet kjører i 70 (for det er det alltid en eller annen som gjør) og man må lete etter plass for å kunne legge seg inn fra venstre til høyre felt føler jeg at bruken av venstre felt skifter litt karakter. Hvis farten på venstre feltet er 85 og bilene også her ligger ganske tett irriterer det meg å bli kjørt opp i ræven og blinket på av en fyr som vil ligge i 100.

 

Det som da skjer er at jeg må finne meg en luke i høyrefeltet, legge meg inn, bremse ned fra 85 til 70 for deretter å bli forbikjørt av flere biler i venstrefeltet før det kommer en ny luke jeg kan legge meg ut igjen i.

Fyren som vil ligge i 100 kjører deretter opp i nestemann som ligger i 85 og blinker på ham, og slik går det videre.

 

Når det er såpass mye biler ute og kjører at man har behov for å bruke begge feltene for å avvikle trafikken, synes jeg denne type kjøring er litt forkastelig. Det er rett og slett å presse seg frem på bekostning av andre. Jeg mener høyrefeltet skifter egenskap fra et forbikjøringsfelt til et avlastningsfelt når trafikken blir stor nok, selv om farten er høy. Hadde man stått i saktegående kø i begge felt på samme veien ville ingen begynt å blinke for å komme seg forbi.

 

Noen synspunkter på dette?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så DU er en av de plagsomme som ligger i 85-90 i forbikjøringsfeltet når jeg gjerne vil holde en fart på 100+? Jaja, du er i alle fall ikke blandt de værste. Det er han i den gamle opelen sin som ligger i 70 i venstrefeltet, fordi fartsgrensen er jo 80 og da har han lov til det! Speedometeret kan jo umulig vise feil, for han holder jo samme fart som de i høyrefeltet.. Personlig syntes jeg du burde legge ut og slippe forbi, det er alltid noen som har dårligere tid enn deg selv. Værste jeg har opplevd er i fløyfjells da jeg tok igjen en bil som lå i 80, og etter å ha lagt bak han noen hundre meter bestemte jeg meg for å gi han et diskrè blink så han kunne legge seg inn. Istedet gikk det noen sekunder så bråbremset han, har aldri hatt så lyst å presse noen av veien som da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er mye trafikk, så kan ingen forvente å ligge 20km/t over farsgrensen uten hindring. Det er bare sånn det er. De fleste flerfeltsveier er jo nettopp bygd for at ett felt ikke klarer å ta unna for all nødvendig trafikk i de periodene der mest trafikk. Det er da helt korrekt at begge feltene benyttes som vanlige kjørefelt, men man vil kjøre like fort som de i høyre, så legger man seg selvsagt i høyre.

Lenke til kommentar
Så DU er en av de plagsomme som ligger i 85-90 i forbikjøringsfeltet når jeg gjerne vil holde en fart på 100+?

 

Du leste hele innlegget mitt godt?

Når jeg skriver 85 så mener jeg 85, ikke at speedometeret mitt viser 85.

 

Du mener altså at en tofelts vei er til, ikke for å bedre trafikkflyten, men for at de som ønsker å holde (for) høy fart skal få gjøre dette? Alle de (og det er ganske mange) som ligger i 85-90 bør legge seg i feltet som går i 70, slik at 5-6 turbokanoner skal få anledning til å ligge i 20 over fartsgrensen når allerede kapasiteten på veien begynner å bli presset?

 

Hva med å tenke på hva som er det beste for samfunnet istedenfor å kun tenke på seg selv?

Lenke til kommentar

Jeg lå en gang foran en bil på vei med to felt i kjøreretning. Dette var midt i rushtiden, og jeg lå kanskje rundt 60 (fartsgrense 60), fordi det var tettpakket trafikk i begge felt. Dette er en vei med mange kryss hvor det ikke er avkjøringsfelt på høyre side. Dvs. at skal man ikke kjøre av til høyre, så anbefales det ikke å legge seg i høyrefeltet i det hele tatt når trafikken er tettpakket, rett og slett fordi det er svært saktegående kø langt bakover fra hvert av kryssene. Så til saken; føreren av bilen trodde tydeligvis det var bare å rydde folk av veien. Drev og blinket med lysene bak meg, sansynligvis for å få meg over i høyre felt. Vitsen? Fremover gikk trafikken i samme hastighet som jeg kjørte, og trafikken var tettpakket hele veien forover.

 

Nå skal det sies at det er forskjell på om det er 10 biler som kjører i kø, og når hele veien er brukt kun til køkjøring så langt forover og bakover en kan se.

Lenke til kommentar

Hadde alle fulgt veitrafikkloven og trafikkreglene, så hadde faktisk aldri slike situasjoner oppstått. Det er litt problematisk å avgjøre hva som er best å gjøre, siden både det å bruke høyre og venstre felt har både sine fordeler og ulemper.

 

1) Legger man seg i høyre felt, så øker man bare avtanden som trengs for å passere køen. Man skaper likevel plass i venstre felt.

2) Legger man seg i venstre felt, så lager man kø der, som følge av at avstanden en trenger er lang, men man er med på å redusere avstanden som trengs for andre som skal forbi.

 

Er det slik at høyre felt rett og slett er en lang kolonne som følger samme hastighet flere km lengre frem, så har man jo ikke så mye valg. Det er da venstrefeltet bare rett og slett må brukes om kjørefelt og ikke nødvendigvis forbikjøringsfelt. Det er da kapasiteten for ett felt er oppbrukt. En uskrevet regel som ikke støttes av myndighetene er uansett at trafikken i venstre felt bør gå noe over fartsgrensen dersom høyre felt følger eller ligger rett under fartsgrensen.

 

Det bør ALDRI oppstå køer på 5-10 biler som ligger paralellt i begge kjørefelt, selv om det norske bilfolket har en tendens til å lage slike situasjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

eneste maten a lose problemet pa, er at alle ma holde samme fart. det skjer selvsagt ikke, og dette problemet oppstar. ta f eks nar det er max ko og alle ligger i 20, hvis alle hadde gatt opp til 80 samstundes hadde det vert no prob, men siden alle ligger i revva pa noen annen igjen, sakker man ned.

synkroniser!

Lenke til kommentar

Vil dere fortest mulig frem billigst mulig på kortest mulig tid, så legg dere etter lastebiler/trailere i høyere felt. Om dere ikke har lagt merke til det, så bremser dem ALDRI. Dem ligger i konstant fart HELE tiden. Så fort man kommer på E18 å ser en lastebil, så kjører den selvsagt i høyere felt mye saktere enn man selv ville gjort, men er fortsatt ingen ting som er så økonomisk som det å kjøre konstant i 70. Er det veier med 2 kjørefelt, hvor jeg veit det er masse kryss, ligger jeg i venstre helt til jeg veit jeg skal til høyere. Er INGEN lov hvor det står at venstre er et forbikjøringsfelt for dem som ikke vil holde fartsgrensene. Det som starter kø i 90 % av tilfellene, er da folk pendler mellom høyere å venstre felt, for å vurdere hva som går fortest. ikke missforstå, for høyre felt er ikke alltid kjappest, men det er mest økonomisk fordi det holdes mest konstant fart der. Gevinsten på å kjøre forbi en trailer på E18 er snakk om sekunder, så om du taper ett minutt på drammen-oslo, så nar du kansje spart inn 100 kr på drivstoff og slitasje.

Lenke til kommentar
Er det veier med 2 kjørefelt, hvor jeg veit det er masse kryss, ligger jeg i venstre helt til jeg veit jeg skal til høyere.

Så.. hva når du ser bak deg, det ligger 1, 2 eller flere hvor den fremste av dem kommer nærmere og nærmere, blinker litt med lysa, osv?

Lenke til kommentar

er det ikke noe som sier at du alltid skal holde høyrefelt (med forbehold om trafikk ulykker o.l) med mindre annet er merket. og venstre felt er et forbikjøringsfelt.

 

når det er sagt så er det tilfeller der politiet faktisk har gått ut å sagt bruk begge felter når det er MYE trafikk, og det er plasser der det bare blir gjort.

 

 

*update*

fant artikkel som inneholder lov referanse på hvordan man egentlig skal kjøre på fler feltsvei

dinside motor - nesten alle kjører feil

*update slutt*

 

når det er sagt er det min personlige mening at noe av det værste i trafikken er folk som driver parallell kjøring under fartsgrensa.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

har selv irritert meg grønn over folk som kjører SÅVIDT fortere enn andre i venstre felt, og folk som har samme hastighet som nærmest blokkerer de som vil forbi, da presser jeg på og bruker lyset for å få folk som ligger å sinker i venstrefelt, til å legge seg til høyre. dette selv om det ikke er noe trafikk og de fint kan legge seg i høyre felt igjen, og legger ikke folk seg inn, så kjører jeg bare forbi i høyrefelt så sant det lar seg gjøre. men nå er det heller sjelden jeg kjører innover til oslo

 

er det mye trafikk derimot så stiller det seg litt annerledes

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Akkurat de samme problemene som trådskaper beskriver ser jeg her i Trondheim. Jeg jobber som servicetekniker og kjører veldig mye runt omkring i byen og Trondheim generellt sett. Ergo jeg får sett en del ting i trafikken på ulik tidspunkt ...

 

For min egen del holder jeg meg for det meste i det høyre feltet selv om det går i 70 eller 85. Det kommer selvsagt litt an på. Hvis det er på kvelden og det er lite trafikk og jeg ligger bak en i høyrefeltet som cruiser på i 79 så er det ganske sikkert at jeg slenger meg ut i det venstre feltet for å kjøre forbi. Deretter svinge inn i det høyre feltet. Men jeg kan også se langt fram på veien, ser jeg at det er mange biler, eller kø. Da kan det godt hende at jeg bare holder meg til høyre fordi det er ingen vits i å kjøre forbi, kapasiteten på veien er allerede sprengt. Man får se an forholdene helt enkelt.

 

Det er sjelden jeg legger meg i venstrefeltet for å kun kjøre fort. Jeg er avhengig av å ha førerkort i den jobben jeg har. Mister jeg lappen så kan jeg miste jobben :)

Endret av Strukt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei

 

Rundt i Bergen finnes det en del 2-felts veier med 60 og 80 soner. Med mindre jeg har svært god tid har jeg for (u)vane å legge meg i 65-70 (60-sone) eller 85-90 (80sone). Jeg ligger da i høyre felt såfremt det går an og bruker venstre felt til forbikjøring. Dersom jeg ligger i venstre felt i 85-90 og det kommer en bak meg i 100 legger jeg meg inn i høyre felt.

 

(Resten av teksten gjelder 80-sone)

 

MEN når det er såpass mye biler i begge felt at høyre feltet kjører i 70 (for det er det alltid en eller annen som gjør) og man må lete etter plass for å kunne legge seg inn fra venstre til høyre felt føler jeg at bruken av venstre felt skifter litt karakter. Hvis farten på venstre feltet er 85 og bilene også her ligger ganske tett irriterer det meg å bli kjørt opp i ræven og blinket på av en fyr som vil ligge i 100.

 

Det som da skjer er at jeg må finne meg en luke i høyrefeltet, legge meg inn, bremse ned fra 85 til 70 for deretter å bli forbikjørt av flere biler i venstrefeltet før det kommer en ny luke jeg kan legge meg ut igjen i.

Fyren som vil ligge i 100 kjører deretter opp i nestemann som ligger i 85 og blinker på ham, og slik går det videre.

 

Når det er såpass mye biler ute og kjører at man har behov for å bruke begge feltene for å avvikle trafikken, synes jeg denne type kjøring er litt forkastelig. Det er rett og slett å presse seg frem på bekostning av andre. Jeg mener høyrefeltet skifter egenskap fra et forbikjøringsfelt til et avlastningsfelt når trafikken blir stor nok, selv om farten er høy. Hadde man stått i saktegående kø i begge felt på samme veien ville ingen begynt å blinke for å komme seg forbi.

 

Noen synspunkter på dette?

 

 

Bor i Bergen selv.

 

Som jeg forstår deg: ved lite trafikk, så bruker du venstre fil etter behov, og legger deg inn alltid om noen ønsker å kjøre fortere.

