Gå til innhold

Amd eller Intel til gaming?


Robbe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Per dags dato får du mest ytelse for pengene fra AMD, hvis du ikke skal overklokke. Skal du overklokke og legger ut noen hundrelapper til så får du en Intel. De yter veldig likt, med unntak etter overklokking, evnt så har AMD Black Edition, som er ulåste prosessorer og klokker fint med lite økt strømforbruk.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
AMD har det selv og anbefaler det for alle jeg kjenner, spesielt vis du spiller.

Rimelig intetsigende å bare si at du anbefaler AMD. AMD er ikke best i alle klasser; Intel eier high-end-segmentet.

 

Intel leder strengt talt i de fleste områder, men AMD har vist seg og være sterke i low-end og mid-end segmentet, der de ofte har en helt uslåelig pris vs. ytelse enn hva intel kan levere i de segmentene.

 

Men når det er sagt, jeg bytter ut mitt c2d baserte system så fort som mulig og går over til phenom...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Selv når Phenom etter alle tester har gjort det ganske så labert i forhold til C2D? Det ble jo ikke akkurat det store ytelseshoppet alle forventet?

 

Det er jeg klar over, men jeg er egentlig lei det systemet jeg har nå, vil prøve noe nytt... ;)

Lenke til kommentar

En 3,2 eller 3 GHz amd prossesor sparker i fra på stock hastighet. Her er det svært lite som skiller intel og Amd når du sammenligner prisklassene. I overklokket tilstand er Intel klart bedre.

Jeg har selv en 6400+ fra amd, denne drar alle spill godt. Du bør vurdere om du vil ha en 2 kjerner eller en 4 kjerner. Atm så drar ikke spillene så veldig fordel av 4 kjerner, et eksempel kan derimot være tunge strategispill med mange uniter som supreme commander.

En høyt klokket CPU er fordel i spill, da taler mye for en dualcore, om du ikke har tenkt å overklokke en quad core selv.

Skal du ha quad core, er Intel det beste alternativet for tiden.

Skal du ha Dualcore og ikke skal overklokke er det ett fett.

Lenke til kommentar
Skal du ha Dualcore og ikke skal overklokke er det ett fett.

 

Man kan klokke Black Edition utgavene til AMD langt, 5000+ BE når f.eks lett 3,4Ghz, og det uten voltøkning!

Men, du vil være fornøyd med begge, selv om jeg kansje ville gått for en AMD, mht pris vs ytelse. Har selv en 5000+ i en maskin, og denne ligger på rundt 30*C ved normal bruk (Cool 'n Quiet aktivert). Load så drar den seg opp til rundt 45*C.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skal du ha Dualcore og ikke skal overklokke er det ett fett.

 

Man kan klokke Black Edition utgavene til AMD langt, 5000+ BE når f.eks lett 3,4Ghz, og det uten voltøkning!

Men, du vil være fornøyd med begge, selv om jeg kansje ville gått for en AMD, mht pris vs ytelse. Har selv en 5000+ i en maskin, og denne ligger på rundt 30*C ved normal bruk (Cool 'n Quiet aktivert). Load så drar den seg opp til rundt 45*C.

 

~ Mortis360

 

Her er du litt vel eplekjekk. :)

 

Dette er noe du har hørt/lest og er ikke realiserbart for alle som kjøper en BE, men dog ikke usannsynlig overklokk.

Om alle som klarer en slik (stabil) OC på stock VCore er noe du bør dokumentere, noe du neppe vil klare.

Det er bare de som er veldig fornøyd av de som overklokker som du vil høre/lese noe om.

 

Du kan jo selvsagt kjøpe inn en 100stk BE og sjekke dette ut, men det blir nok litt dyrt.

Oldman er jo godt på vei med sine x antall G0 Quads, men han har til gjengjeld vært heldig med de aller fleste kan det se ut som.

 

 

Jeg som klokker det meste opplever sjelden at en "chip" klokker så mye som "alle" får til, uansett om det er en AMD eller Intel.

Det er bare ett fåtall som utmerker seg, også blant de som har såkalt gode "steppings".

Lenke til kommentar

Støtter Guttorm fullt ut. Pris/ytelse når det gjelder stock er for dualcore mer eller mindre jevnt løp mellom AMD og Intel. Det AMD yter mindre, tar de igjen i noe lavere pris. Dvs at ytelse pr kr er omtrent lik.

 

Også på quad core er pris/ytelse langt jevnere enn de fleste tror. Phenom kombinert med FX790 HK er en god rigg for de fleste, men ikke for de som skal klokke.

 

Men snakker vi om ytelsestronen uten å bry oss om pris er Intel ubestridt leder uansett. Og forskjellen blir større når vi snakker om klokking. E6850 er den mestytende Core 2 Duo cpu-en og QX 6850 er nr 1 av Quad. Men når X2 6400+ koster 400 kr mindre enn E6850 så vil jeg si at AMD er et like godt kjøp. Særlig om man velger å gå for et FX790 HK (AM2+), med de oppgraderingsmulighetene det gir.

 

Ellers anbefaler Supahfly AMD dersom du spiller. Dessverre er realiteten i dag motsatt. Spiller man primært, er faktisk C2D og C2Q ennå mer overlegen AMD. Merk at dette kan variere noe fra spill til spill, men for de fleste spill er det faktisk slik at Intel er virkelig overlegen. Det er ved allroundbruk de blir reelt jevnbyrdige pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Snakket på lørdag med en selger vedr. kjøp av bærbar PC. Selgeren var skeptisk til AMD. Han mente at Intel er mer stabile og at AMD har problemer med varme. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

Om jeg kjøper bærbar med AMD så blir det nok en Athlon X2 TK55, Turion X2 TL58 eller Turion X2 TL60. Noen som kan fortelle meg hvilke prosessorer fra Intel som er i samme klasse som disse? Har det noen betydning om PC-en har AMD eller Intel?

Lenke til kommentar
Snakket på lørdag med en selger vedr. kjøp av bærbar PC. Selgeren var skeptisk til AMD. Han mente at Intel er mer stabile og at AMD har problemer med varme. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

Om jeg kjøper bærbar med AMD så blir det nok en Athlon X2 TK55, Turion X2 TL58 eller Turion X2 TL60. Noen som kan fortelle meg hvilke prosessorer fra Intel som er i samme klasse som disse? Har det noen betydning om PC-en har AMD eller Intel?

Sjekk under kategorien Bærbare datamaskiner.

 

Men generelt må bærbare vurderes i henhold til hele pakka, da de i realiteten er lite oppgraderbare. Samme cpu kan også være svært varm på en maskin, men kald på en annen, avhengig av hvordan design av kjøleløsning er. Derfor vil valg av bærbar aldri være valg av cpu, men valg av spesifikk maskin på bakgrunn av de krav man setter til maskinen (bruk) og hvilken pris som er maks.

Lenke til kommentar

Intel, helt klart. I dag sliter AMD med å levere prosessorer som er konkurransedyktige mot de fra Intel. AMD var bedre før, men i dag er det Intel som regjerer :evil:

 

Her er et eksempel http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-6389077-1.html?tag=lnav (testen er fra slutten av 2005, som viser til det jeg sa, Intel ble EID på den tiden)

 

Intel er som sagt best pr. dags dato, men AMD kan selvfølgelig komme sterkere tilbake. :wallbash::realmad:

 

(Og til dere som lurer, jeg er Intel-fan :yes: )

Lenke til kommentar
Intel, helt klart. I dag sliter AMD med å levere prosessorer som er konkurransedyktige mot de fra Intel. AMD var bedre før, men i dag er det Intel som regjerer :evil:

Rett dersom man ser på ren ytelse, feil dersom man ser på pris/ytelse. F.eks gir en X2 6000+ mer ytelse pr kr enn en E6750. Når man i tillegg vet at man trolig vil ha langt lengre levetid på ett AM2+ HK enn på 775 HK (pga Nehalem), så er faktisk ikke AMD så dumt kjøp for di som ønsker en greitt ytende rigg, og ikke har tenkt særlig på overklokking.

 

Dessverre tar de fleste tester ikke pris/ytelse i betraktning, og forteller således ikke hele sannheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...