Gå til innhold

Amerikaner søker hjelp til å lære norsk (tilbakemelding på tekst o.l.)

Elindomiel

Anbefalte innlegg

Vel, jeg tror det går an å si "disse feil" uten at det blir feil?

Men det blir ikke dagligdags, akkurat, da.

Tror nok ikke det går an. Bøyning: En feil, feilen, feil, feilene. Altså i bestemt form flertall, som "disse" angir, så skal det være feilene. Eventuelt så er det også tillatt å skrive feila, men altså ikke bare feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det skal gå an, for eksempel i rapporter etc. men at det blir litt for formelt for daglig tale...

"det var spørsmål fra retten hvorvidt påtalemyndigheten ønsket en uttalelse fra retten ad disse feil." et av treffene på domstol.no

and such

Endret av Spöka
Lenke til kommentar
Jeg mener det skal gå an, for eksempel i rapporter etc. men at det blir litt for formelt for daglig tale...

"det var spørsmål fra retten hvorvidt påtalemyndigheten ønsket en uttalelse fra retten ad disse feil." et av treffene på domstol.no

and such

Formelt er ordet ja... det klinger noe dansk for meg. Det høres ikke riktig ut å si det. Jeg vandrer på gyngende grunn her, men tror ikke det egentlig er lov å skrive på moderne bokmål. En annen ting er at i denne sammenheng er det mest riktige uansett å bruke "feilene" siden vedkommende søker å lære seg å skrive norsk, ikke hyperformelt svadaspråk.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke det går an. Bøyning: En feil, feilen, feil, feilene. Altså i bestemt form flertall, som "disse" angir, så skal det være feilene. Eventuelt så er det også tillatt å skrive feila, men altså ikke bare feil.

Riktig. Og når disse angir bestemt form, så trenger man ikke gjøre det med substantivet. Disse feil er altså i utgangspunktet helt riktig. Men problemet er at dette ikke har vært vanlig i norsk språk på jeg veit ikke hvor lenge. Vi sier og skriver (bortsett fra i svært formelle tilfeller) alltid disse feilene. Slik overbestemthet har vi også i f.eks. den store mannen istedenfor den store mann osv. Et artig lite fenomen. :)

[/superofftopic]

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar
Å ja? Oslo er ikke en stygg betongby, byen har blitt kåret til grønnest by flere ganger i verden og er den grønneste by i Norge.. Kanskje du liker ikke pga du passer ikke inn når du er en nerd som er utilpasset for samfunnet, betyr ikke at byen er dritt for det.

Sammenlignet med andre byer som Stavenger, Bergen, osv... så vil jeg si at den er ganske betongblokk-aktig. Var kanskje litt unøyaktig i språket, men sammenlignet med nevnte byer så vil jeg si at den  er det. Hovedpoenget mitt er at Oslo rett og slett ikke er så veldig norsk, og at byer som Bergen er mer norske og har mer norskt særpreg. (Og i tillegg så finner du også mye mer norsk kultur utenfor byene.) Oslo er en typisk vestlig multikulturell by, hvis det er en slik by du skal besøke så er det bedre å ta en tur til fks. London. 

Nerd? Ikke passer inn? Har egentlig ikke hatt noe problemer når jeg er i Oslo, folk har vært hygggelig mot meg. Men hvis det faktisk er tilfelle slik som du sier at byen er så jævlig intolerant at folk ikke synes en passer inn hvis en er nerd, ja da er det faen meg en jævlig by. Hørt om folk som har oppført seg helt fint og påstår de ble dårlig behandlet pga. stilen deres osv, men har alltid trodd at de tullet. Nå er jeg jammen i tvil her. 

Og hva er det som gjør en nerd utilpasset for samfunnet? En nerd er jo en som kan mye om et team, dette gjør de ofte til store ressurser på arbeidsplassen sin. Å være en ressurs for samfunnet må jo være noe av det mest tilpassede en kan være til samfunnet.

Å være tilpasset betyr ikke at en passer inn i  ignorante, intolerante(de vil alltid finnes noen av de) sine bilder av hvordan folk skal være. Hvis jeg skulle tenkt slikt og justere meg etter det lokale samfunnet her så måtte jeg klippet håret rimelig  kort, hørt på country, og rånet med trakter på Shell.  (Heldigvis så er langt i fra alle  ignorante og intolerante her.)

