grevaeg Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hei folkens! Sitter med en liten case hjemme hos moren min... Det som er tingen er vel egentlig det at flere brukere er på nettet på samme tid, og de fleste vet vel hvordan youtube og andre tjenester stjeler båndbredde... Finnes det noen greie applikasjoner som kan sette opp lanet til å gi hver ip adresse f.eks 1/0.5MB up/down. Kan godt sette opp en pc som ruter hvis det er det som trengs. men har ikke funnet noe som kan hjelpe med sånnt ennå... virker som at det er kun max grensa som er vanlig å sette opp. Vil ha mulighet til å få lasta ned med det som er igjen av linja, når de andre pcene har fått 1mbit hver =) Finnes det noen routere med extended QoS? eller noe lignende? Takk for all hjelp -Grevaeg Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Finnes det ja, og det er vel det beste man kan bruke. Du får bare rote litt rundt på webshops så finner man nok routere med disse funksjonene. Men er ikke ofte man setter av båndbredde per bruker, man gjør det ofte slik at man setter opp prioriteringer etter hva slags tjenester man benytter seg av. F.eks at man ønsker å P2P trafikk ganske lavt, og online gaming ganske høyt. På denne måten man kan få maks båndbredde utnyttet. Hadde vel vært kjedelig om du ikke fikk maks nedlastning på linjen din når ingen andre brukte den? Et annet tips er om du har en gammel maskin hjemme. Trenger ikke være store greiene. Da vil jeg anbefale denne linux distroen Lenke til kommentar
grevaeg Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 hmm... hvordan ligger det an på applikasjon's siden på win 2k3 server a? har en pc stående hjemme med 2k3, så vet ikke om jeg orker å stresse med en linux distro. Kan jeg evt kjøre opp linux i vmware? Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hakke peil åssen det er med windows server. Linux distroen er veldig enkel sak, du booter opp cden, og det installerer av seg selv. Wiper alt du har av data på disken du installerer på. Litt lesing må du regne med, bruke forumet evt. Men når du har det oppe og går, kan du fjernstyre alt via webleseren. Veldig bra opplegg egentlig. Meeen, litt lesing må påregnes. Lenke til kommentar
grevaeg Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 så det blir noe sånnt som ADSL Modem -> Smoothwall PC -> Switch -> Resten av nettet Meneh... er det mulig å sette opp dhcp i smoothwall? Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) så det blir noe sånnt som ADSL Modem -> Smoothwall PC -> Switch -> Resten av nettet Meneh... er det mulig å sette opp dhcp i smoothwall? jupp.. sjekk services på screenshot: http://smoothwall.org/images/promos/3.0/about_status.png Endret 3. desember 2007 av thor918 Lenke til kommentar
grevaeg Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 fått smekka sammen en gammel pc nuh, får se om jeg får inn smoothwall senere i dag ^^. Men... da må jeg vel i teorien ha 2 NIC's? eller holder det at smoothwall pcen går inn i switchen sammen med resten av lanet? Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Du må ha 2 nic's. Den ene til ADSL modemet, den andre til resten av det interne nettverket. forksjellen på disse er RED og GREEN. GREEN er internt, RED er ut til nettet. BTW smoothwall har veldig mange funksjoner, masse du kan legge til også, dette ser du på homebrew delen av forumet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå