Gå til innhold

Amerikaner søker hjelp til å lære norsk (tilbakemelding på tekst o.l.)

Elindomiel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I've got one tip for you, if you really plan to move to Norway that is. Don't move to Oslo. The city sounds really nice in the tourist brosures (probably spelled all wrong) and the likes. But really, it's not that nice. I spent my first four years in life living there, and have been there several times since. My entire family on dad's side lived there. The crime is pretty high in Oslo compared to other places in Norway. And you see a bunch of drug addicts, beggars and prositutes there. Obviously I feel sorry for them, but oh well. Also houses and apartments are pretty expensive in Oslo, especially in the center, compared to other cities.

The best city, the city in which I have lived almost all my life, is Bergen. And it is the superior city by far. Compared to the flat landscape of eastern Norway and Oslo, Bergen is surrounded by beatiful mountains. Bergen is often called the city between the seven mountains, because the main part of the city literary is surrounded by seven pretty big moountains. The higest mountain streches it self about 600 meters above sea level. Thus, Bergen is an excellent city for hiking!

The city is the next biggest city in Norway, with about 250 000 inhabitants, I think. There are plenty of stores for shopping in the city center. And if the sun hounors us with it's presence there are several green lunges. But, I would not go to the "Nygårdspark" as it is filled with needles and similar stuff by drug users. Well, really not that dangerous perhaps, but hey. Ooh, and yeah, Bergen really is a city of rain. We got an average of about 250 days of rain per year. The streets obviously look pretty clean. But you do need an umbrella and some good clothing.

The collective transports are pretty good. We got a nice network of busses driving around. And in a couple of years, the "Bybane" will be finished. The bybane is the city train, I can't recall the proper english word for it at the moment. Anyway, you will in most cases get to where you need to go by collectiv means. But some areas of the city, especially the outer edges of it, you need a car to reach. But no problems really.

Last but not least. Feel free to send me PM's with questions about norwegian grammar and spelling, Norway, Bergen and other such things, and I will do my best to answer them.

Snorre :)

Lenke til kommentar

Ikke hør på Snorre, bergenser er rare! De tror og mener at de er en egen rase og bør ha et eget land..

Oslo er en vakker by, jeg får aldri nok av Oslo. I sentrum kan det være litt dårlig, skitten og kjedelig, feks Oslo City(Mall). Men rundt Oslo er fantatisk! Tryvann, frognerparken, frysja (akerselva - river), flerkulturell i grünerløkka osv.

Bra skrevet, håper at du kommer til å besøke Norge i en vakker dag som du drømmer om. Kanskje litt morsom historieoppbygning, minner meg litt på en glad 12åring som forteller en tekst. Ta det som en kompliment ;).

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så mange som svarer på engelsk i denne tråden når poenget til trådstarter er å lære seg norsk?

Han er ute etter å få bedre ordforråd på norsk og ber folk om å se over og rette, men det er rimelig mange her på forumet som trenger å øve seg på engelsk, så da slår dem 2 fluer i en smekk :)

Ellers er det imponerende det trådstarter har lært på så kort tid.

Har lest raskt igjennom og merket alle feil i rødt.

Oslo - (Fra Tretende og Fjortende Kapitler)

Oslo er hovedstaden i Norge. Det er mange lange gater og store bygninger I denne stor by, og mange av bygningene er høye og fulle av butikker og kontorer, men det er også mange pene parker, gode museer, og kjente kirker å se i Oslo.

Det er en berømt gate i Oslo som heter Karl Johans gate. Det var oppkalt etter Karl Johan, som var konge i Norge og Sverige fra 1818 til 1844. Det er en statue av Karl Johan på en hest ved siden av gata si.

Ved enden av Karl Johans gate kan en se en gul og hvit bygning. Dette er slottet, og kongen bor her. Nå er Harold V kongen i Norge. Dronningen heter Sonja, og barna deres er prinsesse Märtha Louise og Kronprins Haakon Magnus, som skal arve tronen. Når det er et rødt flagg på toppen av Slottet, betyr det at kongen er hjemme.

Et stort og berømt teater i Norge er Nationaltheatret. Det er mange skuespill der fra hele verden. Det er også mange av de berømte norske skuespill av Ibsen, Bjørnson, og Holberg. Et Dukkehjem av Henrik Ibsen er veldig berømt i hele verden. Dette skuespillet er om en mann som behandler kona si som et barn. Hun går fra ham. Dette er mer typisk i dag, men et Dukkehjem er ikke et modernt skuespill. Det var skrivet i 1847. I dag har Ibsen, Bjørnson, og Holberg statuer foran teatret.

