Gå til innhold

Lever Canal Digital bredbånd over parabol?

Anbefalte innlegg

Bytter spørsmålet til:

Kan man få bredbånd over parabol hos Canal Digital?

Det står ingenting om det på den dumme hjemmesiden deres.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

<<<<Old Post>>>>

Hei.

Jeg trenger litt hjelp til å finne en linje som passer mine behov. Kan noen hjelpe meg?

1. Kan jeg stole på brebåndsvelgeren? Altså denne infoen:

* Sentralnavn: FTS

* Linjelengde: 2813 meter

* Kobberkvalitet: 06 mm

* Maks. hastighet: ADSL 6080/512

2. Er da det som står på maks hastighet, _absolutt maks_, uansett hva jeg bestiller?

3. Jeg trenger en leverandør som lever med router/modem(?)* som kan videresende (forwarde) porter. (Hadde tenkt til å ha en liten server stående på linja, Spillserver/VT server)

4. God oppetid, ikke nede lange tider av gangen, samt grei support.

5. Noen innvendinger? Takker for all informasjon som kan hjelpe meg med mitt valg.

*Gjerne en hvor man ikke trenger modem i det hele tatt. Hvis det er mulig.

På forhånd takk, for alle svar.

Endret av Submoose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg trenger litt hjelp til å finne en linje som passer mine behov. Kan noen hjelpe meg?

1. Kan jeg stole på brebåndsvelgeren? Altså denne infoen:

* Sentralnavn: FTS

* Linjelengde: 2813 meter

* Kobberkvalitet: 06 mm

* Maks. hastighet: ADSL 6080/512

2. Er da det som står på maks hastighet, _absolutt maks_, uansett hva jeg bestiller?

3. Jeg trenger en leverandør som lever med router/modem(?)* som kan videresende (forwarde) porter. (Hadde tenkt til å ha en liten server stående på linja, Spillserver/VT server)

4. God oppetid, ikke nede lange tider av gangen, samt grei support.

5. Noen innvendinger? Takker for all informasjon som kan hjelpe meg med mitt valg.

På forhånd takk, for alle svar.

virker som bredbåndsbestilleren stemmer ganske bra med hastighet:

se på denne grafen for downstream:

http://www.internode.on.net/adsl2/graph/index.htm

Hvis det er internet over adsl du skal ha, så må du ha noe som modulerer(modulation) signalet.

et apperat som tar det digitale signalet og pakker det inn i en analog bærebølge :p

(hehe.. mener det var noe sånt læreren sa når jeg gikk på VK-elektronikk i år 2000)

altså du trenger et modem(modulerende apparat).

http://en.wikipedia.org/wiki/Modem

vanligvis så er modem og router bygd sammen i adsl sammenheng, men du kan også få kjøpt modemet for seg selv.

Lenke til kommentar
Så jeg kan få kjøpt et eget modem selv (fra hvor som helst) og bruke det, uansett hvilken ISP jeg har?

er ikke helt sikkert det nei. er ikke helt sikkert at alle ISP'er i hele norge bruker samme teknologier..

men mest sannsynlig vil et modem kjøpt på komplett.no fungere på de aller fleste.

å er vel ikke helt sikkert at alle ISP'er utdeler oppkoblingsinformasjon heller.

Nextgentel sin oppkoblingsinformasjon er tilgjengelig via ngtforum, du må bare vite kundenummeret og aktiveringspassordet. de aller fleste ISP'ers routermodem kan vel konfigureres som man vil. det vil si forwarding av porter...

men hvis du skal kjøpe modem, må du sette opp en router hvis du skal ha nett til flere pcer i nettverket..

Lenke til kommentar
Greit, da er det bare å høre med ISP før jeg eventuelt kjøper et annet modem da. Er det noen ISPer jeg burde unngå/gå for?

tja.

har nextgentel selv da, og er fornøyd med linja.. spesielt med tanke på upstreamhastigheten.

linja er stort sett stabil... men kundeservice er vanskelig å ha med å gjøre hvis noe er feil.

det er i værtfall min erfaring over mange år. noe å tenke på kanskje.

har kun hatt Nextgentel, så kan ikke si noe annet om andre ISP'er.

hvis du tenker på iptelefoni(eller bredbånd), hold deg unna http://televoip.no/..

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Abonnement:''''''''''''kb/s inn: kb/s ut: Pris tot. år: per mnd.:

ADSL Fri Fart''''''''''''''6500'''''''''''750'''''''''5496,-''''''''''''458,-

ADSL Mega Fri Fart 20000'''''''1000'''''''5628,-''''''''''''469,-

Hvilke av disse lønner det seg å velge? Noen fordeler med Mega? Eller er de like på tilbehør osv.?

Endret av Submoose
Lenke til kommentar
Abonnement:''''''''''''kb/s inn: kb/s ut: Pris tot. år: per mnd.:

ADSL Fri Fart''''''''''''''6500'''''''''''750'''''''''5496,-''''''''''''458,-

ADSL Mega Fri Fart 20000'''''''1000'''''''5628,-''''''''''''469,-

Hvilke av disse lønner det seg å velge? Noen fordeler med Mega? Eller er de like på tilbehør osv.?

hmm 11 kr i forskjell ja..

hvis valget står i mellom de to der, ville jeg ha gått for adsl mega da.

du vil neppe få særlig mye mer enn 6MBits ned, men mest sannsynlig vil upstreamen din være bedre på mega fri.

trur det kan være at hvis du går for adsl fri fart blir du sikker koblet opp på ADSL V1 linje og når du har adsl mega fri fart, blir du koblet opp på ADSLV2 i sentralen...

etter det jeg har erfart så er ADSLV2 mere stabil

http://en.wikipedia.org/wiki/ADSL

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Kan ikke få noe via kabel-TV da jeg ikke bor så nærme sivilisasjonen at jeg kan det :p

Kan man man videresende porter på NGT sine routere/modem? Trådløs og ikke-trådløs?

EDIT: Da blir det nok Mega.

EDIT2: Modem, router. Same shit

Endret av Submoose
Lenke til kommentar
Kan ikke få noe via kabel-TV da jeg ikke bor så nærme sivilisasjonen at jeg kan det :p

Kan man man videresende porter på NGT sine routere/modem? Trådløs og ikke-trådløs?

EDIT: Da blir det nok Mega.

EDIT2: Modem, router. Same shit

nextgentel bruker som regel speedtouch.. veldig enkelt webgrensesnitt. kjempe enkelt med portforwarding der.

trådløs versjon må man betale noen hundrekroner ekstra for. jeg har gått for den uten trådløs.. kan heller kjøpe til en trådløs router senere. mest sannsynlig vil man få en bedre trådløsfunksjon da. men hvis man vil ha alt i en boks. go for it

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...