Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

renault laguna auth 2002, ok bil?

skromt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt to 2002 Lagunaer siden Juli. Den første var en 1,6 Authentique som døde etter et ublidt møte med en Toyota HiAce i 80 km/t etter to måneder. Det var egentlig ikke et langt nok eierskap til å finne ut om den var pålitelig eller ikke. Men Laguna ligger nå på nesten alle sisteplasser i omtaler av pålitelige bruktbiler sammen med blant annet Alfa Romeo. For litt over en måned siden ble en 1,8 Dynamique kjøpt inn som erstatning. Og jeg må si at det er en veldig stor forskjell på disse to utstyrsvariantene.

Setene i Authentique er greie, men for meg føltes de altfor brede, slik at sidestøtten ikke var noe behagelig. Man satt liksom enten på høyre eller venstre siden av setet, og jeg er 93 kilo tung fordelt på 180 cm, så det er ikke størrelsen på sjåføren det kommer an på. Dynamique setene er noe Renault kaller for sportsseter, de er en tanke smalere, og har mye bedre sidestøtte. Pluss at de er i delskinn. De er noe helt annet å sitte i enn Authentique. Jeg kjører mye Trondheim - Oslo, og på sånne seks-syv-timers turer er Dynamique-setene overlegne i forhold til basismodellen. I samme åndedrag kan jeg nevne at Dynamique-rattet er tykkere og mer behagelig å holde i.

1,6 motoren er "grei", men ikke noe mer enn det. Til vanlig tusling fram og tilbake i trafikken funker det helt fint, men har du folk eller last i bilen merker du fort at den blir for lat. Bensinforbruket er heller ikke noe mindre på 1,6 kontra 1,8.

Pass forresten på at du kjøper en bil med esp. Authentique'en jeg hadde var en basismodell uten ekstrautstyr, så den hadde ikke det. Men den nåværende Dynamique'en er utstyrt med dette. Og spør du meg er dette et must på biler i dag.

Her kan du forresten se hvor ille man kan krasje med en Laguna og komme fra det totalt uskadd. Jeg var selv ute av bilen med en gang den stoppet, og klarte å ringe etter hjelp og få den andre sjåføren ut av bilen sin. Det er ikke mange biler til under 100 000,- som klarer dette:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3028523.ece

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...