Over gata fra Nationaltheatret er det en stor, pen park som heter Studenterlunden fordi den ligger like ved universitet. I Studenterlunden er det en friluftskafe. Når solen skinner kommer mange til friluftskafeen. Bygningene ved siden av Studenterlunden er ikke høye, så parken får mye sol.

Stortinget er ved enden av Studenterlunden. Stortinget har makten i Norge, og ikke kongen og dronningen. Stortinget har møter fra september til mai hvert år. Grand Hotellet er også ved siden av Studenterlunden. Det er en kjent kafe i første etasje. Henrik Ibsen spiste often der.

Når været er varmt, gå mange Nordmenn ut. I sommer er det også mange turister i hovedstaden. Butikkene og museene er fulle av folk. Hotellene er fulle, og de er veldig dyre, men mange turister kommer til Oslo fordi det er så mange interesante ting å gjøre!

Det er ei kirke i Oslo som heter Domkirken, og det er hovedkirken i hovedstaden av Norge. Foran kirka er det ei gate som heter Torggata fordi det er to torg ved siden av denne gata. En av dem er et stort blomstertorg. De selger røde og gule roser, og mange andre fargerike planter, her i blomstertorget. Det er et populært sted. En kan se kirka fra torget, og blomstene er vakre.

Det annet torg ved siden av Torggata heter bare ’Torget’. De selger grønnsaker og frukt istedenfor blomster. En kan kjøpe frukt som epler, appelsiner, og pærer her. Både frukt og grønnsaker fra torget er rimelige, saftige, og deilige. Begge koster mer fra butikkene enn de koster i torget, så en bør gå til torget, når solen skinner.

Nede ved havna i Oslo er Rådhuset. Rådhuset er en impenitence bygning, med mange viktige kontorer, pene værelser, og noen kjente veggmalerier som viser mange ting om livet i Norge. Det er store vinduer i salen som veggmalerier er inne, så solen skinner inn og det er lyst der inne.

En kan gå ut av Rådhuset og se på utsikten. Fjorden ligger foran Rådhuset med mange øyer, båter, og skip. Ved siden av fjorden er det et stort, gammel slott som heter Akershus Slott. Det er omtrent 600 år gammel. Ved annen siden av fjorden kan en si Bygdøy, ei halvøy med museer. En kan gå til Bygdøy med buss eller båt. En bør gå dit med båt, fordi alle museer på halvøya er om båter, skiper, eller flåter!

En av museer på Bygdøy er Fram-museet, med polarskipet Fram. De kaller Fram et polarskip fordi det har vært både på Nordpolen med Fridtjof Nansen, og på Sørpolen med en annen mann, Roald Amundsen.

De andre museene er om flåten til Thor Heyedahl og Vikingskipene. Thor Heyerdahl tok en lang tur med flåten sin over Stillehavet, fra Sør-Amerika til Polynesia, for å se om folk kunne gå dit med små flåter. Seks menn gikk på turen på den liten flåten. Vikingskipmuseet har tre store skip. De er omtrent tusen år gamle, og Vikingene brukt dem for å ta lange turer over Atlanterhavet.

Folkemuseet av Oslo er også interessant. Her kan en se mange gamle, norske hus. Noen er store og andre er små, og noen har gras på taket. Det er også ei veldig gammel kirke på Folkemuseet. Det er en stavkirke som er omtrent sju hundre år gammel! Istedenfor gras, er det dragehoder og kors på taket. Slike kirker kan finnes bare i Norge, så er de populært med turister.

Folkemuseet har en liten friluftsrestaurant der inne. Der kan en kjøpe norsk mat eller kaffe, og kan en se folkdanser. Folkdansere har norske bunader på seg, og det er en spillemann med dem som spiller på ei hardingfele. Hardingfela er et gammelt norsk nasjonalinstrument.

Når en vil se noen andre ting, og gå ut av Oslo for dagen, kan en ta tunnel-banen til Nordmarka eller Holmenkollen. Toget er bare en ‘undergrunnsbane’ et lite stykke av veien til disse sted. Det går under Slottet og noen gater, og da kommer det opp igjen litt utenfor Oslo Sentrum. På veien ut av Oslo kan en se mange fine hus og mer av fjorden. Det er hyggelig å reise med tog.