PS: Å kalle noen for nerd på et fora er rimelig ironisk. :)

[/superduperofftopic]

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Nerd? Ikke passer inn? Har egentlig ikke hatt noe problemer når jeg er i Oslo, folk har vært hygggelig mot meg. Men hvis det faktisk er tilfelle slik som du sier at byen er så jævlig intolerant at folk ikke synes en passer inn hvis en er nerd, ja da er det faen meg en jævlig by. Hørt om folk som har oppført seg helt fint og påstår de ble dårlig behandlet pga. stilen deres osv, men har alltid trodd at de tullet. Nå er jeg jammen i tvil her.

[/superduperofftopic]

En nerd som sitter inne og foran data, har ikke naturligvis sett alt som Oslo kan tilby på. Det er det jeg mener.

Vi har f.eks Tryvann som vi kan ta en kjapp tur til når vi har lyst å stå på brett, finnes det sånne muligheter i andre steder? FÅ! Oslo er ultranorsk, enten du vil det eller ei. Nøklevann, Akerselva, Østersjø osv, jeg kan ramse opp flere steder i Oslo. Disse stedene tilbyr flott natur med dyr og fugl. Så Oslo er rett og slett ikke en trist, betong by.

Jeg har vært i Bergen og Stavanger, begge stedene er triste og har lite å tilby. For min del fortrekker jeg Trondheim foran disse stedene.

Endret av Fox
Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å svar på et par kommentarer:

Jeg skal til Trondheim i sommer, og skal med tog til Oslo også, men skal ikke se meget av den. Jeg skal ta toget fordi jeg vil gjerne se mer av den norske landskapen fra vinduene. Jeg elsker fjell fordi jeg har aldri bodd i en fjellrik sted før, og naturlig skal midnattsolen være overraskende. ^^ Men jeg tror at jeg skulle bo et fulstending år i Norge, (med vinteren), før jeg bestemme meg til å bo der langere. :D

Jeg bruker ordboka når jeg leser innleggene i trådene mine, fordi jeg vil gjerne forstå alt bra. Men mange timer kan jeg gjette ordene jeg kjenner ikke fra de andre. Og igjen, jeg leser ikke mest av innleggene flere ganger, men når jeg vil svar på dem, jeg leser dem litt bedre.

Entiendo tu español... no es horrible! ^^ Jeg tror at du skulle si, ''Tu noruego es muy bien!''... Det er bare 'tu' hvis objekten er ikke flertall. Med adjektiver må en bruke 'muy' istedenfor 'mucho'. 'Muy' betyr veldig, 'mucho' betyr 'mye' eller 'meget'. Og forstår ikke jeg akkurat hva mener du med ''cuãl''. ã er ikke en bokstav i spansk, som i portugisk. Cual er et ord, som betyr 'hvilke', men det går ikke i setningen din, tror jeg. Kanskje mener du, ''Lo que escribes es muy extraño''... Vet ikke akkurat hvordan jeg kan sier det på norsk, men på engelsk betyr det, ''What you write is very strange''. Hvis dere har andre spansk spørsmåler, spør med PM og jeg skal prøve å hjelpe. :)

''Trondheim høres bra ut, har ikke vært der selv men har et godt intrykk av den byen. Bergen er også fint. Bare ikke glem at det finnes mye utenom byene!''

Jeg skal ikke! :D Jeg vil jo gjerne se mer av landen og landskapen av norge enn jeg kan finne i byene. Særlig som disse stedene er så viktig til nordmennen selv.

''Nok en gang viser det seg hvor vanskelig norsk grammatikk virkelig er.''

Jeg har mange skrivefeil ennå, men jeg tror at norsk grammatikk er ikke så verst. Jeg lærer meg litt finsk nå også, og det er veldig vanskelig! Hankjønn, hunkjønn, osv. er ikke lett, men jeg finner dem lettere enn tysk, for eksempel. Det er lettere å gjette hvilke kjønn et ord er, tror jeg. Når jeg prøver å snakke på tysk, jeg prøver ikke å bruke kjønn. Det er litt lat av meg, men de er vanskelig. Jeg finner dette ikke for norsk.

Og, som alltid, det er god å høre alle disse oppfatningene om Bergen, Oslo, Trondheim, og nå Stavanger. :)

Lenke til kommentar

Om du vil se den fantastiske midnattsola, må du enda litt lengre nord enn Trondheim. Det er ganske lyst i Trondheim om sommeren, og himmelen blir aldri mørk, men sola er nede i noen timer midt på natta. men de norske årstidene er vel ganske fantastiske uansett. (bortsett fra høst, for det er bare vått og kaldt og mørkt)

Jeg tror trondheim er en bra by å satse på å besøke. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...