 

Men ved tett trafikk, hvor du da har mange biler forand deg, og farta er 80Km/t (egentlig uansett fart)

Så syns du det blir dumt å legge deg til høyrefil, for en som skal frem. (Som egentlig bare kommer ditt du var)

 

 

Først nevnte kjøring er riktig.

 

Kjøring nr 2 er jo også riktig, da det er kø. Altså det er ikke du som styrer trafikken. Han bak deg har ikke førsterett.

For forsvinner bilene forand deg, så vil jo du øke farten, kanskje mer en han som "krever" å komme forbi deg.

 

Men han bak deg kan få bot for uvettig kjøring. Og her i Bergen så er sjangsen for det ganske gode.

 

 

Jeg trur du er en av de få jeg ikke har møtt i trafikken enda her i Bergen, siden du beskriver din kjøring som en type kjøring jeg savner her i Bergen.

 

Godt å vite att det er noen av dere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Så DU er en av de plagsomme som ligger i 85-90 i forbikjøringsfeltet ,, har aldri hatt så lyst å presse noen av veien som da.

Og du er en av hissigproppene formoder jeg? Har forresten hatt lappen en stund og jeg mener sterkt at det ikke kalles "forbikjøringsfelt"

Endret av dpushman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og du er en av hissigproppene formoder jeg? Har forresten hatt lappen en stund og jeg mener sterkt at det ikke kalles "forbikjøringsfelt"

Det heter ikke det, men det er det det er.

 

Trafikkreglene § 5: [...] På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Og § 12 3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

Lenke til kommentar
Og du er en av hissigproppene formoder jeg? Har forresten hatt lappen en stund og jeg mener sterkt at det ikke kalles "forbikjøringsfelt"

Det heter ikke det, men det er det det er.

 

Trafikkreglene § 5: [...] På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Og § 12 3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

Der ser du, en lærer så lenge en lever. Takk for den.

Lenke til kommentar

Ser så absolutt hva du mener. Selv er jeg mer irritert over folk som ligger og sperrer i forbikjøringsfeltet. Senest i dag, på vei ut av Oslo mot Drammen (E18, 80 sone, tre felt). En rød Toyota Yaris Verso ligger i venstrefeltet, i 80, og jeg ligger bak. Etter få sekunder er feltet tomt foran ham, men bak meg er det allerede dannet en hale med biler så langt øyet kan se.

 

På dette tidspunktet går det like fort i begge feltene. Jeg avventer situasjonen men innser raskt hvilken farlig situasjon denne mannen lager. En Audi, én bil bak meg kjører slalåm for å komme fobi denne mannen, det samme gjør en Honda.

 

Jeg legger meg i rumpa på denne bilen for å vise han at han må gå inn i høyrefeltet, (på dette tidspunktet tenkte jeg at han nok bare var litt uoppmerksom). Ingen reaksjon. Jeg blinker med lyshornet, og den eneste reaksjonen jeg får er et overlegent glis i sladrespeilet hans. På dette tidspunktet har folk bak i rekken begynt å kjøre forbi i høyre felt, for så å gli rett inn i venstre foran Yarisen. En veldig farlig situasjon skapes i mine øyne. Etter å ha ligget slik i ca 2 minutter gir han seg og glir til side. Jeg snur meg etter ham for å se hva slags menneske dette er, mannen i 50 årene responderer med et fornøyelig smil, åpenbart fornøyd med det han nettopp har stelt i stand.

 

Det er dessverre ikke første gang jeg opplever dette. Selvoppnevnte ordensmenn tar loven i egne hender, ingen skal bryte fartsgrensene, og dette skal de sørge for.

 

Ja det er en fartsgrense, men når 90 % bryter den blir det svært farlig å handle som denne mannen. Hadde dette vært på Autobahn i Tyskland (de stedene det er maks 120), hadde han mistet sertifikatet omgående.

 

edit: Ser av posten over at dette faktisk er forbudt av lov, nettopp fordi det kan bidra til å skape farlige situasjoner.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Kan vi være enige om at det høyre felt er det ledende felt for oss som er lit treige og at venstre felt er for forbi kjøring og for de som vil litt rasker frem (forbikjøring)?

 

Kan jeg få et svar på dette så har jeg et spørsmål til :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...