Nordmarka er et stort friluftsområde nord for Oslo. Mange nordmenn går dit ofte. Toget går også forbi Holmenkollen hvor den står, et høyt og hvitt tårn mot grønne trær. En kan få en flott utsikt fra toppen av dette tårnet. Holmenkollen er virkelig en gammel hoppbakke, og det er et skimuseum der oppe også. Det har mange berømte ski der inne.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Stopper diskusjonen om Bergen vs Oslo med dette innlegget.

Jeg er overhodet ingen bergenspatriot, langt derifra faktisk. Ja, jeg er blitt litt glad i byen etter alle mine 15 år her, men jeg er ikke blitt blind. Kanskje litt nærsynt, bokstavelig talt, men det har ikke noe med saken å gjøre. Bergen er en fin by, og det mangler ikke på ting å finne på. Ja, det regner for mye her. Ja, mange bergensere er sure av seg, men dette gjelder nordmenn flest. jeg sier bare at Bergen generelt sett er en bedre by enn Oslo. Jeg har bodd begge steder, så det burde jeg jo ha en god formening om.

Om man velger å etablere familie er også Bergen et bedre sted å bo. Her har man et mye finere studenliv! Kun Trondheim kan måle seg med Bergen her. Så Bergen er virkelig en bedre by å bo i, etter min mening såklart. Tviler ikke på at det er artig å bo i Oslo også. Alle mine minner om bestefar har jeg jo derfra, ettersom han bodde der. Savner jo byen, det gjør jeg. :(

Grunnen til at jeg skrev på engelsk er at jeg trenger å trene litt på engelsk-skrivingen min. Dessuten skriver jeg alltid så komplisert på norsk. Bruker gamle norske ord som "dog", og gamle grammatikalske skrivemåter. Så tenkte det var en fordel å skrive på engelsk. Det var ikke ment for å undervurdere trådstarters norskkunnskaper. ;)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Jeg respekterer din mening, grunnen at jeg reagerte var pga kriminell, tigger osv påstanden din. Jeg sier ikke at du lyver, men det er kun en liten del av en hele by. Sentrum er ikke så fantatisk, det er jeg enig i. For det er Oslo ikke en by full av kriminell, tigger osv, Oslo er ikke så verre enn Bergen når det gjelder sånt i følge Statistisk sentralbyrå (SSB)

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9704/Fig1-1.html

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9704/Fig1-2.html

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9704/Fig1-3.html

Gammelt kanskje, men det viser tydelig at det er jevnt. OG når det gjeldr Oslo da gjelder det i sentrum.

Lenke til kommentar

Tish, er vel alle fylleslagsmålene i Bergen som trekker opp statestikken. Jeg bor far fucking away fra både Bergen og Oslo, men liker Bergen best. Oslo er kult å besøke; Det er urbant, og flust av butikker, men bo der? Nei takk.

Til trådstarter: Jeg vil gjerne øve min engelsk på deg, om du vil øve din norsk på meg.

To the thread starter: I'd love to practise my english with you, if you'd like to practise your Norwegian with me, sounds like a cheezy pick up line, yay!

Lenke til kommentar

Var det ingen som leste innlegget mitt? Har jobbet med turisme og guiding, og kan helt uavhengig av hva jeg måtte mene om saken si at de fleste turister synes det er vakrest på Vestlandet og i Bergen, og at de der får mest av det de på forhånd forventet av Norge. Det spiller ingen rolle hva nordmenn måtte mene om hvilken by som er best osv. når turistene åpenbart allerede er av en mening. Leste også en artikkel nå i sommer der det sto om turister som var blitt så skuffet når de kom til Oslo. For all del, mange synes det er fint nok der også... men bare enda finere i Bergen altså. Har snakket med tusenvis av turister som er av samme mening.

Lenke til kommentar

Alle disse svarene er overraskende! :D Takk så mye for

hjelpen med min lille stil!

Planen min for Norge er til reise dit i sommer og se

om jeg liker det nok til å studere der. Hvis jeg liker det,

da skal jeg studere der en semestre eller et år.

Bergen+Oslo debatten er morsom og bruker så mange ord

jeg forstår. :p Men jeg skal reise til Trondheim i sommer,

fordi jeg har en invitasjon fra en venn der. Da skal jeg

studere litt i Bergen seinere fordi universitet mitt har noe program

med det.

Jeg har ikke norsk som en time nå... men jeg vil gjerne

videreføre å praktisere, særlig med forståelse når

andre snakker. Jeg kan skrive litt, og jeg kan lese bedre,

men jeg snakker og forstår lite, fordi jeg aldri praktiserer.

Hvis noen vil snakke med meg med MSN eller Skype, det

ville være super. Jeg bruker de en eller to timer

nesten hver dag... når det er kveld for Norge. Så hvis

dere vil praktisere engelsk og hjelpe meg med norsk,

vennligst legg meg til i kontakt listen din.

Takk igjen! ^^

Endret av Elindomiel
Lenke til kommentar

Så du skal til Bergen i sommer altså. Bra timing. Sommeren er den årstiden når det regner minst i Bergen, naturlig nok. Er du riktig heldig holder solskinnet seg hele perioden du er her. Da er det også ekstra koselig å ta seg en tur på fjellet. :-)

Lenke til kommentar

Jeg bare si at det er veldig imponerende at du skriver så bra! Jeg så gjennom innleggene dine på forumet. Du skriver så bra at jeg skulle ha trodd at du var hvilken som helst annen person på forumet. Kjempe bra!

Men når du leser på forumet, forstår du med en gang eller må du lese det flere ganger, og og slå opp ord i ordboken? Veldig fascinerende å se folk fra utlandet som poster på forumet her!

Jeg kan prøve å si noe på spansk: "Tus noruego es muy bien!, Mucho extraño cuãl escribes" Var det riktig skrevet av meg? :p

Lenke til kommentar

Elindomiel; Jeg er sikker på at du kommer til å like deg i både Trondheim og Bergen, det er 2 fine byer. Oslo er fint det også, men jeg er ufattelig lei oslo og liker Bergen best :) Uansett, jeg la deg til på min MSN, jeg vet jeg trenger trening på engelsk :p

Lenke til kommentar

Skal ha lagt deg til jeg også... Så er bare å "plinge" meg når jeg er pålogget, og statusen min ikke er på "borte"! Må også få si at jeg beundrer læreviljen din. Er ikke bare bare å lære seg et nytt språk. Jeg ga helt opp å prøve å virkelig sette meg inn i tysk for eksempel. Hadde ikke motivasjon nok til å gjøre det. Så all respekt til deg.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Ang. Oslo vs. Bergen-diskusjonen så er den litt misforstått. Det burde ikke være noe "versus", Bergen er egentlig på en måte irrellevant. Oslo er stygg betongjungel og representerer ikke hva Norge er og har å by på. Oslo er en helt standard vestlig by som tilfeldigvis har norsk språk. Det er multikultur, men ikke så mye norsk kultur som du finner i Bergen/Trondheim/Stavanger (Satt på spissen.) Mye av det som er særegent norsk finne du også på landet, altså utenfor byene.

Trondheim høres bra ut, har ikke vært der selv men har et godt intrykk av den byen. Bergen er også fint. Bare ikke glem at det finnes mye utenom byene!

Lenke til kommentar
Ang. Oslo vs. Bergen-diskusjonen så er den litt misforstått. Det burde ikke være noe "versus", Bergen er egentlig på en måte irrellevant. Oslo er stygg betongjungel og representerer ikke hva Norge er og har å by på. Oslo er en helt standard vestlig by som tilfeldigvis har norsk språk. Det er multikultur, men ikke så mye norsk kultur som du finner i Bergen/Trondheim/Stavanger (Satt på spissen.) Mye av det som er særegent norsk finne du også på landet, altså utenfor byene.

Trondheim høres bra ut, har ikke vært der selv men har et godt intrykk av den byen. Bergen er også fint. Bare ikke glem at det finnes mye utenom byene!

Å ja? Oslo er ikke en stygg betongby, byen har blitt kåret til grønnest by flere ganger i verden og er den grønneste by i Norge.. Kanskje du liker ikke pga du passer ikke inn når du er en nerd som er utilpasset for samfunnet, betyr ikke at byen er dritt for det.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpet! :D :D Jeg skal studere disse feil.

--------------------------

Takk igjen for hjelpet! :D

"Hjelpen"

"Feilene"

Nok en gang viser det seg hvor vanskelig norsk grammatikk virkelig er. Det norske språk krever en god del prøving og feiling. Jeg vil anbefale deg mye muntlig med en eller annen nordmann. Av de norskspråklige amerikanerene jeg kjenner hjalp det mest i "perfeksjoneringen". Du er på god vei, derav mitt innlegg på norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...